AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #1 Skrevet 8. mai 2022 Hei, jeg har blitt syk, og måtte inn til operasjon bare 6 dager etter fødsel, har infeksjon og hadde ikke vært i stand til å jobbe slik jeg er i form nå, jeg fødte i tillegg en uke før termin, så mistet jo en uke av permisjonen, som i utgangspunktet er kort nok som den er, men jeg føler nesten det er feil å be om sykemelding, i og med at jeg er hjemme likevel, hvordan gjør dere andre det? Glemte å be om dette da jeg var innlagt, så må eventuelt kontakte fastlegen ang. Dette Anonymkode: 3ea36...f39
Mt3 Skrevet 8. mai 2022 #2 Skrevet 8. mai 2022 Om sykdommen gjør at du ikke kan ta deg av babyen så skal du så klart ha sykemelding, om du greier det daglige med babyen så kan du fortsette permisjonen uten sykemelding. 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #3 Skrevet 8. mai 2022 Mt3 skrev (7 minutter siden): Om sykdommen gjør at du ikke kan ta deg av babyen så skal du så klart ha sykemelding, om du greier det daglige med babyen så kan du fortsette permisjonen uten sykemelding. Okei, ja, nei, jeg klarer å ta meg av babyen nå Anonymkode: 3ea36...f39
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #4 Skrevet 8. mai 2022 Jeg trodde at man bare kunne bli sykmeldt i permisjonen om man var så syk at man ikke kan ta seg av baby? Og i så fall får far ta over permisjonen da, men man får ikke noe mer permisjon totalt (altså, man kan ikke "utsette" permisjon med sykemelding)? Så om du ikke kan ta deg av baby nå, bli sykmeldt så pappa kan gjøre det - men det er en del krav i forhold til dokumentasjon til nav osv sammenlignet med "vanlig" sykemelding når man er i arbeid. Anonymkode: aca43...d4b 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #5 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Okei, ja, nei, jeg klarer å ta meg av babyen nå Anonymkode: 3ea36...f39 Da er det uaktuelt med noe sykemelding. Anonymkode: b6570...f6c 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #6 Skrevet 8. mai 2022 Sykmelding i foreldrepermisjonen fordre at du er for sykt til å ta hånd om barnet. Om du får sykmleding må du søke om å endre foreldrepermisjonen fordi du er syk. Om ikke du søker løper foreldrepermisjonen videre. Er barnet ditt kun få dager/uker gammel så må far ta over permisjonen. Nav ser på diagnosen når de vurdere om man kan "utsette" foreldrepermisjonen på grunn av sykdom. Vanlivis tar far over og bruker av sin periode eller felles perioden så du vil ikke få flere periosjonsdager bare en forskjøvet sluttdato for dine uker. Anonymkode: 3b870...f82
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #7 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, jeg har blitt syk, og måtte inn til operasjon bare 6 dager etter fødsel, har infeksjon og hadde ikke vært i stand til å jobbe slik jeg er i form nå, jeg fødte i tillegg en uke før termin, så mistet jo en uke av permisjonen, som i utgangspunktet er kort nok som den er, men jeg føler nesten det er feil å be om sykemelding, i og med at jeg er hjemme likevel, hvordan gjør dere andre det? Glemte å be om dette da jeg var innlagt, så må eventuelt kontakte fastlegen ang. Dette Anonymkode: 3ea36...f39 Du har jo ikke mistet en uke av permisjonen din med babyen når du fødte før termin. Anonymkode: 819c0...16c 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #8 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du har jo ikke mistet en uke av permisjonen din med babyen når du fødte før termin. Anonymkode: 819c0...16c En gjør på en måte det fordi permisjonen da slutter tidligere enn om barnet ble født til termin. Anonymkode: 8b95b...a3e
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #9 Skrevet 8. mai 2022 Jeg ble sykemeldt i permisjonen. Da var jeg sykemeldt og far overtok deler av permisjonen (slik at vi begge var hjemme samtidig). Jeg startet dermed på jobb igjen til samme dato som jeg hadde gjort uten sykemelding, mens far var lenger hjemme enn han etter planen hadde vært. Anonymkode: 84bc1...f80
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #10 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): En gjør på en måte det fordi permisjonen da slutter tidligere enn om barnet ble født til termin. Anonymkode: 8b95b...a3e Du mister ikke tid med barnet, som er poenget med permisjonen. Anonymkode: 0c7f7...757 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #11 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): En gjør på en måte det fordi permisjonen da slutter tidligere enn om barnet ble født til termin. Anonymkode: 8b95b...a3e Eh hæ? De som føder ETTER termin mister tid med barnet Anonymkode: 96f9f...fe8 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #12 Skrevet 8. mai 2022 Hvis du fikk barn før 1. oktober 2021 kan du søke om å få utsette foreldrepermisjonen din hvis du er sykemeldt og så syk at far må ta seg av barnet. Har du fått barn etter det så er det ikke lenger en rettighet å søke om å utsette foreldrepermisjonen på grunn av sykemelding og eneste alternativet er at far tar over foreldrepermisjonen mens du er sykemeldt. Anonymkode: fd48c...c3f
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #13 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei, jeg har blitt syk, og måtte inn til operasjon bare 6 dager etter fødsel, har infeksjon og hadde ikke vært i stand til å jobbe slik jeg er i form nå, jeg fødte i tillegg en uke før termin, så mistet jo en uke av permisjonen, som i utgangspunktet er kort nok som den er, men jeg føler nesten det er feil å be om sykemelding, i og med at jeg er hjemme likevel, hvordan gjør dere andre det? Glemte å be om dette da jeg var innlagt, så må eventuelt kontakte fastlegen ang. Dette Anonymkode: 3ea36...f39 Hvordan mistet du en uke av permisjonen ved å føde før tiden? Anonymkode: a1d41...4b5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #14 Skrevet 8. mai 2022 altså...huh? Jeg fødte 2 uker etter terminen og måte starte permisjon før. Tror det er JEG som mistet tid med ungen, ikke deg som fødte før. Anonymkode: a1a89...6cd 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #15 Skrevet 8. mai 2022 Du mistet en uke med permisjon før barnet ble født. Du må en uke tidligere tilbake i jobb. Barnet vil ha samme alder når du begynner i jobb, som det ville hatt om du fødte på termindato. Hadde barnet blitt født etter termin, så er barnet yngre når du begynner i jobb, da mister du permisjon med barnet Anonymkode: e7786...207 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #16 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): En gjør på en måte det fordi permisjonen da slutter tidligere enn om barnet ble født til termin. Anonymkode: 8b95b...a3e Permisjonen er for å være sammen med barnet, ikke for å være borte fra jobb. Du får spare deg opp til en uke ulønnet permisjon på slutten eller noe, om det er sluttdatoen som er viktig. Anonymkode: 819c0...16c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå