Gå til innhold

Stemmer det at man blir befruktet/gravid hver syklus man prøver?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leste at noen skrev her for en stund siden, noe om at de fleste som prøver blir gravide hver syklus, men at det som regel ender med at egget støtet ut pga. uike ting (dårlig eggkvalitet, ikke tykk eller tynn nok livmorslimhinne etc.).

Stemmer det?

Og 25% sjanse for vellykket graviditet hver syklus? Er dette et gjennomsnitt, slik at det for noen er mye høyere sjanse, noen som lett blir gravide?

Anonymkode: 35dee...689

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Men man sier at ca 50% av befruktninger ender i kjemisk graviditet før man når IKM. Blant annet av årsaker du nevner, som regel dna feil. 

Anonymkode: 90022...4e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei.

Men man sier at ca 50% av befruktninger ender i kjemisk graviditet før man når IKM. Blant annet av årsaker du nevner, som regel dna feil. 

Så 50% blir ikke noe av, og de resterende 50% blir noe av?

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Leste at noen skrev her for en stund siden, noe om at de fleste som prøver blir gravide hver syklus, men at det som regel ender med at egget støtet ut pga. uike ting (dårlig eggkvalitet, ikke tykk eller tynn nok livmorslimhinne etc.).

Stemmer det?

Og 25% sjanse for vellykket graviditet hver syklus? Er dette et gjennomsnitt, slik at det for noen er mye høyere sjanse, noen som lett blir gravide?

Jeg vet ikke. Men dette med å oppnå graviditet ble tilslutt ingen lett sak for min del. Ble først lett gravid. Fikk 2 barn, men der stoppet det. Ble aldri gravid igjen, samme hvor mye jeg forsøkte. Det er nok ulikt fra person til person og fra par til par akkurat om det med prosentsjanser. 

AnonymBruker
Skrevet
Eloise12345 skrev (50 minutter siden):

Jeg vet ikke. Men dette med å oppnå graviditet ble tilslutt ingen lett sak for min del. Ble først lett gravid. Fikk 2 barn, men der stoppet det. Ble aldri gravid igjen, samme hvor mye jeg forsøkte. Det er nok ulikt fra person til person og fra par til par akkurat om det med prosentsjanser. 

Ja, varierer veldig. Men jeg syntes den påstanden var så merkelig; at de fleste forsøk ender i befruktning (men at de fleste av de går til grunne av ulike årsaker før det slår ut på gtester).

Skrevet

Nei de første sykluser blir man Ikke gravide i. Ikke alltid spermen klarer svømme fram til egget i tide engang. Og om de gjør er det ikke alltid de får prøvd å trenge inn i egget. 

AnonymBruker
Skrevet
Laura80 skrev (55 minutter siden):

Nei de første sykluser blir man Ikke gravide i. Ikke alltid spermen klarer svømme fram til egget i tide engang. Og om de gjør er det ikke alltid de får prøvd å trenge inn i egget. 

De første sykluser? Er jo mange her inne som har fortalt de ble gravide på første forsøk, det er mulig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De første sykluser? Er jo mange her inne som har fortalt de ble gravide på første forsøk, det er mulig. 

Fleste’

man kan selvsagt bli gravid på første forsøk :) 

AnonymBruker
Skrevet

Sjansen for befruktning er hver syklus på rundt 20% om jeg ikke husker tallene helt feil!

Anonymkode: a98e8...069

AnonymBruker
Skrevet

Det fordrer jo at man vet akkurat når EL er når man prøver da. 

Anonymkode: 84cbe...79f

AnonymBruker
Skrevet
Laura80 skrev (22 timer siden):

I tide? 

Sperm bruker ca 12 timer opp. Lever fint i 5-7 døgn, ligger og venter på egget. Egget derimot lever bare et døgn. 

Så med mindre man har sex etter eggløsning er ikke dette en problemstilling. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I tide? 

Sperm bruker ca 12 timer opp. Lever fint i 5-7 døgn, ligger og venter på egget. Egget derimot lever bare et døgn. 

Så med mindre man har sex etter eggløsning er ikke dette en problemstilling. 

Kommer an på svømmedyktighet og kvalitet , ikke alle rekker opp til et egg. I snitt lever sperm 2-3 dager, selv om det har forekommet at sperm lever opptil en uke hører dette ekstremt sjeldent til. Ville vært veldig enkelt å bli gravid dersom sperm levende 7 dager og svømte fint opp til egget. 

Skrevet
On 5/8/2022 at 8:06 PM, AnonymBruker said:

Ja, varierer veldig. Men jeg syntes den påstanden var så merkelig; at de fleste forsøk ender i befruktning (men at de fleste av de går til grunne av ulike årsaker før det slår ut på gtester).

Jeg blir heller ikke klok på disse tingene. 

Skrevet (endret)
On 5/8/2022 at 9:18 PM, AnonymBruker said:

Jeg ble gravid på første forsøk. Da var jeg 19 år. Ble raskt gravid to ganger etterpå. 

Endret av Eloise12345

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...