Gå til innhold

15år gammel jente på internatskole?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min har søkt seg inn på en kristen internatskole og skal begynne der til høsten. Ho er 15år og fyller 16 i desember.

Jeg er veldig redd for at de ikke skal ha skikkelig kontroll og er det slik at mange folk ligger rundt der. I mitt hode så høres de jo ut som en plass lett kan ligge med hverandre uten at foreldrene får vite det og hun er jo ikke 16år engang enda. Hun er egentlig en pliktoppfyllende jente, men vi vet jo alle at det er lett å bli revet med på drøye ting viss ikke foreldre er tilstede.

Noen som har erfaring?

Anonymkode: cff75...a05

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil hun ligge med får hun det til uansett, hjemme eller på internat

Anonymkode: c4b78...992

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Flytta på internat selv, for å gå på vgs. Over 20 år siden, og langtfra kristent. De som ville ligge eller drikke fikk det til. (Skal dog sies at man ble kastet ut om man ble tatt for å drikke). Skulle være stille etter 23, men ingen brydde seg om man sov hos andre/kjæresten sin eller var sosiale så lenge man ikke bråkte og forstyrret nattesøvnen for de som ville sove. 

Var ett kristent internat på en annen skole i nærheten, de var mye strengere, med egne fløyer for jenter og gutter, og var ikke lov å besøke den andre fløyen etter ett visst klokkeslett. De sjekket også at alle var på rommene sine til leggetid. Men om de ville ligge, var det jo fritt fram etter skoletid og frem til "forbudet" tredde i kraft når kveldsvaktene kom. De kunne også bare ta bussen inn til byen eller besøke på vårt friere internat, hvis det var det om å gjøre. 

Anonymkode: 0b6e7...c99

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig strenge regler på slike skoler, og som regel bor jenter og gutter i forskjellige bygninger. Innen et visst klokkeslett skal alle være på rommene sine, og det blir sjekket at de er det. Det er vakter på internatene.

Det jeg ville vært skeptisk til, er hvis hun vil flytte ut av internatet og bo på hybel/dele leilighet med venninne. Slike hybler/leiligheter blir fort feststeder, siden det er forbudt å oppbevare alkohol på skolens område. Og det er grunnen til at vi ikke leier ut til elever ved den kristne internatskolen her i bygda. Hvordan jeg vet dette? Jeg har gått på to forskjellige kristne internatskoler, og regner ikke med at det har endret seg så mye siden den tid.

Hvis du er bekymret, kan du ringe skolen og høre hvordan de gjør det (og du trenger ikke fortelle datteren din at du gjør det).

(Hvis det er Sygna hun skal gå på, så er det en veldig bra skole, har jeg inntrykk av. Har vært omtrent nærmeste nabo til skolen i snart 20 år, og aldri opplevd noe tull med elevene der.)

Anonymkode: f1ffa...cc8

Skrevet (endret)

Jeg gikk på kristen internatskole (Tomb i Råde) og det var de tre beste skoleårene i livet mitt. 

Er hun en fornuftig jente går dette her så bra :)

Man finner likesinnede som man henger med og tilogmed de litt gærne jentene i klassen ble det orden på i løpet av de tre årene. 

(må bare legge til at jeg ikke er noe troende, var ikke derfor jeg ville gå der, men pga hestelinja) 

Endret av Lisa-Marie
AnonymBruker
Skrevet

Er du ikke bekymret for andre ting som deres relasjon til henne når dere mister hverdagen, ensomhet, det faglige og sosiale, alkohol, mobbing? Er hun moden nok, vil hun ha godt av det og vokse på det? Ønsker hun miljøskifte, er hun troende og det er derfor, eller er det noe hun bil bort ifra? Eller ren eventyrlyst. «Lett å ligge med andre» er det vel hvor som helst, kanskje mye vanskeligere på en kristen internatskole enn de fleste andre steder.

Jeg har bare hørt bra om slike skoler fra dem som har gått der.

Anonymkode: a14f0...b9a

• Liker 1
Skrevet

Uansett om hun bor hjemme eller på internat så kan du kun håpe at de grunnverdier du/dere har gitt henne gjennom oppveksten fører til at hun venter med sex til hun er gammel nok, har funnet en hun virkelig kan stole på og at hun bruker prevensjon frem til de sammen er voksne nok til å få barn.

De som vil får til litt av hvert uansett hvor godt en prøver å passe på.

Flyttet selv på internat som 16åring, og selv om andre hadde sex, kjæreste, drakk seg dritings eller brukte narkotiske stoffer så gjorde ikke jeg det, for jeg var trygg nok til å ta egne valg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags jente er hun? Hvis hun er ei sånn som ikke liker å være til bry, skal klare seg selv, flink pike type - da bør du ikke la henne dra. Som elev på internat må man aktivt spørre om hjelp og støtte om man trenger det, det er ingen som passer på deg. Ikke godt nok i alle fall. 

Anonymkode: 80543...76d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...