AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #1 Skrevet 8. mai 2022 Noen som vil dele erfaring om formen? Når var du klar til å vaske hus hvis partner tok baby? når var du klar for å ta en dusj og gå på do alene? når var du klar for å gå tur? hvor ille var kjøreturen hjem? når trente du første gang? Anonymkode: 38d4d...0d1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #2 Skrevet 8. mai 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Noen som vil dele erfaring om formen? Når var du klar til å vaske hus hvis partner tok baby? Støvsugde hus da jeg kom hjem fra barsel 4 minutter siden, AnonymBruker said: når var du klar for å ta en dusj og gå på do alene? Dagen etter fødsel 4 minutter siden, AnonymBruker said: når var du klar for å gå tur? En uke etter at jeg kom hjem fra barsel. Kunne sikkert gått tur før hvis jeg hadde hatt lyst 4 minutter siden, AnonymBruker said: hvor ille var kjøreturen hjem? Litt vondt, men fullt overkommelig 4 minutter siden, AnonymBruker said: når trente du første gang? Da baby var 3 måneder Anonymkode: 38d4d...0d1 Anonymkode: 5966c...5d2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #3 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Anonymkode: 5966c...5d2 Fødte du eller tok du keisersnitt? Anonymkode: ef34f...941
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #4 Skrevet 8. mai 2022 Samme dag jeg kom hjem på de første. Trene gjorde jeg ikke før graviditeten heller så det gjorde jeg ikke Anonymkode: 5e041...f4e
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #5 Skrevet 8. mai 2022 Just now, AnonymBruker said: Fødte du eller tok du keisersnitt? Anonymkode: ef34f...941 Vaginal fødsel som varte i 22 timer. Endte med at baby måtte bli tatt med vakuum. Anonymkode: 5966c...5d2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #6 Skrevet 8. mai 2022 37 minutter siden, AnonymBruker said: Noen som vil dele erfaring om formen? Når var du klar til å vaske hus hvis partner tok baby? Tok det litt rolig på denne fronten, så pappa fekk gjere mesteparten av vask/støvsuging. Lettare rydding tok eg frå eg kom heim frå sjukehuset. når var du klar for å ta en dusj og gå på do alene? Mens eg var på sjukehuset, trur det var dag 2. Så snart eg kom meg på beina klarte eg begge deler. Do var spesielt bra, sidan mesteparten av smertene eg hadde då var frå luft som kom inn under operasjonen. Stooooor promp = mindre smerter! (Dette var heilt ukjent for meg i forkant av keisersnitt). når var du klar for å gå tur? Gjekk vel tur 3-4 dager etter vi kom heim. Kort og rolig, har heis i bygget så turen innebar ingen bæring av vogn eller slikt. hvor ille var kjøreturen hjem? Den var ikkje ille i det heile tatt! Mest skummelt for det var eit lite nurk i baksetet! når trente du første gang? Ikkje skjedd enda, men det er ingen endring fra før fødsel 😁 Anonymkode: 38d4d...0d1 Om du vil ha keisersnitt-perspektiv. Igangsatt fødsel som stoppa og enda i keisersnitt. Anonymkode: 75e57...59d
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #7 Skrevet 8. mai 2022 Når var du klar til å vaske hus hvis partner tok baby? - Det kunne jeg gjort samme dag vi kom hjem, fire dager etter fødsel. Er glad jeg ikke måtte det, da 😄 når var du klar for å ta en dusj og gå på do alene? - Gikk på do alene på morgenen etter fødselen, ca. 8-10 timer etterpå. Ble kateterisert to ganger etter fødsel mener jeg på før systemet begynte å fungere igjen. når var du klar for å gå tur? - Det tok to uker før vi gikk første turen, men det var pga mye snø. Hadde nok gått fint samme uka som fødselen det også. hvor ille var kjøreturen hjem? - Ikke ille i det hele tatt. Som en vanlig kjøretur, bare med en ny og sovende baby i tillegg. når trente du første gang? - Har ikke trent ennå 😎 Fødte for fem uker siden. Det var en veldig tøff fødsel for min del, 30 timer tok det med stjernekikker som sto fast og stanget lenge i bekkenet. Vaginal fødsel, hvor babyen til slutt ble forløst med vakum. Rivnet jo litt, noen smårifter og en andregrads rift i åpningen, men har egentlig aldri hatt noe vondt i stingene. Anonymkode: 6e301...b70
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #8 Skrevet 8. mai 2022 Vasket hus 3 dager etter fødsel, trente etter 10 dager og følte meg (nesten) som før. Trilletur første dag etter hjemkomst, så ca 4 dager. Første flytur med baby etter 11 dager. Vaginal fødsel. Anonymkode: 1716f...075
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #9 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Noen som vil dele erfaring om formen? Når var du klar til å vaske hus hvis partner tok baby? når var du klar for å ta en dusj og gå på do alene? når var du klar for å gå tur? hvor ille var kjøreturen hjem? når trente du første gang? Anonymkode: 38d4d...0d1 Vasket hus dagen etter hjemkomst. Da var baby 3 dager gammel. Vaginal fødsel med rift grad 1.vasket fordi jeg har barn fra før. Dusjet når mannen kom hjem fra jobb. Hver dag pga renselsen. Ellers tok jeg en kjapp skyllerunde av underliv.hver dag, alene eller ikke. Gikk på do nr 2, men baby sittene i døråpning i vippestol. Gikk tur dag nr 9 pp Turen hjem gikk fint. Satt bak med baby Trente 3 mnd etter Anonymkode: 81923...ddb
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #10 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Noen som vil dele erfaring om formen? Når var du klar til å vaske hus hvis partner tok baby? - Det er det mannen min som gjør. når var du klar for å ta en dusj og gå på do alene? - Rett etter fødsel. når var du klar for å gå tur? - Gikk 3 km hjem fra sykehuset. hvor ille var kjøreturen hjem? - Kjørte ikke. når trente du første gang? - Ikke så flink til å trene, men gikk en del turer i dagene etter at vi kom hjem fra sykehuset. En uke kanskje? Anonymkode: 38d4d...0d1 Anonymkode: e9b23...8ea
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #11 Skrevet 8. mai 2022 Dusje og gå på do alene gjorde jeg på barsel - er det ikke et kriterie for hjemreise at man klarer det? Babyen var klistra til meg første tida, så husvask var ikke aktuelt på grunn av det. Mannen tok seg av alt an husarbeid mens han hadde etter-fødsel permisjon. Men var ikke noe problem etterhvert i alle fall. Trilla liten tur noen dager etter hjemkomst, da var baby kanskje 6-7 dager? Kjøretur hjem husker jeg som uproblematisk, men vi bor bare 20 minutter unna sykehuset. Venta til etter barselperioden og seksukerskontroll med å trene, da gikk vi på mamma-baby yoga med fokus på å bygge opp kroppen igjen etter svangerskap og fødsel. Ellers så ble det jo mye tur med bæresele. Vaginal fødsel forresten, revnet grad to ellers ingen videre komplikasjoner. Anonymkode: b8e11...99c
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #12 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Noen som vil dele erfaring om formen? Når var du klar til å vaske hus hvis partner tok baby? når var du klar for å ta en dusj og gå på do alene? når var du klar for å gå tur? hvor ille var kjøreturen hjem? når trente du første gang? Anonymkode: 38d4d...0d1 Fødte en baby som lå i seteleie, og måtte klippes. Vi ble liggende i 4 dager da hun var litt prematur. Kunne sikkert ha vasket dagen jeg kom hjem, men det slapp jeg. Jeg hadde aldri støtte på do eller i dusjen, men husker ikke når jeg først gikk på do😅 Tur var ikke noe problem, og kjøreturen gikk helt fint! Litt «skummelt» å kjøre hjem med baby, synes jeg. Vi var så trygge på barsel. Hvis du spør fordi du lurer på hvordan det er å sitte, så kan du be om isbind, eller ta med selv. Jeg fikk ett første dagen, og det hjalp med litt hevelse og sårhet. Trening har jeg ikke vært på siden tidlig mars i 2020. Anonymkode: dbf80...d78
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #13 Skrevet 8. mai 2022 Med første mistet jeg MASSE blod. Det tok meg utrolig lang tid å i det hele tatt kunne stå oppreist i mens jeg holdt babyen. Jeg var svimmel og kvalm i mange, mange uker! Dette førte til en barselsdepresjon. med. Nr. 2 innsisterte jeg på blodoverføring og jeg kom meg mye fortere. Anonymkode: bafe6...30b
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #14 Skrevet 8. mai 2022 To fødsler. En vaginal hvor jeg mistet mye blod, og en med keisersnitt mens jeg var skikkelig syk. Etter keisersnittet var jeg dårlig, så var innlagt på intensivavdeling i noen dager. Jeg hadde slitt med bekkenløsning i begge svangerskap, så fysisk form var i utgangspunktet dårlig. Når var du klar til å vaske hus hvis partner tok baby? Etter første kunne Jeg gjøre slikt etter en uke, om mannen var støvsugeren opp trappene. Med andre tørket jeg litt støv da vi kom hjem etter 10 dager, nå etter snart 4 uker vasker jeg kjøkkenskap, men mannen må fremdeles støvsuge. når var du klar for å ta en dusj og gå på do alene? Med første fikk jeg lov til å låse døren på do etter tre dager, når jeg fikk påfyll av blod. Før det måtte jeg ofte tilkalle hjelp fordi jeg ble svimmel. Jeg dusjet ikke før jeg kom hjem, men vasket meg med klut. Med andre klarte jeg å gå på do alene 4 dager etter fødsel. Før det var turen til do for anstrengende, så jeg hadde kateter. Keisersnittet var dog ikke største hinder. Jeg dusjet først etter 6 dager. når var du klar for å gå tur? Med første gikk vi tur dagen etter at vi kom hjem, altså 5 dager etter fødsel. Med andre gikk vi en liten tur på på bygget 6 dager etter fødsel. Dagen etter gikk jeg helt til et annet bygg, det var slitsomt. Igjen var ikke keisersnittet det største hinderet. hvor ille var kjøreturen hjem? Helt uproblematisk med begge. når trente du første gang? Etter første tok det to år før jeg begynte å trene fast. Nå planlegger jeg å begynne igjen etter 7 uker. Frem til det er det trilleturer, knipeøvelser og normal hverdagsaktivitet. Man kan også snu på det, og si at jeg begynte å trene rett etter fødsel med andre. Allerede samme kveld klarte jeg å sitte i senga, og dagen etter klarte jeg faktisk å stå på egne ben med støtte. Det tok bare dager før jeg klarte å gå igjen, først to meter til en stol, senere helt til badet. Samtidig måtte jeg trene opp evnen til å puste, slik at jeg klarte det uten hjelp. Men igjen, fødsel var ikke årsak til dette. Jeg var alvorlig syk. Anonymkode: c0726...ada
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #15 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen som vil dele erfaring om formen? Når var du klar til å vaske hus hvis partner tok baby? når var du klar for å ta en dusj og gå på do alene? når var du klar for å gå tur? hvor ille var kjøreturen hjem? når trente du første gang? Anonymkode: 38d4d...0d1 Husvask tror jeg mannen tok de første par månedene. Ikke fordi jeg ikke kunne, men fordi han også kunne stå i litt "drittjobb". Han gjorde også det meste (med unntak av klesvask) begge gangene jeg var gravid Gikk jo på do på fødestua. Er ikke det påkrevd? Dusja dagen etter første fødsel og noen timer etter andre fødsel. Var litt putlete på turfronten første uka med førstemann. Med andremann var det for kaldt for han, så han var ikke på trilletur før han var tre uker. Jeg kunne fint gått tur samme dag som fødselen tror jeg. Kjøreturen hjem var null stress noen av gangene. (med mindre du tenker på den angsten man får over at det kjennes ut som man har stjålet en baby og noen burde komme å stoppe dere 😂) Jeg er ikke så god til å trene.. halvannet år etter første fødsel kanskje. Har fortsatt ikke vært på treningssenter, og han er fire. Har ikke trent etter andremann. Men han er jo ikke halvåret enda, så det må være lov 🤪 To vaginale fødsler forøvrig. Klippet og seteleie på første, styrtfødsel på andre. Anonymkode: 07a26...175 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #16 Skrevet 9. mai 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Noen som vil dele erfaring om formen? Når var du klar til å vaske hus hvis partner tok baby? når var du klar for å ta en dusj og gå på do alene? når var du klar for å gå tur? hvor ille var kjøreturen hjem? når trente du første gang? Anonymkode: 38d4d...0d1 Etter 3-4 uker var jeg ikke spesielt mye å samle på rent fysisk. Kommer an på oppgavene. Småting som å sortere sokker, sette i oppvaskmaskinen og sånt klarte jeg fra vi kom hjem. Men større ting som støvsuging, gulvvask og skrubbing av badekar ventet jeg noen uker med. Ventet også noen uker med å lage mat fordi jeg slet sånn med å stå lengre enn noen minutter av gangen. Skal sies at jeg slet mye med ryggen etter fødsel (har skoliose og trengte ekstra tid på å få ryggen OK med å ikke være så framtung mer, haha). Jeg dusjet alene to dager etter fødsel og gikk på do alene samme dag, men om jeg burde ha gjort det er en annen sak. Gikk en liten tur dagen baby var 1 uke. Liten som i 50 meter før jeg angret og vi gikk inn igjen. Første kjøreturen var ikke behagelig, men grei. Hadde ikke vært like ålreit om det var kø. Har ikke trent enda. Fødte for 3 måneder siden. Anonymkode: adb8c...c67
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #17 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Noen som vil dele erfaring om formen? Når var du klar til å vaske hus hvis partner tok baby? når var du klar for å ta en dusj og gå på do alene? når var du klar for å gå tur? hvor ille var kjøreturen hjem? når trente du første gang? Anonymkode: 38d4d...0d1 Det husker jeg ikke 🤔 Sikkert ikke lang tid. Var i ganske grei form etterpå til tross for tvillingfødsel Tok en dusj og gikk på do rett etter at jeg fødte (trengte bare en liten nap først 😂) Gikk tur en uke etterpå. Kjøreturen hjem gikk fint, vi ble hentet da vi ikke har bil selv ☺️ Husker ikke helt når jeg trente da jeg gikk flere turer daglig mens de var babyer, men kanskje rundt 6 uker?🤔 Anonymkode: 700d7...6c6
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #18 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Noen som vil dele erfaring om formen? Når var du klar til å vaske hus hvis partner tok baby? når var du klar for å ta en dusj og gå på do alene? når var du klar for å gå tur? hvor ille var kjøreturen hjem? når trente du første gang? Anonymkode: 38d4d...0d1 Dusj og do med en gang. Vaske nei Tur ja men ikke så langt maks 30 min Kjøretur gikk fint Har fortsatt ikke trent baby er 5 mnd. Nok trening i seg selv å trille og bære dagen lang. Pluss har ikke tid Min fødsel endte med keisersnitt så det begrenset og hva jeg kunne gjøre. Men selv uten det hadde jeg verken vasket eller trent baby krevde alt kunne knapt ta en dusj. Anonymkode: 80dd9...501
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #19 Skrevet 9. mai 2022 Mista så mye blod, så var tungpust, svimmel og slapp i ukesvis etterpå. Klarte så vidt å gå de få meterne det var å komme seg på do, så det var en tung start. Men måtte ut med hunden samme dagen. Huset så helt bomba ut lenge, mannen nekta både å vaske og ta baby. Gikk inn i en voldsom fødselsdepresjon, og uten at mannen tok baby fikk jeg jo ikke trent. Trente for første gang da ungen var to år og jeg fikk mamma til å passe. Anonymkode: a55e4...111
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #20 Skrevet 9. mai 2022 Vaginal fødsel. 1 grad rift + klipp. Hadde vondt for å sitte i minst 2 uker, vondt i bekkenet også + lav blodprosent så var sliten og svimmel. Fremdeles litt vondt etter 10 uker. Hadde sikkert klart å vaske hus om jeg måtte etter et par uker men vi har vaskehjelp og mannen tok det meste annet de første ukene. En ting er hva man kan om man må men jeg følte ikke at jeg orket noe sånt og ville ikke bruke den energien jeg hadde på å vaske.. Gikk tur dag 5 men det var 200 meter unna huset bare. Gradvis orket jeg å gå litt lenger. 10 uker nå og har ikke begynt å trene igjen, går kun turer. Biltur hjem gikk greit jeg satt litt sidelengs bare. Er kort vei da, 15 minutter kjøretur var det vel. Gikk alene på do og dusjet på sykehuset. Klarte ikke gå på do etter fødsel da, men et døgn etter ca. Gikk kjempesakte og holdt meg i veggen 😄 Anonymkode: 6cd00...cf8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå