AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #1 Skrevet 8. mai 2022 Jeg glemte å spørre jordmor når det er vanlig å få time til å sjekke leie. Nå ligger babyen i seteleie ut fra hva jordmor kjente. Er i uke 36+1. Så ønsker jo tidligst mulig å få det avklart og evt sjekket om bekkenet er stort nok til vanlig fødsel, keisersnitt eller hva. En vet jo aldri om fødsel plutselig starter tidlig heller. Så er det noen som vet/har vært med på dette selv? Anonymkode: 79040...a39
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #2 Skrevet 8. mai 2022 Jordmor mistenkte seteleie for meg i uke 37. Fikk time til kontroll 3 dager senere. Dette var i Bergen. Baby lå riktig vei, forøvrig. Anonymkode: d278c...a17
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #3 Skrevet 8. mai 2022 Her jeg bor fikk jeg henvisning til å sjekke leie, osv., på kontroll etter 37 fullgåtte uker. Da var seteleie mistenkt hele veien, men de gjør ikke noe tidligere fordi mange babyer uansett snur seg før. Når jeg først fikk henvisning til sykehuset gikk det fort, vi fikk bekreftet leie, informasjon om veien videre (vendningsforsøk, kriterier og rutiner rundt vaginal setefødsel eller keisersnitt, osv.). Vi forsøkte vending, men vesla var sta. Da fikk jeg røntgen av bekkenet, flere vekstkontroller med ultralyd, og oppfølgingssamtaler med setefødsel-teamet (ønsket i utgangspunktet ikke keisersnitt om ting lå til rette for vaginal fødsel). Alt så bra ut og det ble en vellykket setefødsel på termindato. Men, når har du tid til neste kontroll? Ville tatt en telefon til jordmor om du er usikker på hva som skjer videre nå, og så får du kanskje en ekstratime for å sjekke / få henvisning videre om nødvendig. Anonymkode: ae522...147
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #4 Skrevet 8. mai 2022 For meg fekk vi først mistanke til seteleie ved 39+5. Blei sendt direkte til sjukehus for ultralyd, bekrefta seteleie og stort barn (4+ kg). Tok CT av bekken, og blei sendt heim med ny time 5(!) dager seinare. Altså vidare oppfølging vart dagen før termin... Eg var rimelig nervøs dei 5 dagane, men det gjekk bra gitt! Ved oppfølginga gjorde ny lege ultralyd, og vi enda med vending. Det viktigaste eg ikkje visste, var at om vatnet skulle gå og barnet er i seteleie, legg deg umiddelbart ned på golvet. Uansett om du står i kassa på Kiwi, ned på golvet, ting føden/sjukehus. Dette pga det er ein bitteliten risiko for at navlestrengen kan følgje vatnet ut, og komme i klem. Svært lite sannsynleg, men heller sikker enn uheldig. Anonymkode: 3efeb...7df
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #5 Skrevet 9. mai 2022 Jeg fikk time kjapt, samme uke som det ble mistenkt av jordmor. 😊 Deretter gikk det slag i slag. Vendingsforsøk etter et par dager, CT-scan et par dager etter det. Ukentlig sjekk av fosteret fram til jeg fødte. Ønsket induksjon på termindatoen om jeg ikke fødte før det, men vet ikke om jeg hadde fått det da vannet gikk dagen før termin. Ble hentet av ambulanse, og fikk en sjekk med én gang jeg kom inn. Ble lagt inn til observasjon med beskjed om at jeg ble satt i gang om ikke fødselen begynte av seg selv innen et døgn. Riene kom i gang i løpet av samme dag, og gutten var ute neste morgen. 😊 Anonymkode: 999a9...a56
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #6 Skrevet 9. mai 2022 Jeg ble henvist fra kommunal jordmor og til sykehuset (Lillehammer) da jeg var 36+2. Fikk time to dager senere, altså da jeg var 36+4. Anonymkode: 6d62a...1d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå