Gå til innhold

Gravid og bor i 2-roms - har vi nok plass til baby?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er kanskje et rart innlegg, men det spørs om det er "redebyggeren" i meg som omsider har dukket opp og problematiserer alt🤪

Jeg og samboeren skal ha barn i høst, og vi bor i en sentrumsnær 2-roms. Vi har vært på utkikk etter større bolig lenge, og har også vært med i noen budrunder som vi har tapt. Vi skal fortsette å lete, men er også innstilt på at vi kanskje må leie noe større en periode, eller bare bli boende her vi bor en stund til. Vi trives enormt godt i leiligheten vår, og hadde den hatt ett soverom ekstra hadde vi nok bare blitt boende en stund til uten å stresse. Men vi har verdens minste bad, og når vi kun har ett soverom så tenker jeg på hvordan det skal bli for samboer dersom babyen skriker mye på natt og han trenger søvn fordi han skal tidlig på jobb. Det er egentlig ikke plass til stellebord på badet. Ser ikke for meg å ha stellebord på soverommet vårt heller, for der er det alltid kaldt. 

Jeg regner med det er flere her som har hatt nyfødt baby i 2-roms. Hvordan løste dere det plassmessig? Hvor mye plass krever egentlig en baby og alle babytingene? Stresser jeg unødvendig mye over dette? Vi vet jo at vi skal flytte på et eller annet tidspunkt, men jeg føler det MÅ skje før babyen kommer, og tiden går så innmari fort nå. Jeg orker ikke tanken på salg med nyfødt baby hjemme, så hvis vi ikke finner noe NÅ slik at vi kan legge ut leiligheten for salg før sommerferien så ser jeg for meg at vi bare må bli boende her til vi har fått kommet inn i rutiner og blitt kjent med den lille. Jeg ønsker ikke å bruke den første tiden til å stresse med boligsalg, den vil jeg heller nyte sammen med babyen. 

Håper dere med erfaring vil svare meg og roe meg litt slik at jeg kanskje kan slå meg til ro en stund til her i den fine 2-romsen vår 😊

Anonymkode: a382b...c24

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi bodde i en bitteliten toroms i fjerde etasje uten heis helt til vi ble gravide med barn nr 2😄 2,5 år mellom barna. 

Gikk helt fint å bo sånn. Verdens minste bad til tross! Vi samsov alle tre. 

Anonymkode: 747c5...2bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder ting så var det helt uproblematisk. Hadde en oppblåsbar stellematte (IKEA) på gulvet på badet og et sammenleggbart badekar (Stokke). Babyen kan ha egen seng eller ligge i bedsidecrib (de er smale og små). Eneste som var litt stress var plass til barnevogna, men vi kunne ha den i boden nederst i blokka. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis samboeren din trenger stillhet anbefaler jeg ørepropper. Du skal ha et rimelig stort hus for å kunne få til 100% stillhet med en baby og småbarn😄

AnonymBruker
Skrevet

Null problem en rimelig lang periode godt utover babystadie :) 

Anonymkode: c715f...7b4

Skrevet

Kan dere ha sovesofa/sovestol/seng på stuen der en kan sove om babyen er for urolig?

Stellematte på gulvet fungerer fint, skubbes tilbake under vasken når en er ferdig. En liten kommode til klær kan dere ha rett utenfor eller på soverommet.

Kjøpte stellebord med badekar og full pakke til førstemann, totalt bomkjøp. Tungvindt å fylle, tømme og gjøre rent (i hvertfall om en brukte noen dråper olje i badevannet. Var mye enklere å bruke løs stellematte og balje.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Det ser jo ut som det har gått rimelig greit med dere alle!😅 Som sagt er det nok i mitt hode dette blir et kaos. Og mannen er innstilt på å sove på stua om han må, så igjen er det jeg som bare ser problemer og ikke løsninger. Vil jo så gjerne at alt skal være perfekt og på stell når babyen kommer, og føler meg mislykket som ikke har greid å få et større hjem til oss på plass før babyen kommer. Veldig teite tanker. 

Vi får ryddet plass i garderobeskapet til babyens klær, eventuelt sette inn en kommode. Så er det stellebord/stellematte, seng og tripp-trapp. Men bør man ikke ha en slags form for krybbe på stua, til soving på dagtid? Og når begynner man med vippestol og babygym?😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tusen takk for svar alle sammen! Det ser jo ut som det har gått rimelig greit med dere alle!😅 Som sagt er det nok i mitt hode dette blir et kaos. Og mannen er innstilt på å sove på stua om han må, så igjen er det jeg som bare ser problemer og ikke løsninger. Vil jo så gjerne at alt skal være perfekt og på stell når babyen kommer, og føler meg mislykket som ikke har greid å få et større hjem til oss på plass før babyen kommer. Veldig teite tanker. 

Vi får ryddet plass i garderobeskapet til babyens klær, eventuelt sette inn en kommode. Så er det stellebord/stellematte, seng og tripp-trapp. Men bør man ikke ha en slags form for krybbe på stua, til soving på dagtid? Og når begynner man med vippestol og babygym?😅

Vi har kjøpt hengekøye til babyen, den kan dere evt bare ta ned når den ikke er i bruk dersom det blir trangt. Ellers kan dere også bruke babynest eller bare bagdelen i vogna til dagsoving. 

Anonymkode: 49cf6...4bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...