AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #1 Skrevet 8. mai 2022 Jeg har en mor og en far som var gift da mor gikk bort. De eide alt felles, det ble ikke skrevet testamente så vidt jeg vet. Hvilke rettigheter har jeg i forbindelse med dødsfallet? Grunnen til at jeg spør er fordi far nå ønsker å bruke alle pengene på å flytte til Thailand og leve livet med sin nye flamme. Får man beskjed om man står i et testament? Håper ikke at min far er den eneste som får vite om mor har skrevet testamente og dermed har ansvar for å informere meg dersom jeg står der? Ikke alle familier er funksjonelle. Anonymkode: 9526e...2de
Gjest Blondie65 Skrevet 8. mai 2022 #2 Skrevet 8. mai 2022 Dersom de ikke har skrevet testamente der han har krav på å sitte i uskiftet bo skal far gjøre opp morsarven med deg. Dersom han har slikt testamente ville du visst om det fordi du må skrive under på det. Krev skifte!
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #3 Skrevet 8. mai 2022 Du har ingen rettigheter. Jeg er i samme situasjon, minus dette med Thailand. For pappa sitter og sparer og sparer. Og jeg ønsker mer enn noe annet at han skal bruke mye mer penger på seg selv av det han og mamma har tjent opp sammen. Det sagt. Alle familier er ulike. Om det finnes testamente bør det være tinglyst. Sjekk med tingretten der de bor, eller har bodd, de siste årene. Anonymkode: 6adb0...d6c 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #4 Skrevet 8. mai 2022 Blondie65 skrev (2 minutter siden): Dersom de ikke har skrevet testamente der han har krav på å sitte i uskiftet bo skal far gjøre opp morsarven med deg. Dersom han har slikt testamente ville du visst om det fordi du må skrive under på det. Krev skifte! Du tenker på tilfeller der barnet ikke er felles. Felles barn, da har man rett på å sitte i uskifte. Anonymkode: 6adb0...d6c 21 1
Ulven Skrevet 8. mai 2022 #5 Skrevet 8. mai 2022 Så lenge han ikke forringer morsarven, kan han sitte i uskifte så lenge han ikke gifter seg igjen. Å selge huset og flytte forringer ikke automatisk morsarven, så jeg tror neppe du kommer noen vei med et eventuelt søksmål.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #6 Skrevet 8. mai 2022 Blondie65 skrev (13 minutter siden): Dersom de ikke har skrevet testamente der han har krav på å sitte i uskiftet bo skal far gjøre opp morsarven med deg. Dersom han har slikt testamente ville du visst om det fordi du må skrive under på det. Krev skifte! Dette er jo helt feil. Ts har ikke krav på skifte. Anonymkode: ce94e...92f 15 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #7 Skrevet 8. mai 2022 Blondie65 skrev (2 timer siden): Dersom de ikke har skrevet testamente der han har krav på å sitte i uskiftet bo skal far gjøre opp morsarven med deg. Dersom han har slikt testamente ville du visst om det fordi du må skrive under på det. Krev skifte! Nei, så lenge de er gift med felles barn så kan far sitte i uskifte og gjøre hva han vil med arven. Hadde TS vært særkullsbarn så hadde hn kunne krevd arven, men det er ikke tilfellet. Far kan rett og slett kose seg med arven i Thailand om det er det han ønsker. Anonymkode: e8d34...66c 8 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #8 Skrevet 8. mai 2022 Hvis han gifter seg på nytt må han skifte. Ellers er det ikke så mye du kan gjøre ut fra det du skriver. Anonymkode: 0b63a...407 2
mammams Skrevet 8. mai 2022 #9 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, så lenge de er gift med felles barn så kan far sitte i uskifte og gjøre hva han vil med arven. Hadde TS vært særkullsbarn så hadde hn kunne krevd arven, men det er ikke tilfellet. Far kan rett og slett kose seg med arven i Thailand om det er det han ønsker. Anonymkode: e8d34...66c Men ikke om han gifter seg med den nye flammen, da har vel barna rett på at skifte blir gjennomført? Også ved samboerskap på over 2 år heller ved at far får barn på nytt. Da har barn rett på morsarven. https://www.smartepenger.no/arv/340-uskiftet-bo 3
Thjelp Skrevet 8. mai 2022 #10 Skrevet 8. mai 2022 Er nok ikke mye du kan gjøre dessverre. Jeg mistet faren min og da gikk alt over til mor. Men hadde hun giftet seg på nytt eller fått nye barn hadde det blitt skifte.Her har hun bodd med samboer i over 10 år uten at det har endret noe som helst. Skal legge til at søsknene mine ikke var myndige når far gikk bort, så her kom overformynderiet på banen. Men i teorien kan faren din dra til Thailand uten at du kan si noe. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #11 Skrevet 8. mai 2022 Thjelp skrev (2 minutter siden): Er nok ikke mye du kan gjøre dessverre. Jeg mistet faren min og da gikk alt over til mor. Men hadde hun giftet seg på nytt eller fått nye barn hadde det blitt skifte.Her har hun bodd med samboer i over 10 år uten at det har endret noe som helst. Skal legge til at søsknene mine ikke var myndige når far gikk bort, så her kom overformynderiet på banen. Men i teorien kan faren din dra til Thailand uten at du kan si noe. Hvorfor dessverre? Som jeg skriver ser jeg på mamma og pappas penger nettopp som det - deres penger. Ikke mine. Som de, eller den lengstlevende, står fritt til å bruke som de vil. Anonymkode: 6adb0...d6c 6
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #12 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvorfor dessverre? Som jeg skriver ser jeg på mamma og pappas penger nettopp som det - deres penger. Ikke mine. Som de, eller den lengstlevende, står fritt til å bruke som de vil. Anonymkode: 6adb0...d6c Enig. Jeg blir ofte overasket over hvor grådig og kyniske mange er ovenfor sine egne foreldre når det kommer til deres penger. Anonymkode: 978a4...c71 10
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #13 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvorfor dessverre? Som jeg skriver ser jeg på mamma og pappas penger nettopp som det - deres penger. Ikke mine. Som de, eller den lengstlevende, står fritt til å bruke som de vil. Anonymkode: 6adb0...d6c Jeg er ufør pga oppveksten min, så at pappa skal blåse pengene jeg kunne ha arvet føles ekstra vondt. Jeg har aldri opplevd kjærlighet av han, å få litt penger hadde gjort livet videre litt enklere. Som dere kan lese i en annen tråd her på KG, så lever vi som har minstesats av uføretrygd på fattigdomsgrensen i Norge. Jeg fikk aldri sjansen til å uføreforsikre meg fordi jeg var i systemet som ung. Som voksen rakk jeg bare å skaffe meg studielån før jeg kræsja. Anonymkode: 9526e...2de 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #14 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig. Jeg blir ofte overasket over hvor grådig og kyniske mange er ovenfor sine egne foreldre når det kommer til deres penger. Anonymkode: 978a4...c71 Man blir grådig og kynisk når det er det eneste man har opplevd og kjenner til. Hadde jeg fått en klem eller to i løpet av de årene jeg bodde hjemme så er jeg helt med på det du sier. Men når den eneste kommunikasjonen var "flytt deg da!", "hold kjeft for faen!", "du er så ekkel og stygg", "du klarer ingenting du, haha, jævla taperunge", ja da blir man kanskje litt kynisk overfor sine foreldre. Anonymkode: 9526e...2de 3
Pillarguri Skrevet 8. mai 2022 #15 Skrevet 8. mai 2022 Blondie65 skrev (2 timer siden): Dersom de ikke har skrevet testamente der han har krav på å sitte i uskiftet bo skal far gjøre opp morsarven med deg. Dersom han har slikt testamente ville du visst om det fordi du må skrive under på det. Krev skifte! Nei, nei, nei. Alt du sier her er feil. 4
Thjelp Skrevet 8. mai 2022 #16 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hvorfor dessverre? Som jeg skriver ser jeg på mamma og pappas penger nettopp som det - deres penger. Ikke mine. Som de, eller den lengstlevende, står fritt til å bruke som de vil. Anonymkode: 6adb0...d6c Forstod HI som at TS håpte det var noe som kunne gjøres for at han ikke skulle dra til Thailand? Siden spørsmålet om rettigheter ble stilt. Men om det er feil, beklager jeg for å misforstå innlegget forøvrig helt enig, jeg har aldri blandet opp i hvordan min mor styrer med pengene sine, de er hennes og hvordan hun vil at de skal brukes er helt og holdent opp til henne selv. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #17 Skrevet 8. mai 2022 Det er denne tråden jeg snakker om; Jeg skal innrømme at jeg overhodet ikke unner min far å blåse alle pengene på horer og dop i Thailand når fremtiden min blir evig spinking og sparing for å klare å ha et tak over hodet og varm mat på bordet. Kanskje jeg er kynisk, men kanskje det også er greit av og til. Hadde han vært glad i meg så hadde jeg selvfølgelig aldri ønsket pengene hans. Anonymkode: 9526e...2de 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #18 Skrevet 8. mai 2022 Far har rett til å sitte i uskiftet bo frem til han enten: 1) gifter seg på nytt 2) får barn 3) er samboer i 2 år da faller retten til uskiftet bort, og du kan kreve din del av arven. Anonymkode: 40bd8...5e8 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #19 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Enig. Jeg blir ofte overasket over hvor grådig og kyniske mange er ovenfor sine egne foreldre når det kommer til deres penger. Anonymkode: 978a4...c71 Delvis enig og uenig. Retten til å sitte i uskifte er der for at den lengstlevende skal kunne opprettholde sin gamle livsstil (til en viss grad) uten å måtte selge unna eller pådra seg gjeld. Men når mor/far som sitter i uskifte inngår et nytt forhold, er det naturlig at de to i lag ikke skal sitte og nyte godt av den avdødes midler, og at den avdødes barn får sin del. Det er jeg sikker på at den avdøde også hadde vært enig i. Anonymkode: 40bd8...5e8 6
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #20 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Delvis enig og uenig. Retten til å sitte i uskifte er der for at den lengstlevende skal kunne opprettholde sin gamle livsstil (til en viss grad) uten å måtte selge unna eller pådra seg gjeld. Men når mor/far som sitter i uskifte inngår et nytt forhold, er det naturlig at de to i lag ikke skal sitte og nyte godt av den avdødes midler, og at den avdødes barn får sin del. Det er jeg sikker på at den avdøde også hadde vært enig i. Anonymkode: 40bd8...5e8 Men det har aldri vært barnas midler. Hadde den avdøde følt sterkt i forhold til dette ville det foreligget et testamente. Når det ikke gjør det ser den avdøde på midlene som felles, til fri disposisjon. Anonymkode: 6adb0...d6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå