Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp fått fast stilling, etter en god stund i vikariat. Men nå som jeg har fått fast stilling har jeg fått prøvetid.

Jeg har slitt med kroppen en stund, men nå holder det på å si helt stopp.

Har prøvd kortere sykemeldinger før for å få fikset problemet, men det har ikke løst det. Vurderer nå å spørre om ny sykemelding, men for en lengre periode (minst 1 måned) og se om jeg får bukt med problemet da.

Men så har jeg prøvetid i flere måneder fremover, og er så redd for at de kan kvitte seg med meg hvis jeg sykemelder meg. Har de "lov" til å si meg opp for noe sånt under prøvetiden? Hvor utsatt er jeg egentlig som arbeidstaker under prøvetiden?

Jeg vet at prøvetiden vil bli forlenget hvis jeg blir sykemeldt, og det er greit. Det jeg er bekymret for er rett og slett om de kan kvitte seg med meg hvis jeg sykemelder meg nå.

Anonymkode: d2590...4c4

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor takket du ja til jobben når du visste du ikke kom til å jobbe?

Anonymkode: 77df4...aa9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du må lese i kontrakten din, i avsnittene om oppsigelse og prøvetid.

Står det ikke noe spesifikt anbefaler jeg å søke "prøvetid oppsigelse" på google så kommer det nok opp noe hjelpsomt :)

Anonymkode: e6c8c...e3f

AnonymBruker
Skrevet

Om de ikke kan, men vil finner de nok en grunn til å si deg opp likevel om de er typen til å gjøre det. 

Anonymkode: b29a8...9fc

AnonymBruker
Skrevet

Vil de ha deg ut, så finner de bare på en annen grunn. Omstrukturering, endring i strategi osv.
Om jeg var din nye arbeidsgiver, hadde det vært avhengig av hvor ærlig du var om din sykemelding og hvordan dine prognoser så ut. Vet arb.giver ikke kan spør, så om jeg satt i uvitenhet og hadde andre gode kandidater for hånden, så hadde du måtte gå. 

Anonymkode: a27a4...62f

AnonymBruker
Skrevet

Høres vanskelig ut å være langtidssykmeldt i prøvetiden. Prøvetiden kan kanskje bli forlenget? 

Anonymkode: ec15e...a06

Skrevet

Prøvetiden blir uansett forlenget likt sykmeldingsperioden. Tipper de også kommer tll å følge deg tettere opp når du er tilbake. Det ville i hvert fall jeg ha gjort. De kan ikke si deg opp pga sykdommen i perioden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan miste jobben, men om de kan si deg opp på grunn av sykemelding i prøvetiden kommer vel an på hva det står i kontrakten. Antar du får forlenget prøvetid ihvertfall. 

Anonymkode: cb8e7...411

AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor takket du ja til jobben når du visste du ikke kom til å jobbe?

Anonymkode: 77df4...aa9

Jeg visste da ikke at jeg kom til å bli sykemeldt når jeg takket ja til jobben. Hvor skrev jeg det? Hva er det med folk på KG og å lese mellom linjene så til de grader? Jeg har gått i behandling og blitt bedre og bedre. Plutselig snudde det, uten at jeg helt vet hvorfor. Nå går det mye verre, til tross for behandlingen. Hva skulle jeg ha gjort, takket nei til fast stilling når jeg har jobbet så hardt for å holde meg i vikariatet, bare fordi jeg hadde litt vondt i ryggen under samtalen med sjefen? Skulle jeg heller ha sittet hjemme og stirret i veggen uten lønn fremover? Eller skulle jeg ha gått til NAV og fått AAP fordi jeg hadde litt vondt i ryggen og ikke var 110% sikker på at jeg kunne jobbe uten sykefravær de neste 3 årene? Takk for svaret, skikkelig bra hjelp fra deg. :ironi:

Til de andre som faktisk svarte, takk på ordentlig. Det står ikke noe annet i kontrakten enn at det er prøvetid på x antall måneder. Det er en veldig enkel kontrakt med bare grunnleggende informasjon. Jeg prøvde å spørre sjefen om dette for en stund tilbake, da jeg aldri har hatt fast jobb før og dermed heller ikke hatt prøvetid, og heller ikke vet hva det egentlig betyr. Jeg fikk egentlig bare beskjed om at "nei det trenger jeg ikke å tenke på, vi vil ha deg og du er så flink til å jobbe, så det går nok fint" med et smil og klapp på skuldra. På nettet står det egentlig bare lignende diffus informasjon, deriblant at det er greit for begge parter å "teste ut jobben" og at prøvetiden kan bli forlenget hvis jeg av en eller annen grunn ikke jobber. Men det hjelper jo ikke akkurat meg...

Jeg tenker også at det egentlig ikke kan være lov å si opp noen pga. helsesituasjonen. Men hvis det liksom er vanlig praksis å lure til en oppsigelse på en måte er det jo uansett en stor risiko. Inntrykket mitt er at sjefen vil ha meg på arbeidsplassen, men om de er villige til å la meg gå en hel måned uten å jobbe er jo ikke garantert for det. Så da må jeg vel bare prøve å holde ut i noen måneder til før jeg får eventuelt sykemeldt meg.

- TS

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De skal i utgangspunktet ha ganske god grunn for å si deg opp i prøveperioden - sånn typ at du viser deg å være helt udugelig i jobben. Noe de vanskelig kan bevise, om du har vært vikar i jobben over lengre tid. 

Jeg ville bare prøvd så godt jeg kunne, og tatt noen uker eller en måned sykmelding om behovet er der. Prøvetida blir forlenget, men de kan ikke si deg opp pga dette. Om de finner på en bullshit-grunn og sier deg opp likevel - vel, da er det kanskje ikke en arbeidsgiver du vil jobbe for... 

Anonymkode: 8ff38...359

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg visste da ikke at jeg kom til å bli sykemeldt når jeg takket ja til jobben. Hvor skrev jeg det? Hva er det med folk på KG og å lese mellom linjene så til de grader? Jeg har gått i behandling og blitt bedre og bedre. Plutselig snudde det, uten at jeg helt vet hvorfor. Nå går det mye verre, til tross for behandlingen. Hva skulle jeg ha gjort, takket nei til fast stilling når jeg har jobbet så hardt for å holde meg i vikariatet, bare fordi jeg hadde litt vondt i ryggen under samtalen med sjefen? Skulle jeg heller ha sittet hjemme og stirret i veggen uten lønn fremover? Eller skulle jeg ha gått til NAV og fått AAP fordi jeg hadde litt vondt i ryggen og ikke var 110% sikker på at jeg kunne jobbe uten sykefravær de neste 3 årene? Takk for svaret, skikkelig bra hjelp fra deg. :ironi:

Til de andre som faktisk svarte, takk på ordentlig. Det står ikke noe annet i kontrakten enn at det er prøvetid på x antall måneder. Det er en veldig enkel kontrakt med bare grunnleggende informasjon. Jeg prøvde å spørre sjefen om dette for en stund tilbake, da jeg aldri har hatt fast jobb før og dermed heller ikke hatt prøvetid, og heller ikke vet hva det egentlig betyr. Jeg fikk egentlig bare beskjed om at "nei det trenger jeg ikke å tenke på, vi vil ha deg og du er så flink til å jobbe, så det går nok fint" med et smil og klapp på skuldra. På nettet står det egentlig bare lignende diffus informasjon, deriblant at det er greit for begge parter å "teste ut jobben" og at prøvetiden kan bli forlenget hvis jeg av en eller annen grunn ikke jobber. Men det hjelper jo ikke akkurat meg...

Jeg tenker også at det egentlig ikke kan være lov å si opp noen pga. helsesituasjonen. Men hvis det liksom er vanlig praksis å lure til en oppsigelse på en måte er det jo uansett en stor risiko. Inntrykket mitt er at sjefen vil ha meg på arbeidsplassen, men om de er villige til å la meg gå en hel måned uten å jobbe er jo ikke garantert for det. Så da må jeg vel bare prøve å holde ut i noen måneder til før jeg får eventuelt sykemeldt meg.

- TS

Du har vært veldig uheldig og havnet i en litt usikker situasjon. Noe av det du skriver, stemmer ikke helt.  Man kan ikke få noen AAP fordi man har litt vondt og usikker på å kunne jobbe fullt. 
Det er viktig å ha god kontakt med arbeidsgiver, og trekk gjerne lege/behandler med i tilfelle at noe kan tilrettelegges og fungere bedre, eller om prognose.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.5.2022 den 22.34):

Jeg har nettopp fått fast stilling, etter en god stund i vikariat. Men nå som jeg har fått fast stilling har jeg fått prøvetid.

Jeg har slitt med kroppen en stund, men nå holder det på å si helt stopp.

Har prøvd kortere sykemeldinger før for å få fikset problemet, men det har ikke løst det. Vurderer nå å spørre om ny sykemelding, men for en lengre periode (minst 1 måned) og se om jeg får bukt med problemet da.

Men så har jeg prøvetid i flere måneder fremover, og er så redd for at de kan kvitte seg med meg hvis jeg sykemelder meg. Har de "lov" til å si meg opp for noe sånt under prøvetiden? Hvor utsatt er jeg egentlig som arbeidstaker under prøvetiden?

Jeg vet at prøvetiden vil bli forlenget hvis jeg blir sykemeldt, og det er greit. Det jeg er bekymret for er rett og slett om de kan kvitte seg med meg hvis jeg sykemelder meg nå.

Litt dumt å ta en jobb du allerede egentlig sliter med å følge opp. 

Anonymkode: ee290...895

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Litt dumt å ta en jobb du allerede egentlig sliter med å følge opp. 

Anonymkode: ee290...895

TS har jo klart seg helt fint til nå! 

TS: det er jo ikke sånn at du akkurat har begynt å jobbe der, og blir syk. Du har også fått bekreftelse på at de ønsker deg der. Høres ikke ut som at de ville latt deg gå om de så kunne 😊 Alle kan bli syke, og det vil jo være bedre for arbeidsgiver at du er borte litt nå, enn potensielt mye lengre fordi du presser deg for langt! 

AnonymBruker
Skrevet

Ts. Det der skjedde meg. Verste situasjonen å stå oppi!! Føler virkelig med deg. Jeg spurte sjefen direkte om de kunne si meg opp. Han sa at de ikke hadde lov til det. Eneste som skjer er at prøvetiden blir utsatt. Dette er en ia-bedrift. 

Anonymkode: fe40e...b93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...