AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #1 Skrevet 8. mai 2022 Han tjener jo mye mer enn meg nå, som får mindre enn min vanlige lønn. Han mener vi skal dele alt av utgifter likt. Det samme gjelder boliglån etc. Han hadde i utgangspunktet høyere lønn enn meg, men nå er jo det gapet blitt enda større! Likevel blir han frustrert fordi jeg ikke har råd til noe særlig sommerferie? Begynner å bli litt lei kjenner jeg. Burde han bidra mer, eller er det jeg som er på jordet? Flere som er i min situasjon? Anonymkode: 54620...98d
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #3 Skrevet 8. mai 2022 Fløff skrev (Akkurat nå): Eier du halvparten da? Ja, vi eier 50/50 Anonymkode: 54620...98d
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #4 Skrevet 8. mai 2022 Da må du i hvert fall passe på at du får din del av skattefradraget for rentene på boliglånet. Forstår han ikke at du har mindre penger å bruke på ferier etc? Det høres rart ut. Anonymkode: c1c0f...b95 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #5 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da må du i hvert fall passe på at du får din del av skattefradraget for rentene på boliglånet. Forstår han ikke at du har mindre penger å bruke på ferier etc? Det høres rart ut. Anonymkode: c1c0f...b95 Det har vi ordnet. Nei, jeg sier at når jeg må bidra med halvparten av alt, går det utover slike ting.. Begynner å lure på om jeg bare vil/får klare meg selv... Anonymkode: 54620...98d 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #6 Skrevet 8. mai 2022 Dersom han gjør halvparten av alt annet (husarbeid, vedlikehold osv.), er det jo rettferdig. Dersom du gjør mer husarbeid er saken en annen, da må han i så fall ta halvparten av det også, eller betale mer. Men de fleste menn som tjener mye mer enn partneren sin betaler mer frivillig, så han virker jo litt grådig. Anonymkode: 25d1e...770 8
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #7 Skrevet 8. mai 2022 Tenker at lån burde dere betale 50/50 på. Så kan han eventuelt spytte mer i på matbudsjettet og ferie og lignende. Om det blir vanskelig, så blir alternativet å gjøre det slutt, der han kjøper deg ut, og du blir alene. Eventuelt at han kjøper deg ut, og betaler fullt på huset, og dere bor i lag. Anonymkode: a20f1...5f0 6
lillevill Skrevet 8. mai 2022 #8 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Han tjener jo mye mer enn meg nå, som får mindre enn min vanlige lønn. Han mener vi skal dele alt av utgifter likt. Det samme gjelder boliglån etc. Han hadde i utgangspunktet høyere lønn enn meg, men nå er jo det gapet blitt enda større! Likevel blir han frustrert fordi jeg ikke har råd til noe særlig sommerferie? Begynner å bli litt lei kjenner jeg. Burde han bidra mer, eller er det jeg som er på jordet? Flere som er i min situasjon? Anonymkode: 54620...98d Er dette noe han har bestemt nå nylig eller har dere alltid hatt det slik? Synes egentlig han er ganske ego som mener at du skal bare ha litt, og så skal han sitte å kose seg med sin store lønn. Jeg hadde blitt helt dårlig av å se på en slik skjevhet. For å si det slik, når jeg dater en mann som har mindre enn meg, så spanderer jeg mer. Skulle bare mangle..jeg er kvinne! 13 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #9 Skrevet 8. mai 2022 Dårlig egenskap å være så lite raus med samboeren sin i en forbigående situasjon. Du får ta ham på ordet da. Kjøp mat separat, så du kan spise billige middager med egg og bønner og slipper å betale for at han spiser mer/dyrere. La være å dusje like ofte for å spare på strømmen, bruk ullklær som bare kan luftes istedenfor å bruke vaskemaskin hele tiden. Være med ut og finne på noe? Ikke med mindre det er gratis. Kose seg ekstra en fredag med en flaske vin? Har ikke råd. Anonymkode: f2031...530 14 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #10 Skrevet 8. mai 2022 lillevill skrev (1 minutt siden): Er dette noe han har bestemt nå nylig eller har dere alltid hatt det slik? Synes egentlig han er ganske ego som mener at du skal bare ha litt, og så skal han sitte å kose seg med sin store lønn. Jeg hadde blitt helt dårlig av å se på en slik skjevhet. For å si det slik, når jeg dater en mann som har mindre enn meg, så spanderer jeg mer. Skulle bare mangle..jeg er kvinne! Det har vært slik hele tiden ja, har ikke følt det har vært greit, men plaget meg en stund nå, så ville høre her. Det gjør slik at jeg tenker annerledes om han. Hadde det vært omvendt, hadde jeg stilt opp økonomisk. Det er sårende 💔 Anonymkode: 54620...98d 1 6
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #11 Skrevet 8. mai 2022 Hvorfor skal han betale for deg? Vi lever vel i 21. århundre, tiden hvor den ene skal forsørge den andre er historie så fremt de ikke er enige om det på forhånd. Anonymkode: e6bfc...e08 8 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #12 Skrevet 8. mai 2022 Det er ikke noe fasitsvar på situasjonen din dessverre. Samboer har ikke forsørgerplikt ovenfor deg, men tror de fleste ville ønske å støtte partner når de har det vanskelig både helsemessig og økonomisk. Det han gjør nå er jo å vise deg at han ser på dere som to ulike enheter, og at det er viktigere for han å verne om sine verdier enn å verne om deg. Det må være veldig vondt, og jeg er lei meg for at du blir møtt på denne måten. Anonymkode: eef3b...b05 5 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #13 Skrevet 8. mai 2022 Mener dere skal fortsette å betale 50/50 ☺️ Det er mest rettferdig, at du går på aap skal ikke å utover han, med mindre han vil betale ekstra av egen vilje. Men at du da ikke har råd til noe stor ferie, burde han forstå. Anonymkode: a81de...9c3 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #14 Skrevet 8. mai 2022 Han er helt i sin rett i å kreve at du dekker 50% av felles utgifter. De fleste ville dog nok ha dekket en del for partneren sin i tilfelle inntektsnedgang (og de samme ville ha angret på det ved evt. brudd) Jeg tenker i grunn at det er helt innafor å kreve at du betaler din andel, så lenge dere ikke har felles barn. Har dere barn så medfører jo din reduserte inntekt en nedgang i levestandard for barna med mindre han går med på å spytte i mer av utgiftene til barna, så dersom dere har barn er det på plass med en prat om dette. Dersom dere ikke har barn, og han ønsker å reise på en dyrere ferie enn dere har råd til så må han selvsagt spytte i en del for at du også skal kunne være med. Ellers får dere ta en felles ferie som er innenfor ditt budsjett. Anonymkode: 2513d...e45 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #15 Skrevet 8. mai 2022 Det er ikke kjærlighet. Anonymkode: e7761...db8 14 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #16 Skrevet 8. mai 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Han er helt i sin rett i å kreve at du dekker 50% av felles utgifter. De fleste ville dog nok ha dekket en del for partneren sin i tilfelle inntektsnedgang (og de samme ville ha angret på det ved evt. brudd) Anonymkode: 2513d...e45 Jeg betalte betydelig mer for min samboer grunnet økonomisk ulikhet. Angret ikke etter brudd. Penger er bare penger tross alt. Anonymkode: eef3b...b05 10
Jdz Skrevet 8. mai 2022 #17 Skrevet 8. mai 2022 (endret) Penger er viktig, men er likevel bare penger. Jeg ville definitivt ikke vært så prinsippfast på 50/50. Når det er sagt har jeg forståelse for samboers ståsted også. Personlig ville jeg nok ikke gått inn i et forhold med en partner som tjenste betydelig mindre enn meg fordi jeg ikke vil ned i levestandard ved å gå inn i et samboerforhold, men jeg hadde selvfølgelig tilpasset meg den nye virkeligheten dersom situasjonen endret seg i løpet av forholdet. Endret 8. mai 2022 av Jdz 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #18 Skrevet 8. mai 2022 Skjønner deg kjempegodt. Mannen din er egoistisk og lite raus. Mannen min tjener det dobbelte av meg, vi deler og alt likt, noe jeg synes er litt kjipt av han. For hadde det vært omvendt hadde jeg spyttet mye mer inn i fellespotten. Kjipe menn! Anonymkode: 05c18...e49 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #19 Skrevet 8. mai 2022 Du må jo betale det du eier og bruker, selv om det er kjipt å gå på aap. Anonymkode: 408d6...474
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #20 Skrevet 8. mai 2022 Er overrasket over svarene her. Vi deler ikke likt, vi setter begge en fast sum på felleskonto, å dette dekker alle (begges) lån, mat og øvrige utgifter, så har vi noen tusen i gjenn begge to på egen konto. Han tjener mest og betaler mer enn meg Anonymkode: adac0...6d6 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå