AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #1 Skrevet 8. mai 2022 Dere som har høy bmi og gravide, hvilken ekstra oppfølging fikk dere på sykehuset da? Er henvist dit av fastlegen. Hva ble gjort på timene? Hvilken uker i svangerskapet var dere på kontroll? Var det ul eller kun prating om vekt? Anonymkode: 9adca...299
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #2 Skrevet 8. mai 2022 Jeg hadde bmi på 35 eller 36. Var på kontroll på sykehuset med UL hver fjerde uke. De sjekket at barnet vokste og utviklet seg slik det skulle. En av overlegene som utførte UL forklarte at det var sjelden kompikasjoner, men fordi det likevel var litt økt risiko pga. høy bmi, var det viktig å fange opp de som det var noe ekstra med. Mine barn var friske og hadde normal fødselsvekt. Det var ingen som pratet om min vekt, og jeg ble behandlet veldig pent av legene. Skammet meg i utgangspunktet voldsomt over vekta. Kanskje man tar opp vekt dersom vekta går veldig mye opp? Min vekt gjorde ikke det. I mitt tredje svangerskap hadde jeg gått ned mye, men la på med 25 kg. Ingen tok opp vekt da heller, noe jeg er glad for. Anonymkode: 7c351...a62 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #3 Skrevet 8. mai 2022 Bmi på 49 ved start av graviditeten. Hadde første ultralyd kontroll i uke 11, videre hver fjerde uke frem til uke 32, annenhver uke til 37 og ukentlig til 39+5, daglig etter det (CTG hovedsaklig) Hadde også samtale med anestesilege angående epidural før fødsel. Jeg ble igangsatt seks dager over termin. Overvåket fødsel. Jordmor og barnepleier var i rommet kontinuerlig. Epidural, intravenøs næring, riestimulerende, blodtrykksmåler hvert femte minutt, måtte kateriseres hver gang jeg skulle tømme blæren, to sånne ctg bånd på magen og elektrode på babyens hode. Overlege ble tilkalt når jeg skulle presse. Sånn bortsett fra det og noe revning ved fødsel, var det en fin graviditet og fødsel med lite plager. Eneste var bekkenløsning som kom i uke 30. Ammingen gikk også supert☺️ Anonymkode: 2e3b6...9a1 1
MissB Skrevet 8. mai 2022 #4 Skrevet 8. mai 2022 Ul kontroll uke 18, 24,28, 32 og 36. Skal på trivselskontroll uke 40 en dag etter termin 😊 Ikke noe fokus på vekt på kontrollene. På de to siste kontrollene har det vært ctg registrering før ul. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #5 Skrevet 9. mai 2022 Jeg er gravid nå. Var på ekstra ultralyd i uke 24, og skal tilbake i uke 32 og 36. De sjekket egentlig bare størrelsen på baby og at den vokser som den skal. Anonymkode: 1918d...128 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #6 Skrevet 9. mai 2022 Bmi på 37, fikk ekstra oppfølgning i form av vekstkontroller på sykehuset. Da tar de en ultralyd for å sjekke at alt er som det skal. Hadde en gang i måneden etter OUL og annenhver uke fra ca uke 32. Anonymkode: b6739...b82
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #7 Skrevet 9. mai 2022 Jeg er så glad for å lese at dere som har høy BMI har blitt møtt på en hyggelig måte. Jeg har selv BMI på 41, og ble gravid. Jeg orker ikke tanken på abort bare på grunn av vekt, barnet er ønsket. Jeg har snakket med jordmor, som sa at jeg ville få noe ekstra oppfølging, hun var veldig hyggelig og ikke dømmende på grunn av vekt. Så jeg håper jeg møter sånne mennesker i resten av systemet også. Jeg har jo dårlig nok samvittighet fra før om jeg ikke skal møte belærende helsepersonell, jeg er jo fullstendig klar over situasjonen. Anonymkode: 5c6ba...c6e 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #8 Skrevet 9. mai 2022 Så ikke noe før etter oul med andre ord? Fastlegen sa jeg skulle følges opp på sykehuset, men kan huske fra tidligere svangerskap (da ikke høy bmi) at jeg hadde flere kontroller før oul - skal jeg ikke det nå? Det er jo rart isåfall, er bare 11 uker. Ikke gått opp noe hittil, men kommer vel det også. Godt å høre hvordan dere blir tatt imot, hørtes mer ille ut når legen snakket om dette TS Anonymkode: 9adca...299
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #9 Skrevet 9. mai 2022 Jeg hadde BMI på 37 når jeg ble gravid, så fikk ekstra oppfølging på sykehuset i uke 24, 32 og 36. Det ironiske for min del var at jeg ble henvist til kontroll for å følge med på at baby ikke ble for stor, men nå ligger han litt under snitt. Jeg har bare lagt på meg en kilo hittil, er i uke 36. De nevnte bare raskt på første kontroll at man helst ikke bør gå opp så mye, og at jeg burde være obs på hva jeg spiste ☺️ Eller har de andre kontrollene bare vært en rask prat om formen min, og så UL. Var veldig flau og nervøs når jeg ble henvist, men det har virkelig gått over all forventning! Har vært kvalm og sliter med bekken, men det kan man jo uansett hva man veier. Er ellers helt frisk ☺️ Anonymkode: 8a7a7...b8d 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #10 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så ikke noe før etter oul med andre ord? Fastlegen sa jeg skulle følges opp på sykehuset, men kan huske fra tidligere svangerskap (da ikke høy bmi) at jeg hadde flere kontroller før oul - skal jeg ikke det nå? Det er jo rart isåfall, er bare 11 uker. Ikke gått opp noe hittil, men kommer vel det også. Godt å høre hvordan dere blir tatt imot, hørtes mer ille ut når legen snakket om dette TS Anonymkode: 9adca...299 Jeg hadde ingenting på sykehus før oul, men var hos fastlegen i uke 12 og 15 for kontroll (blodtrykk og urinprøve). Alle prøver var normale gjennom hele svangerskapet. Anonymkode: 7c351...a62 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #12 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Uff. Anonymkode: aa1a0...d95 Noe du har på hjertet? Anonymkode: 5c6ba...c6e 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #13 Skrevet 10. mai 2022 Det eneste stedet jeg har følt på skam over å være overvektig og gravid, er på Adipol på Rikshospitalet. Jeg blir sint inni meg når jeg tenker tilbake på hvordan de snakket til meg den gangen😖 Alle andre steder har jeg blitt møtt av forståelsesfulle leger, sykepleiere og jordmødre, som faktisk er interessert i å hjelpe enn å trykke deg ned. Anonymkode: 4ae2d...26b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå