Gå til innhold

Leger her inne- ville dere valgt karrieren igjen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Leger tjener da mer enn nok som det er?? Jeg har mastergrad i et annet fag, og har studert like lenge som dere og har like høyt studielån, men tjener 1/3 av den gjennomsnittlige lege. 

Anonymkode: 49462...784

grunnlønnen for leger i spesialisering er like over 600k, det tar 5-6 år før de er spesialister, og da er grunnlønnen ca. 860k. Dette er med betydelig flere arbeidstimer i uken enn 37.5, både som LiS og som spesialist. 

Snittlønnen til legespesialister er ca 1 million, du tjener altså ca. 330k? Det er ikke langt over hva en får i lønn som ufaglært resepsjonist, er masteren din relevant for jobben?

Endret av Kastanjefrø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest askjonie
Kastanjefrø skrev (3 minutter siden):

grunnlønnen for leger i spesialisering er like over 600k, det tar 5-6 år før de er spesialister, og da er grunnlønnen ca. 860k. Dette er med betydelig flere arbeidstimer i uken enn 37.5, både som LiS og som spesialist. 

Snittlønnen til legespesialister er ca 1 million, du tjener altså ca. 330k? Det er ikke langt over hva en får i lønn som ufaglært resepsjonist, er masteren din relevant for jobben?

Enig i at dette ikke kan stemme... Jeg fikk ca 400 000 for å jobbe som assistent på sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi har seks års utdanning, deretter 1,5 år turnus, så 5-6 års spesialisering før man når toppen av lønnstigen. Har du like lang utdannelse? Vi tjener ikke dårlig, men i forhold til antall arbeidstimer og det enorme (personlige) ansvaret (som folk ikke kan begripe dersom de ikke kan føle direkte på det) er lønna for lav. Hva er din gjennomsnittlig lønn for leger etter din informasjon? 1/3 hørtes veldig lavt ut..

Anonymkode: fb15e...4bb

Nå får dere vel dere en ganske ok lønn i turnusperioden også? Og under spesialiseringen? Jeg har også 6 års utdanning. Nå har jeg selvsagt ikke tallene på den gjennomsnittlige legelønnen, jeg vet jo at det finnes variabler der også. Og jeg forstår godt at det personlige ansvaret er tøft til tider. Jeg skjønner likevel ikke at leger mener lønna deres er for lav, men den inntekten dere har, har dere råd til stort hus, hytte eller båt, utenlandsferier, god mat.. hva mer trenger dere? Jeg har en inntekt på 350.000kr, og unnskyld meg, men jeg kan bli litt irritert når mennesker med pluss/minus millionlønn mener de skal ha høyre lønn. Det fins så mange mennesker i landet her som må telle på krona, som bor i små boliger, som er heldig hvis de har råd til en utenlandstur en gang hver tiende år, og som ikke har råd til nødvendige behandlinger osv osv, så fra mitt ståsted blir jeg bare litt oppgitt når leger, tannleger og mennesker i lignende yrker med samme lønn, mener de skal ha høyrere lønn. Hva med å dele litt på godene? Ser du ikke på andre lavtlønnede yrker som viktig? Bruker ikke andre mennesker like mye tid og krefter på jobb? Ja, jeg skjønner det med det store ansvaret dere føler, men det har dere jo allerede fått lønn for, og vel så det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber i legemiddelindustrien som betaler legespesialister for konsulentarbeid. Det er vanlig å betale dem 3000 kr i timen.

Anonymkode: cc597...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest askjonie
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå får dere vel dere en ganske ok lønn i turnusperioden også? Og under spesialiseringen? Jeg har også 6 års utdanning. Nå har jeg selvsagt ikke tallene på den gjennomsnittlige legelønnen, jeg vet jo at det finnes variabler der også. Og jeg forstår godt at det personlige ansvaret er tøft til tider. Jeg skjønner likevel ikke at leger mener lønna deres er for lav, men den inntekten dere har, har dere råd til stort hus, hytte eller båt, utenlandsferier, god mat.. hva mer trenger dere? Jeg har en inntekt på 350.000kr, og unnskyld meg, men jeg kan bli litt irritert når mennesker med pluss/minus millionlønn mener de skal ha høyre lønn. Det fins så mange mennesker i landet her som må telle på krona, som bor i små boliger, som er heldig hvis de har råd til en utenlandstur en gang hver tiende år, og som ikke har råd til nødvendige behandlinger osv osv, så fra mitt ståsted blir jeg bare litt oppgitt når leger, tannleger og mennesker i lignende yrker med samme lønn, mener de skal ha høyrere lønn. Hva med å dele litt på godene? Ser du ikke på andre lavtlønnede yrker som viktig? Bruker ikke andre mennesker like mye tid og krefter på jobb? Ja, jeg skjønner det med det store ansvaret dere føler, men det har dere jo allerede fått lønn for, og vel så det?

Lønn er ikke alt her i verden. Mange leger skulle nok ønske de kunne gått ned i lønn, mot at de fikk mer fritid. Uheldigvis er det ikke slik i mange legejobber. 

Det er ikke rettferdig å ikke betale folk for årevis med hard jobbing. Det handler ikke om å ikke dele på godene, men å unne andre å få utbetaling for årevis med slit. Man står fritt til å velge medisin om man ønsker det, men da må man være villig til å studere beinhardt.  Om man er opptatt av høy lønn så er det ingenting som stopper noen fra å oppnå det.

Det er mangel på fastleger.. Og det er ikke pga lønnen.

Endret av askjonie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kastanjefrø skrev (6 minutter siden):

Ja, masteren min er høyst relevant for jobben. Jeg har ca 350.000kr i årslønn, men er i en spesiell situasjon da jeg ble varig syk under slutten på studiet. Hadde derfor ingen opptjening i arbeidslivet, og etter som årene gikk, ble jeg ufør på deltid. Jobber 50% i et yrke jeg brenner for,  og er ufør 50%. Falt mellom to stoler, og får derfor minsteytelse på uføretrygden. Hadde jeg vært 100% i jobb, hadde likevel lønnen lagt på under 500.000kr, mest sannsynlig ca 450.000kr. Jeg mener bare å si at det allerede er store forskjeller i lønnsnivå, og at et enda større gap blir helt feil i mine øyne. Når man selv må telle på krona, så blir man litt oppgitt av at mennesker med veldig gode lønninger mener de skal ha enda mer. Jeg mener det er mange flere yrker som burde få lønnsøkning først, når vi ser hvor store økonomiske forskjeller det er her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg jobber i legemiddelindustrien som betaler legespesialister for konsulentarbeid. Det er vanlig å betale dem 3000 kr i timen.

Anonymkode: cc597...611

Åj, det var svimlende høy timesbetaling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det høres ut som du får en unormal lav lønn i forhold til utdannelsen din. 

Lavtlønnede yrker kan såklart være vel så viktige de. Men det er snakk om å få betalt for utdannelse, arbedsmengde og ansvar. For å snu på det: unner ikke du dem som har tatt en lang utdannelse, som jobbet 20-30% mer enn de fleste og som bærer en enorm bør med ansvar å få noe kompensasjon i form av bedre lønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
askjonie skrev (5 minutter siden):

Lønn er ikke alt her i verden. Mange leger skulle nok ønske de kunne gått ned i lønn, mot at de fikk mer fritid. Uheldigvis er det ikke slik i mange legejobber. 

Det er ikke rettferdig å ikke betale folk for årevis med hard jobbing. Det handler ikke om å ikke dele på godene, men å unne andre å få utbetaling for årevis med slit. Man står fritt til å velge medisin om man ønsker det, men da må man være villig til å studere beinhardt.  Om man er opptatt av høy lønn så er det ingenting som stopper noen fra å oppnå det.

Det er mangel på fastleger.. Og det er ikke pga lønnen.

Leger har jo alt høy lønn, de får allerede betalt for den harde jobbingen. Jeg sier ikke at de bør gå ned i lønn, jeg sier de ikke bør mene at de burde hatt mer i lønn. Da ble det heller gis litt mer til de aller svakeste. Lønn er ikke alt, kan du si, men hadde du hatt lav lønn og slitt med å få endene til å møtes, selv om du også sliter og jobber hardt i din jobb, så hadde du kanskje sett annerledes på saken.

Men dere hadde en fin tråd gående her, så jeg beklager for at jeg hoppet inn og dreide temaet over på lønn. Jeg bare reagerte litt på akkurat det en av dere skrev, at lønnen burde vært enda høyere. Men nå skal jeg forlate tråden, og la dere diskutere videre😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest askjonie
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Leger har jo alt høy lønn, de får allerede betalt for den harde jobbingen. Jeg sier ikke at de bør gå ned i lønn, jeg sier de ikke bør mene at de burde hatt mer i lønn. Da ble det heller gis litt mer til de aller svakeste. Lønn er ikke alt, kan du si, men hadde du hatt lav lønn og slitt med å få endene til å møtes, selv om du også sliter og jobber hardt i din jobb, så hadde du kanskje sett annerledes på saken.

Men dere hadde en fin tråd gående her, så jeg beklager for at jeg hoppet inn og dreide temaet over på lønn. Jeg bare reagerte litt på akkurat det en av dere skrev, at lønnen burde vært enda høyere. Men nå skal jeg forlate tråden, og la dere diskutere videre😊

Jeg har levd på rundt 100 000 i åresvis som student( har studert noe annet tidligere), så jeg vet alt om å ikke ha god lønn..  Har aldri fått utbetalt en hel årslønn enda hahaha.

Men ja, det var egentlig ikke en tråd om lønnen til leger dette her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det høres ut som du får en unormal lav lønn i forhold til utdannelsen din. 

Lavtlønnede yrker kan såklart være vel så viktige de. Men det er snakk om å få betalt for utdannelse, arbedsmengde og ansvar. For å snu på det: unner ikke du dem som har tatt en lang utdannelse, som jobbet 20-30% mer enn de fleste og som bærer en enorm bør med ansvar å få noe kompensasjon i form av bedre lønn?

Jo så absolutt, jeg unner leger lønnen de får, jeg mente bare at lønnen er høy nok som den er. Jeg reagerte på en som skrev at lønnen burde vært enda høyere. Og da ville jeg bare minne dere på alle de som lever på lav lønn, og som sliter for å få endene til å møtes. Legelønnen som den er i dag gir dere allerede så stor økonomisk trygghet, mer enn folk flest, jeg håper dere ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, masteren min er høyst relevant for jobben. Jeg har ca 350.000kr i årslønn, men er i en spesiell situasjon da jeg ble varig syk under slutten på studiet. Hadde derfor ingen opptjening i arbeidslivet, og etter som årene gikk, ble jeg ufør på deltid. Jobber 50% i et yrke jeg brenner for,  og er ufør 50%. Falt mellom to stoler, og får derfor minsteytelse på uføretrygden. Hadde jeg vært 100% i jobb, hadde likevel lønnen lagt på under 500.000kr, mest sannsynlig ca 450.000kr. Jeg mener bare å si at det allerede er store forskjeller i lønnsnivå, og at et enda større gap blir helt feil i mine øyne. Når man selv må telle på krona, så blir man litt oppgitt av at mennesker med veldig gode lønninger mener de skal ha enda mer. Jeg mener det er mange flere yrker som burde få lønnsøkning først, når vi ser hvor store økonomiske forskjeller det er her i landet.

Men 350K i 50% er en bra lønn.

Anonymkode: 51011...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
askjonie skrev (1 minutt siden):

Jeg har levd på rundt 100 000 i åresvis som student( har studert noe annet tidligere), så jeg vet alt om å ikke ha god lønn..  Har aldri fått utbetalt en hel årslønn enda hahaha.

Men ja, det var egentlig ikke en tråd om lønnen til leger dette her. 

Som student ser jo livet annerledes ut for oss alle😊 Du har rett, som jeg skrev over her så skal jeg nå forlate tråden og la dere fortsette den fine diskusjonen dere startet på😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men 350K i 50% er en bra lønn.

Anonymkode: 51011...384

350.000kr er inkludert 50% uføretrygd, altså den totale årsinntekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville valgt det samme, men keg har alltid hatt lyst til å være lege. Hadde ingen plan B. Kjenner mange som sier de likegodt kunne blitt ingeniører, og noen ganger angrer på valget. Den største overraskelsen for meg var ansvaret. Visste jo at det førte ansvar med seg å være lege, men det er betraktelig mer enn jeg så for meg. Alle spl som ringer døgnet rundt for å få deg til å ta ansvar for alt mulig liksom, de får  jo ikke ta så mye ansvar medisinsk selv. Da er det jo litt surt at vi heller ikke tjener så mye mer enn dem (lønna er høyere ja, men så jobber leger typisk 43-45 timer i uka, mens spl i turnus jobber 35,5, altså jobber leger nesten 25% flere timer i uka..)

Men har ikke dere friuker som er ment å kompensere for dette?? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du kan jo ikke sammenligne lønn i 50% stilling med en lønn i 100% (i realiteten oppi 130%) stilling!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest askjonie

Tror personlig jeg er mer enn fornøyd med lønn på 500-600 000 etter nå " tusen år med utdannelse".  Mot at jeg slipper jobbe kveld, natt, helg og helligdager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Klikker83 skrev (4 minutter siden):

Men har ikke dere friuker som er ment å kompensere for dette?? 

Nei, men kan ha fri en ukedag i ny og ne. Andre har kanskje friuker, varierer vel hvor arbeidstunge ukene er ellers. Leger jobber inntil 60 timer i uka lovlig, og da må det ofte kompenseres for med noe fri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan jo ikke sammenligne lønn i 50% stilling med en lønn i 100% (i realiteten oppi 130%) stilling!

Nå var ikke poenget mitt å snakke om min private situasjon, det skrev jeg om fordi noen spurte. Jeg skrev også at min årsinntekt hadde vært 450.000kr dersom jeg hadde jobbet 100%. Og jeg mener bare på generelt grunnlag å si at det fins mange mennesker med mastergrader og som jobber hardt, og som har mye lavere lønn. Legelønnen er høy, og som sagt så mener jeg ikke at den skal være lavere, jeg mener at den ikke skal økes ytterligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...