Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har null peiling på kniv men samboer er god på kjøkkenet og jeg tenkte å kjøpe nye kniver til han … Er en del av bursdagsgave … Hva er regnet som bra kjøkkenkniver .. ? 

Anonymkode: d9dce...36f

AnonymBruker
Skrevet

Vet du hvilke kniver han har i dag?

Anonymkode: a958a...4a1

Skrevet (endret)

Kjøp heller én skikkelig god kniv enn flere halvbra.

Jeg liker godt knivene fra Global.

Vær klar over at gode kokkekniven gjerne må slipes relativt ofte.

Endret av Alauda
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke mye selv om kniver. Men har fått anbefalt «Wüsthof kniv», det er samme type som Gordon Ramsey bruker.

De selger en del bl. hos bakeren og kokken: https://bakerenogkokken.no/wuesthof-kniver/

Anonymkode: e5ecc...342

Skrevet

Global er supre kniver!

Skrevet

Hvilken prisklasse? I kategori "normal" vil jeg absolutt si at MAC er best for pengene. Har du tenkt å kjøpe dyre kniver er det også japanske som er de beste, men man finner ikke disse i "vanlige butikker".

Chef Knivsett med 2 kniver fra MAC » 2 kniver til mange formål (bakerenogkokken.no)

999,- for et sett. De er gode...

Kokkekniv Super Gou 161 lag 20 cm fra Yaxell » Gratis Levering (bakerenogkokken.no)

Her er et eksempel på noe litt dyrere med SG2-stål, men ut fra TS høres det ut som at de andre er mer enn gode nok...

Skrevet

Øyo-knivene er veldig gode. Fantastisk gode å holde i hånden og lette å slipe.

Jeg ble helt blank i øya og underleppa begynte å woble den gangen HrMinya kom hjem med et komplett sett med helt nydelige treskaft til meg.

AnonymBruker
Skrevet

Har vurdert å dra til en japansk kniv butikk ved mathallen i Oslo … men lurer på jeg likså godt kan kjøpe de fra jernia eller bakerenogkokken som er linket til her … 🤔

AnonymBruker
Skrevet

Tror han har nevnt japansk kniv tidligere så da blir det er men det ser ikke ut til at de kommer sett? Kanskje bare kjøpe enkeltvis?

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Har vurdert å dra til en japansk kniv butikk ved mathallen i Oslo … men lurer på jeg likså godt kan kjøpe de fra jernia eller bakerenogkokken som er linket til her … 🤔

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tror han har nevnt japansk kniv tidligere så da blir det er men det ser ikke ut til at de kommer sett? Kanskje bare kjøpe enkeltvis?

Hvilken prisklasse snakker vi? Når du sier du tenker på japanske kniver ved mathallen regner jeg med du snakker om skarpekniver. De har mye bra der, men det er vanskelig å anbefale noe med så lite å gå på.

Uansett kan du kjøpe fra hvorsomhelst. Dyre kniver selges stort sett enkeltvis men man trenger ikke mer enn 3-4 totalt og man kommer langt med en kokkekniv.

https://www.skarpekniver.com/

Du kan jo gå og se på denne butikken, de kan helt sikkert hjelpe. De har gode kniver.

AnonymBruker
Skrevet

Liker godt MAC

Anonymkode: 337f4...8ff

Skrevet

Først bør du sjekke ut ønsker og behov hos brukeren. Skikkelige kniver skal aldri i oppvaskmaskinen, de må slipes relativt ofte, man kan med fordel vedlikeholde treskaftet og man må tørke de med en gang man er ferdig med å vaske dem, ellers blir det skjemmende merker på stålet. Så om dette ikke frister brukeren (eller familien til eieren av kniven) bør man definitivt ikke gå til anskaffelse av kniver i det øvre sjiktet, det er mishandling. 

Men Mac produserer gode kniver som er ganske lette å vedlikeholde, og de holder seg godt til hverdagsbruk uten at de koster absurd mye. Enkelt å få tak i flere også, og de er ofte på salg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.5.2022 den 20.08):

De er såpass dyre at man gjerne kjøper en og en. Men gode kniver er et must hvis man liker å lage mat.

Jeg har vært veldig fornøyd med kniver fra:

Global
Masahiro
DP Tojiro

Er ikke helt solgt på knivene til Øyo. MAC sine har jeg ikke prøvd.

Hvis han ikke har gode kniver fra før er en universal kokkekniv greit å starte med. Det kommer litt an på om man liker lette eller litt tyngre kniver, selv synes jeg kanskje DP Tojiro er de som ligger best i hånda, men mannen sverger til Global 😊

Global: https://www.jernia.no/kjøkken/matlaging/kniver-og-sakser/kokkekniv/global-kokkekniv-g-2-20cm/p/14231900?gclid=Cj0KCQjwmuiTBhDoARIsAPiv6L_qeWo0KOco53T72tlDazZ5XKki_A1xNaUQUeyuq5VRN22f2gF34JwaAj1AEALw_wcB

Tojiro:

https://www.skarpekniver.com/21cm-kokkekniv-dp-3-layer-tojiro.html

AnonymBruker
Skrevet

For frukt og grønt har jeg blitt skikkelig glad i min keramiske kniv: https://traktoren.no/kokkekniv-keramisk-18cm

Her får du litt det du betaler for, har billigere keramiske kniver som ikke er i nærheten så bra. Husk slire eller knivholder slik at kniven holder seg.

Anonymkode: 9751f...d43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...