Gå til innhold

Råd ved nattesvette

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i lang tid vært plaget med at jeg blir så varm og klam om natten, og i senere tid har jeg ofte våknet gjennomvåt. Sannsynligvis har det sammenheng med en annen sykdom jeg har. Noen som har noen gode råd? Noe som kan hjelpe eller noe jeg kan gjøre?

Anonymkode: 47e74...eb5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har en annen sykdom bør du konferere med legen din om dette problemet. Det kan hende du kan få medisiner som demper nattesvetten. En annen ting er at legen også kan gi råd om ting du bør unngå.

Av sånn helt generelle råd kan jeg anbefale tynn sommerdundyne, sengetøy i lin og (NB: dette høres rart ut) å bruke en tynn pysjamas. Av en eller annen grunn svetter jeg mer når jeg ikke har nattøy på meg. 

Anonymkode: 81bda...19a

AnonymBruker
Skrevet

For meg har kosthold vært veldig viktig, særlig i kombinasjon med lymfebehandlinger. Blir borte med riktig kosthold, kommer tilbake når jeg spiser feil. Har også underliggende sykdom hvor nattesvette er en del av sykdomsbildet. 

Anonymkode: 108e3...f3e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For meg har kosthold vært veldig viktig, særlig i kombinasjon med lymfebehandlinger. Blir borte med riktig kosthold, kommer tilbake når jeg spiser feil. Har også underliggende sykdom hvor nattesvette er en del av sykdomsbildet. 

Hva er riktig kosthold for deg? Og hva gjør det verre?

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er riktig kosthold for deg? Og hva gjør det verre?

Kortversjonen; plantebasert og ikke-prosessert mat. Mye smoothie og grønn mat. Lymfebehandlingene i tillegg har gitt stor uttelling, generell helse mye bedre, og nattesvette helt borte. Det gjør det verre hvis jeg spiser mye varm mat, sterkt krydret mat, og ikke minst prosessert mat. Mat balanserer hormoner, så det er verdt å ta en titt på. Om ikke du ønsker plantebasert hele veien, så er ikke-prosessert mat med mye grønt en fin start. 

Når du i tillegg får lymfesystemet i sving, så klarer kroppen regulere kroppstemperaturen bedre. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Kortversjonen; plantebasert og ikke-prosessert mat. Mye smoothie og grønn mat. Lymfebehandlingene i tillegg har gitt stor uttelling, generell helse mye bedre, og nattesvette helt borte. Det gjør det verre hvis jeg spiser mye varm mat, sterkt krydret mat, og ikke minst prosessert mat. Mat balanserer hormoner, så det er verdt å ta en titt på. Om ikke du ønsker plantebasert hele veien, så er ikke-prosessert mat med mye grønt en fin start. 

Når du i tillegg får lymfesystemet i sving, så klarer kroppen regulere kroppstemperaturen bedre. 

Sånn for å legge til, plantebasert mat gir et bredt spenn av matretter som er enkelt, næringsrikt, og veldig godt. Misforstått at det er "grønt og tamt". Jeg tror likevel man kan komme langt med en fin balanse også, bare spise minst mulig av det som belaster og bidrar til hormonell ubalanse. Med tanke på lymfesystem så finnes det flere aktører som gir behandling, jeg foretrekker refleksolog siden det er mildere og mer behagelig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...