AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #1 Skrevet 8. mai 2022 Jeg er i 30-årene og har slitt med sosial angst i mange år, og ser ikke ut til å komme ut av det. Jeg tror jeg vet hva som utløste at jeg fikk sosial angst, og jeg kan se løsningen på sikt - å eksponere seg mer. Men veien dit er vanskelig, når man konstant er stresset rundt andre mennesker. F.eks: Jeg har en jobb hvor jeg jobber med mennesker enkeltvis, så det går helt fint. Men det sosiale på jobb, innebærer morgenmøte med 10-15 mennesker og lunsj + ett møte igjen, midt på dagen. Dette sliter meg helt ut. Etter endt arbeidsdag er jeg kjempesliten av alle menneskene, og pga angsten blir jeg så selvbevisst på ALT, at jeg ikke fungerer helt i gruppen. Dette er veldig ødeleggende, for på den måten klarer jeg sjelden å knytte kontakt med folk, fordi jeg virker unnvikende. Har akkurat sett en dokumentar om eteriske oljer, som skal hjelpe på angst og uro..😅 Men lurer på hva annet man gjøre som er beroligende, uten medisiner? Er det ting man kan gjøre (meditasjon er ikke for meg), men andre ting? Hvordan få mer ro? Anonymkode: 77df1...b64 1
Vampyrina Skrevet 8. mai 2022 #2 Skrevet 8. mai 2022 Pusteøvelser og meditasjon/mindfulness - selv om du mener det ikke er noe for deg. Fokus på pusten og på avspenning er angstdempende i seg selv. Ellers bør du sjekke ut behandlingsmetoden ACT. Den har åfunket svært godt på min generaliserte angstlidelse. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #3 Skrevet 8. mai 2022 Trening fungerer for meg, blir en utløsning av den indre uroen Anonymkode: 31732...aca 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #4 Skrevet 8. mai 2022 Det er som å lese om meg selv… Jeg har ikke løst problemet selv, men trening og lange turer i skog og mark gjør godt for meg. Ellers har jeg innsett at jeg trenger mye tid for meg selv for å hente meg inn etter en slitsom arbeidsdag. Det er ok å ikke alltid være på topp sosialt, men husk å klappe deg selv på skuldra de gangene du sier noe og bidrar på møtene. Anonymkode: 508f6...1d0
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #5 Skrevet 8. mai 2022 Eksponeringsterapi. Eteriske oljer er det placebo som hjelper for deg - dvs din egen psyke Anonymkode: 0976b...278 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #7 Skrevet 8. mai 2022 Jeg kutter ut alkohol og koffein. Drikker kamomillete eller andre beroligende urteteer. Sikkert placebo, men det blåser jeg i. Senker hverdagsstresset gjennom søvnhygiene og god planlegging. Jeg vet at meditasjon hjelper meg men jeg orker bare ikke, for jeg synes det er så sinnsykt kjedelig... Men det er verdt et forsøk. Ellers er det nok kognitiv/metakognitiv terapi jeg fikk aller mest utav. Går ikke i behandling lenger, men fortsetter å gjøre tankejobben. Psykologen jeg gikk til var ambivalent angående eksponeringsterapi, fordi det kan være en utfordring å gjøre det riktig. Gjøres det feil kan man ende med å forsterke et dårlig mønster. Men du har kanskje gjort eksponering gjennom et behandlingsopplegg slik at du unngår det? Anonymkode: 6078f...8ee
Avstand Skrevet 8. mai 2022 #9 Skrevet 8. mai 2022 Vampyrina skrev (47 minutter siden): Pusteøvelser og meditasjon/mindfulness - selv om du mener det ikke er noe for deg. Fokus på pusten og på avspenning er angstdempende i seg selv. Ellers bør du sjekke ut behandlingsmetoden ACT. Den har åfunket svært godt på min generaliserte angstlidelse. 😆🤣🤣🤣 dette måtte jo komme først.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #10 Skrevet 8. mai 2022 1 minutt siden, Avstand said: 😆🤣🤣🤣 dette måtte jo komme først. Vi kan vel holde oss for gode til å le av andres forslag, kan vi ikke det. Anonymkode: 6078f...8ee 6 1
Serafina. Skrevet 8. mai 2022 #11 Skrevet 8. mai 2022 Meditasjon, pusteøvelser, rolig yoga, turer i naturen og klemme trær. Eller du kan se på en serie som du liker etter jobb for å roe deg etter en slitsom dag.
Serafina. Skrevet 8. mai 2022 #12 Skrevet 8. mai 2022 Avstand skrev (4 minutter siden): 😆🤣🤣🤣 dette måtte jo komme først. Hva tenker du er feil med dette? 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #13 Skrevet 8. mai 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Strikking😁 Anonymkode: 4cac3...585 Korssting, går det? Anonymkode: 0976b...278
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #14 Skrevet 8. mai 2022 sitte bøyd som en snegle og klemme sin egen pupp som en stressball mens man leser kjendisnyheter Anonymkode: ddfb9...db8
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #15 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Korssting, går det? Anonymkode: 0976b...278 Alt som får deg over i flytsonen funker, poenget er å gjøre noe repeterende som krever akkurat nok konsentrasjon til at du glemmer angsten. Anonymkode: 4cac3...585
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #16 Skrevet 8. mai 2022 Jeg har prøvd alt når det kommer til angsten min. Jeg tok først for alvor tak i det da jeg fikk panikkanfall i søvnet. Det jeg har lært: Desto mer du stritter i mot ubehagelige følelser, jo verre. Dvs eksponeringsterapi. MEN dette innebærer også å eksponere seg selv inn i angsten. Optimalt bør man ha en "kom igjen angst bli verre, vis meg hva du har" holdning. Prøv å gjør angsten verre!! Du vil bli forbauset over hvor rart kroppen vil reagere på dette. Anonymkode: 79b23...36c 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #17 Skrevet 8. mai 2022 Det høres veldig klisje ut, men for meg ble det mer beroligende da jeg fikk mer tro på meg selv. At uansett hvilke følelser som kommer, så er det ingen problem å takle dem for ei badass bitch som meg. Sånn tenker jeg, og til slutt begynte jeg å tro på det. Da kan jeg minne meg selv på at jeg ikke bryr meg (om alt jeg krisetenker at skal skje), og tro på det. Det er beroligende å stole på seg selv, at du fikser alt og at du blir ivaretatt av deg selv. Det har også vært beroligende å holde fokus på de andre. Noen mennesker trigger angst, andre ikke. Da tenker jeg at jeg håper den personen kommer og snakker med meg i dag (stikk motsatt av hva angsten tenker). Og når de gjør det fokuserer jeg på hva de sier, kommuniserer mellom linjene, kroppsspråk. Mindfulness har hjulpet meg i til å gå helt inn i det fokuset, uten å ha den stygge stemmen i bakhodet. Anonymkode: ad66d...43b 3
Avstand Skrevet 8. mai 2022 #18 Skrevet 8. mai 2022 Serafina. skrev (14 minutter siden): Hva tenker du er feil med dette? Ikke feil, men «alle» mener dette er en mirakelkur. Det er det ikke.
Serafina. Skrevet 8. mai 2022 #19 Skrevet 8. mai 2022 Avstand skrev (13 minutter siden): Ikke feil, men «alle» mener dette er en mirakelkur. Det er det ikke. Det er ikke mirakelkur og alle er ulike, men det det er nærliggende å foreslå når TS ønsker alternativet til legemidler. Det er heller ikke skadelig så jeg tenker deg er verdt å prøve.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #20 Skrevet 8. mai 2022 jeg mente det med stressballen/puppen altså. det er det jeg gjør når jeg er redd Anonymkode: ddfb9...db8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå