Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal selge for første gang. Mitt lille krypinn på 15 kvadrat. Fikk første oppdragsavtale fra første megler. Det var på 160.000. Fikk sjokk. Har hørt det burde ligge på rundt 3% av salgssummen. Skal få flere meglere til å vurdere… men er 160.000 en rimelig pris? Megler har allerede solgt leiligheter i sammen blokken så hen kjenner godt til boligsameiet. 

Anonymkode: f31e4...99c

Gjest Adobyen
Skrevet

Jeg solgte et sted for 700.000 i 2018 og megler tok 100.000.

AnonymBruker
Skrevet

120 000 kr kom det på hos meg.

Anonymkode: d91c4...672

AnonymBruker
Skrevet

Det høres altfor mye ut. Megleren min tok rundt 80-90 tusen

Anonymkode: 9635b...f0a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her skulle de ha 105k og 110k for rekkehus.
Droppa de begge og gikk for propr heller.

Anonymkode: f39a1...ba4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det høres altfor mye ut. Megleren min tok rundt 80-90 tusen

Var leiligheten din også så liten? 

AnonymBruker
Skrevet

Det bør ligge på 100-11000 i bunnen men dette kommer evnt i tillegg:

Styling, skaffe flyttevask/malere osv, boligselgerforsikring koster fort 25000 ekstra- har du valgt noe av dette?

Husk at du ikke nødvendigvis tjener mest på at du sparer noen tusenlapper på megler. Hvis han ikke er flink til å selge, taper du kanskje hundre tusen i stedet. Ring den megleren du har mest tro på og kjemi med, og si du har fått billigere tilbud evnt.

Anonymkode: 38b43...f49

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det bør ligge på 100-11000 i bunnen men dette kommer evnt i tillegg:

Styling, skaffe flyttevask/malere osv, boligselgerforsikring koster fort 25000 ekstra- har du valgt noe av dette?

Husk at du ikke nødvendigvis tjener mest på at du sparer noen tusenlapper på megler. Hvis han ikke er flink til å selge, taper du kanskje hundre tusen i stedet. Ring den megleren du har mest tro på og kjemi med, og si du har fått billigere tilbud evnt.

Styling trengs ikke, den er nyoppusset med nye møbler. 
Vasking klarer jeg selv siden det er så lite.

Boligselgerforsikring trengs ikke da sameiet er del av noe der det ikke trengs (vil ikke gå i dybden av det).

Når leiligheten er så liten syns jeg det var en hårreisende pris..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Styling trengs ikke, den er nyoppusset med nye møbler. 
Vasking klarer jeg selv siden det er så lite.

Boligselgerforsikring trengs ikke da sameiet er del av noe der det ikke trengs (vil ikke gå i dybden av det).

Når leiligheten er så liten syns jeg det var en hårreisende pris..

Det sier megleren her også. Men det er ellers så og si like mye/lite jobb for megleren og fotografen om leiligheten er 20 m2 eller 120 m2. Jeg ville ringt megleren (hvis det er han du egentlig vil ha) og sagt at du er villig til å betale 110 000, og spør hvorfor han tar prisen han tar?

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare påpeke av de 110 000:

60000 provisjon- moms (15000)-megleren sitter igjen med 35 % av disse for ca 40 t

Annet går til dokumenter, annonsering osv.

AnonymBruker
Skrevet

Det hørtes veldig dyrt ut for en så liten leilighet. Vi har nettopp solgt for nesten 9mill og betalte ca 170 000 til megler, det er 0,8% provisjon av salgssum, ca 70 000 i div faste kostnader som takst og markedsføring, og så boligselgerforsikring. 

Anonymkode: a0068...642

AnonymBruker
Skrevet

120–130 har vi fått tilbud om. 

Anonymkode: b0c3d...e59

AnonymBruker
Skrevet

Solgte 80 kvm leilighet for 8 mnd siden og betalte 103 000 til megler

Anonymkode: b422d...a2f

AnonymBruker
Skrevet

Vi betalte vel rundt 100.000 for å selge vårt rekkehus. 

Kunne kanskje fått det billigere, men fikk en fryktelig ryddig og ordentlig megler som var svært enkel å forholde seg til. Fort og greit gikk det også. Og da det er et styr å selge (spesielt når man bor med småbarn i et trangt rekkehus), var det verdt å betale for en plettfri prosess. 

Møtte megler en fredag. Fikk fotograf på tirsdag, takstmann på fredag, annonsen lå ute på tirsdag, visning i helga og huset var solgt på mandagen. 

Anonymkode: 985ba...a5c

AnonymBruker
Skrevet

Sjekket gamle mail, og fant ut at når vi solgte i 2018 var prisen 87 500. Har sikkert gått opp etter den tid, men ikke til 160 000...

Anonymkode: b4784...b91

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skal selge for første gang. Mitt lille krypinn på 15 kvadrat. Fikk første oppdragsavtale fra første megler. Det var på 160.000. Fikk sjokk. Har hørt det burde ligge på rundt 3% av salgssummen. Skal få flere meglere til å vurdere… men er 160.000 en rimelig pris? Megler har allerede solgt leiligheter i sammen blokken så hen kjenner godt til boligsameiet. 

Dette er IKKE vanlig. Det er vanlig å betale mellom 1% og 2% provisjon. Jeg er i salgsprosess nå, og min megler tar 1,2% provisjon. Jeg skal selge en 40kvm leilighet, og totalprisen jeg betaler er 105k. Jeg har hørt om tilfeller på alt fra 0,5% til 2%, men aldri 3% provisjon. TS, du blir RANET på lyse dagen her!

Anonymkode: 073ee...e19

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er 2 forskjellige utregninger. Totalt blir det som regel 3 % med ALT inkludert? Men du har jo rett i at selve provisjonen er 1-2%.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.5.2022 den 22.05):

Var leiligheten din også så liten? 

Nei, min var på rundt 55 kvadrat

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Det er 2 forskjellige utregninger. Totalt blir det som regel 3 % med ALT inkludert? Men du har jo rett i at selve provisjonen er 1-2%.

Leste litt feil i HI, ser jeg. Rundt 3% er ikke så verst, det blir cirka 2,5% av totalprisen når jeg selger nå. I TS sitt tilfelle må leiligheten på 15kvm koste rundt 5,5 mill. for at meglertilbudet på 160k skal være "innafor", og i så fall er det vel tidenes dyreste 15kvm.

Sannsynligvis burde TS betale rundt 60 000 - 80 000 for dette.

Anonymkode: 073ee...e19

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her, han hadde gjort en feil - heldigvis 😃 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...