Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier ut via en utleiemegler.

Vil utleiemegler trekke mva på husleien før den utbetales til meg?

Anonymkode: d83d0...fa3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro at tjenesten utleiemegleren tar seg betalt for å utføre for deg, er mva- pliktig. Husleien som sådan er ikke det. 

Anonymkode: eef67...5c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vil tro at tjenesten utleiemegleren tar seg betalt for å utføre for deg, er mva- pliktig. Husleien som sådan er ikke det. 

Anonymkode: eef67...5c8

Tusen takk for svaret!!

Jeg forstår at megleres vederlag er 10 %, da betaler jeg 25 % på 10 %. Altså er vederlaget 12,5 %. Stemmer det?

Anonymkode: d83d0...fa3

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor hører du ikke med utleiemegleren?

Anonymkode: 29e41...df5

AnonymBruker
Skrevet

Som forbruker skal du få oppgitt pris inkludert mva.

Anonymkode: d36b8...873

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Driver du firma?

Anonymkode: c6ba9...8d5

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bruker du utleiemegler egentlig? Her blir disse leilighetene stående tomme lenge, for nesten ingen vil leie via megler. De er vanskelige å ha med å gjøre, og vilkårene er dårlige for leietaker.

Anonymkode: 6ef58...548

Skrevet

Ryddet for reklame. 

_popcorn_, mod

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.5.2022 den 10.49):

Hvorfor bruker du utleiemegler egentlig? Her blir disse leilighetene stående tomme lenge, for nesten ingen vil leie via megler. De er vanskelige å ha med å gjøre, og vilkårene er dårlige for leietaker.

Anonymkode: 6ef58...548

Dette gjelder nok ikke for hele landet.

Fordelen for både utleier og leietaker er at reglene blir fulgt til punkt og prikke. Dvs. at husleie blir innkrevd og tvangsfullbyrdelse gjennomført dersom leietaker notorisk ikke betaler. Leietaker trenger ikke være redd for en utleier som sier opp uten gyldig grunn eller driver med usaklige trusler. 

Jeg ville sagt at det er en fordel å leie av megler fremfor privatperson med sterk varierende grad av kjennskap til og ønske om å følge lovverk. Det er mange flinke utleiere, men det er også mange som aldri skulle leid ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...