AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #1 Skrevet 8. mai 2022 Har en datter som konfirmeres om 2 år, hun ønsker bunad og får det av oss foreldre i gave, rundt 35 000. Hun har en bror som er noen år mindre han vil ikke ha bunad. Hvordan har dere andre gjort det, gir dere lik sum som bunaden koster til søsken som ikke ønsker bunad? Anonymkode: 83eb4...c3a
Bondenisse Skrevet 8. mai 2022 #2 Skrevet 8. mai 2022 Nei, det er ikke greit å gi en 15 åring et sånt valg. Bunad er noe man ofte ikke setter pris på før man er voksen mens store pengesummer gir kortvarig glede i livet til en 15 åring. Man får ett antrekk til konfirmasjonen. Så får event ungen selv velge om det antrekket er bunad eller dress. Sett event penger til sides til bunad om han skulle få lyst på det når han blir voksen. 27
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #3 Skrevet 8. mai 2022 Datteren vår får bunad etter ønske og sønnen vår får tilsvarende i sum. Disse pengene blir låst på en konto til han er 18 år. Lik sum uansett. Anonymkode: aa163...f2f 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #4 Skrevet 8. mai 2022 Bunad kommer i tillegg til gave. Ønsker man seg bunad senere (ikke uvanlig) så står tilbudet fortsatt ved lag. Anonymkode: dacb4...806 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #5 Skrevet 8. mai 2022 Bondenisse skrev (11 minutter siden): Nei, det er ikke greit å gi en 15 åring et sånt valg. Bunad er noe man ofte ikke setter pris på før man er voksen mens store pengesummer gir kortvarig glede i livet til en 15 åring. Man får ett antrekk til konfirmasjonen. Så får event ungen selv velge om det antrekket er bunad eller dress. Sett event penger til sides til bunad om han skulle få lyst på det når han blir voksen. Jeg fikk faktisk en bunad når jeg var i den alderen. Men den var uansett bare noe jeg brukte noen få ganger, før jeg solgte den. Men jeg ville heller hatt pengene, i første omgang. Noe jeg selvfølgelig ville fått LAAANGT bedre bruk for. Anonymkode: 06feb...803 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #6 Skrevet 8. mai 2022 Det er uansett fornuftig å ikke bruke penger på bunad til en gutt på 15 år, da de fleste gutter på den alderen på langt nær er ferdig utvokst. Enten penger eller lovnad om bunad i 18- eller 20-årsgave vil være gode alternativer. Anonymkode: 2d93e...b47 5
Myml1 Skrevet 8. mai 2022 #7 Skrevet 8. mai 2022 Bondenisse skrev (8 minutter siden): Nei, det er ikke greit å gi en 15 åring et sånt valg. Bunad er noe man ofte ikke setter pris på før man er voksen mens store pengesummer gir kortvarig glede i livet til en 15 åring. Man får ett antrekk til konfirmasjonen. Så får event ungen selv velge om det antrekket er bunad eller dress. Sett event penger til sides til bunad om han skulle få lyst på det når han blir voksen. Helt enig i denne. Det blir «feil» å gi lik sum, da jenta kanskje tenker litt langsiktig, og gutten kun tenker i nuet, å penger er gøyere. Om noen av mine velger å ikke ha bunad så er det opp til de, men de får ikke samme sum for å da bruke på noe helt annet, eller sløse bort i det de fyller 18 7
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #8 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en datter som konfirmeres om 2 år, hun ønsker bunad og får det av oss foreldre i gave, rundt 35 000. Hun har en bror som er noen år mindre han vil ikke ha bunad. Hvordan har dere andre gjort det, gir dere lik sum som bunaden koster til søsken som ikke ønsker bunad? Anonymkode: 83eb4...c3a Det trenger du ikke bestemme nå. Men selvfølgelig bør de få lik sum i gaver. Anonymkode: 517ed...2a0 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #9 Skrevet 8. mai 2022 Vi lar barna velge mellom bunad eller pengegave. Velger de pengegave, er det ikke like mye som en bunad koster, og dette aksepterer de uten problemer. Bunaden er tradisjon i vår familie og gi/ få ved konfirmasjoner. Den bunaden jeg fikk som konfirmant har jeg satt mer og mer pris for hvert år, og det er virkelig en gave for livet. Anonymkode: 3b21b...0e8 6
Luckiness Skrevet 8. mai 2022 #10 Skrevet 8. mai 2022 Synes jo i utgangspunktet at man bør få for lik sum. Samtidig så er bunad noe ikke alle ser som et «behov» eller ønske når en er ungdom, men ønsker på et senere tidspunkt. Noe som også kan være mer fornuftig fordi man er ferdig vokst… Så en mulighet er å gi et mindre beløp til konfirmasjonen og informere om at resterende beløp gis til 25årsdagen feks dersom han fortsatt ikke vil ha bunad. Om han innen den tid ønsker bunad får han resterende sum, men må da selvsagt dekke den delen dere gav av sum til konfirmasjonen selv. 3
Drizzt Skrevet 8. mai 2022 #11 Skrevet 8. mai 2022 Lik sum, men hvis han vil heller ha pengene, settes de i sparekonto fram til han blir 18 og kan disponere dem selv.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #12 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bunad kommer i tillegg til gave. Ønsker man seg bunad senere (ikke uvanlig) så står tilbudet fortsatt ved lag. Anonymkode: dacb4...806 Enig i dette!! Kommer til å praktisere dette med mine barn. Mannen min fikk bunad til 25 års dagen av sine foreldre. Først da såg han verdien i ett slikt plagg. Søstrene fikk bunad til konfirmasjonen. Alle søsknene fikk en lik pengegave til konfirmasjonen + valgfritt antrekk (altså dress for min mann, bunad for søstrene). Anonymkode: 52f2c...c54 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #13 Skrevet 8. mai 2022 Drizzt skrev (3 minutter siden): Lik sum, men hvis han vil heller ha pengene, settes de i sparekonto fram til han blir 18 og kan disponere dem selv. Veldig god ide. Lappen f.eks. Men de penge bør være øremerket, så de ikke blir brukt på tull. Som russetid f.eks. Anonymkode: 121c4...987 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #14 Skrevet 8. mai 2022 Bondenisse skrev (2 timer siden): Nei, det er ikke greit å gi en 15 åring et sånt valg. Bunad er noe man ofte ikke setter pris på før man er voksen mens store pengesummer gir kortvarig glede i livet til en 15 åring. Man får ett antrekk til konfirmasjonen. Så får event ungen selv velge om det antrekket er bunad eller dress. Sett event penger til sides til bunad om han skulle få lyst på det når han blir voksen. Sånn tenker jeg også, går an å kjøpe en fin slipsnål eller noe evt (noe som passer selvom gutten skulle trenge større klær/sko senere) Anonymkode: b2baf...430 1
Drizzt Skrevet 8. mai 2022 #15 Skrevet 8. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Veldig god ide. Lappen f.eks. Men de penge bør være øremerket, så de ikke blir brukt på tull. Som russetid f.eks. Anonymkode: 121c4...987 Kunne ikke vært mer enig. Da må de stå på konto i foreldrenes navn. Så er det du som bestemmer hva de skal brukes til. Lappen, bidrag til egenandel for boligkjøp, mm. Står de på konto i barnets navn, kan de fort forsvinne i russetidtull. Endret 8. mai 2022 av Drizzt 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #16 Skrevet 8. mai 2022 Bondenisse skrev (2 timer siden): Nei, det er ikke greit å gi en 15 åring et sånt valg. Bunad er noe man ofte ikke setter pris på før man er voksen mens store pengesummer gir kortvarig glede i livet til en 15 åring. Man får ett antrekk til konfirmasjonen. Så får event ungen selv velge om det antrekket er bunad eller dress. Sett event penger til sides til bunad om han skulle få lyst på det når han blir voksen. Skal selvfølgelig være LIKT! Den som får bunad får velge det eller penger! Bunad koster 30.000-60.000 og dress 1000-3000. Skikkelig forskjellbehandling og urettferdig! Da sier du til hun som får bunad at broren vil få lik sum i gave! Anonymkode: 3419f...a31 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #17 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skal selvfølgelig være LIKT! Den som får bunad får velge det eller penger! Bunad koster 30.000-60.000 og dress 1000-3000. Skikkelig forskjellbehandling og urettferdig! Da sier du til hun som får bunad at broren vil få lik sum i gave! Anonymkode: 3419f...a31 Altså, mange selger bunaden når de er voksen og får peng i egen lomme.. Ikke riktig at gutten får en lusen dress da.. Anonymkode: 3419f...a31
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #18 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Altså, mange selger bunaden når de er voksen og får peng i egen lomme.. Ikke riktig at gutten får en lusen dress da.. Anonymkode: 3419f...a31 Det er nok ganske mange konfirmanter som får beskjed om at de ikke får selge bunaden med en gang de er voksne. Jeg fikk den beskjeden selv og hadde jeg solgt bunaden skulle de pengene gått rett til mamma😅 Det er forskjell på å legge 30 000 i en bunad og å potensielt gi 30 000 til fyll og tull. Anonymkode: b2baf...430 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #19 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Skal selvfølgelig være LIKT! Den som får bunad får velge det eller penger! Bunad koster 30.000-60.000 og dress 1000-3000. Skikkelig forskjellbehandling og urettferdig! Da sier du til hun som får bunad at broren vil få lik sum i gave! Anonymkode: 3419f...a31 Men det er likt. Begge har får tilbud om en bunad. Det finnes herrebunader også, så tilbudet er helt reelt. Anonymkode: e9e94...e4d 9
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #20 Skrevet 8. mai 2022 Bondenisse skrev (2 timer siden): Nei, det er ikke greit å gi en 15 åring et sånt valg. Bunad er noe man ofte ikke setter pris på før man er voksen mens store pengesummer gir kortvarig glede i livet til en 15 åring. Man får ett antrekk til konfirmasjonen. Så får event ungen selv velge om det antrekket er bunad eller dress. Sett event penger til sides til bunad om han skulle få lyst på det når han blir voksen. Tja, jeg ønsket ikke bunad den gangen og ønsker det fortsatt ikke. Anonymkode: acd06...6cb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå