Gå til innhold

Barnebidrag -hvordan fungerer det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, har to barn med eksmann. Det ene barnet bor 50/50 hos oss mens det andre barnet bor fast hos meg og annehver helg hos far . Far vippser stort sett halvparten når barna trenger nye sko, utstyr til aktiviteter osv. kontigenter og slike ting deler vi likt. Men har jeg egentlig rett på noen bidrag fra far pga det eldste barnet bor hos meg ? 

Anonymkode: 55733...ae6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det har du selvsagt rett på. Med mindre far har veldig lav inntekt/formue eller du tjener mye mer enn ham.

Google barnebidrag så kommer NAVs sider med info opp med en gang :)

Anonymkode: d8097...e51

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nav har en bidragskalkulator på nett. Legg inn informasjon der, så ser du om du du skal ha noe.

Anonymkode: 5a0fe...67b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Far mener han ikke skal betale noe.

AnonymBruker
Skrevet

Far mener han ikke skal betale noe og lager det bare surt . Jeg orker ikke noe drama så blir nok til at det ikke blir noe bidrag. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det vil nå bare gå ut over barnet som er den som bidraget skal gå til.

Anonymkode: 16d20...2d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Far mener han ikke skal betale noe og lager det bare surt . Jeg orker ikke noe drama så blir nok til at det ikke blir noe bidrag. Ts

Finnes det menn som mener at de skal betale? Aldri hørt om. Du velger selv, men det er helt fjernt at menn skal pule på seg masse unger og så slippe å betale for å forsørge dem ved å bli sure og lage drama. 

Anonymkode: da788...ff3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha krav på det ja. Men hvis jeg husker riktig kan han da nekte å betale for utstyr/kontingenter og lignende for barnet, da det er du som bostedsforelder som skal stå for det. Så hva lønner seg for deg?

Anonymkode: ebe18...abc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk bidrags kalkulator til Nav. Jeg betaler bidrag selvom det er 50/50. Bidrag kan føles frustrerende, for uansett hvor mye du føler du øser inn på mors konto så går gjerne barna på sparebluss allikevel. 

Jeg har litt høyere standard for hva ungen behøver ift.mor så det blir mye som finansieres av meg i tillegg. Som egt burde dekkes av bidraget.

Men det er ok sålenge ungene har det bra.systemet får jeg ikke gjort så mye med 

Anonymkode: ae4b6...c3f

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha krav på bidrag men da blir du også ansvarlig for alt ungen koster. Betaler man bidrag skal man kun stå for utgifter ved samvær. 

Anonymkode: 8b371...1d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...