AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #1 Skrevet 8. mai 2022 Vi er et gift par som ikke har livsarvinger, noe vi heller ikke kommer til å få. Nå ønsker vi å opprette gjensidig testamente, slik at lengstlevende arver alt. Hvordan gjøres dette, rent praktisk? Må vi ha kontakt med advokat? Bør vi sette opp føringer for hva som skjer etter at vi begge er borte? Det er mange flere nevøer/nieser på mannens side enn på min, våre søsken er alle betydelig mer bemidlede enn vi selv er, i særdeleshet mitt søsken. Våre foreldre er fremdeles i live, men begynner å bli gamle. Antakelig* kommer mannen til å arve en god del mer fra sine enn jeg fra mine. Vi har felleseie på alt, men hva med penger bare den ene arver? * Det er en mulighet for at hans foreldre vil testamentere en del til sine barnebarn på bekostning av min mann. Per i dag er ikke dette bestemt. Anonymkode: 12ab5...44c
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #2 Skrevet 8. mai 2022 Vi er barnløse, ca 40, og gjorde følgende; Gjensidig testamente, der den andre får alt. Ingen føringer for hva som skjer etter dødsfall. Om den ene faller fra veldig tidlig kan bindinger som ligger 20-40 år frem i tid være veldig begrensende, man vet aldri hva som skjer, og først og fremst vil vi sikre den andre. Om vi hadde vært 60+ ville vi nok også lagt noen føringer på hva som skulle til nevøer og nieser. Men vi har full tillit etter ca 20 år sammen. Og jeg er like glad i mine nevøer og nieser på hans side som mine, og motsatt. Vi har også muntlig avtaler om at det jeg har av smykker og vesker, og arvegods, skal tilbake til "riktig" side av familien. Enda viktigere enn dette er fremtidsfullmakt. Det er overraskende at så få har dette på plass. Denne gir den andre full råderett over felles formue og eiendom om man kommer i en situasjon der den andre ikke klarer å ivareta egne interesser. Vi har mye, tjener mye, og begge vil få mye i arv. Så det er snakk om en del verdier totalt. Vi har derfor ikke reflektert mye over dette med arv, utover som nevnt dette med fine smykker og ting som har gått i arv. Anonymkode: 77984...686
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #3 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vi er barnløse, ca 40, og gjorde følgende; Gjensidig testamente, der den andre får alt. Ingen føringer for hva som skjer etter dødsfall. Om den ene faller fra veldig tidlig kan bindinger som ligger 20-40 år frem i tid være veldig begrensende, man vet aldri hva som skjer, og først og fremst vil vi sikre den andre. Om vi hadde vært 60+ ville vi nok også lagt noen føringer på hva som skulle til nevøer og nieser. Men vi har full tillit etter ca 20 år sammen. Og jeg er like glad i mine nevøer og nieser på hans side som mine, og motsatt. Vi har også muntlig avtaler om at det jeg har av smykker og vesker, og arvegods, skal tilbake til "riktig" side av familien. Enda viktigere enn dette er fremtidsfullmakt. Det er overraskende at så få har dette på plass. Denne gir den andre full råderett over felles formue og eiendom om man kommer i en situasjon der den andre ikke klarer å ivareta egne interesser. Vi har mye, tjener mye, og begge vil få mye i arv. Så det er snakk om en del verdier totalt. Vi har derfor ikke reflektert mye over dette med arv, utover som nevnt dette med fine smykker og ting som har gått i arv. Anonymkode: 77984...686 Tusen takk for svar. Det du skriver om fremtidsfullmakt er veldig interessant, og noe vi ikke ante eksisterte før relativt nylig. Jeg har ikke god helse, så dette er absolutt noe vi bør se på. Vi er cirka 10 år eldre enn dere, og målet er som hos dere, å sikre den andre. Våre verdier ligger primært i bolig, det å sikre at lengstlevende kan beholde den, er svært viktig. Arvegods av betydning har ingen av oss. Anonymkode: 12ab5...44c
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #4 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Tusen takk for svar. Det du skriver om fremtidsfullmakt er veldig interessant, og noe vi ikke ante eksisterte før relativt nylig. Jeg har ikke god helse, så dette er absolutt noe vi bør se på. Vi er cirka 10 år eldre enn dere, og målet er som hos dere, å sikre den andre. Våre verdier ligger primært i bolig, det å sikre at lengstlevende kan beholde den, er svært viktig. Arvegods av betydning har ingen av oss. Anonymkode: 12ab5...44c Ja, ble selv overrasket over hvor lite informasjon det var om dette. Og ser nå på dette som en selvfølge. Vi har også lagt mye i bolig, en eiendom vi er veldig glad i. Men som dessverre ikke vil være egnet om man får store fysiske utfordringer. Om noe skulle skje med den ene så vil den andre juridisk ikke kunne selge boligen, og kjøpe noe som er mer egnet. Og midler vi ser på som felles ville blitt fryst. Gitt arven så er det jo mulig å gi føringer på at denne tilfaller "barnebarn". Men igjen, om man velger å kjøpe en hytte som begge blir veldig glad i, og legger mye tid i. Da er det jo kjedelig å binde seg til at disse midlene skal betales ut. Eller motsatt. At det skjer noe veldig uforutsett, og man nesten ikke har midler igjen. Da vil begge at "egen" arv skal føre til at den andre likevel skal ha et godt liv, eller fordeles på nevøer/nieser på begge sider. Det samme sa mine foreldre om egen arv - den skal være likt. For de vet aldri hva jeg vil trenge etter at de er borte. Så kan jeg heller velge ha jeg gjør med midler når jeg ikke trenger dem mer. Som du mulig merker brukte vi en del tid på å tenke, og sparre, og vi brukte en erfaren advokat. Og endte til slutt med en avtale som ikke gir noen bindinger, av mange, gode grunner. Anonymkode: 77984...686
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #5 Skrevet 8. mai 2022 Vi har skrevet gjensidig testament. Det var en del standarder på nett, men vi ønsket også en sekundærdisposisjon (altså hva skjer når lengstlevende dør). I tillegg noen spesielle formuleringer. Alt i alt gjorde det at standardene ikke passet oss, men vi fant en advokat som ordnet ønskene våre til fastpris. Betalte ca 6.000, det var det verd. I tillegg har vi tinglyst det. Anonymkode: 03ea9...26c
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #6 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vi er barnløse, ca 40, og gjorde følgende; Gjensidig testamente, der den andre får alt. Ingen føringer for hva som skjer etter dødsfall. Om den ene faller fra veldig tidlig kan bindinger som ligger 20-40 år frem i tid være veldig begrensende, man vet aldri hva som skjer, og først og fremst vil vi sikre den andre. Om vi hadde vært 60+ ville vi nok også lagt noen føringer på hva som skulle til nevøer og nieser. Men vi har full tillit etter ca 20 år sammen. Og jeg er like glad i mine nevøer og nieser på hans side som mine, og motsatt. Vi har også muntlig avtaler om at det jeg har av smykker og vesker, og arvegods, skal tilbake til "riktig" side av familien. Enda viktigere enn dette er fremtidsfullmakt. Det er overraskende at så få har dette på plass. Denne gir den andre full råderett over felles formue og eiendom om man kommer i en situasjon der den andre ikke klarer å ivareta egne interesser. Vi har mye, tjener mye, og begge vil få mye i arv. Så det er snakk om en del verdier totalt. Vi har derfor ikke reflektert mye over dette med arv, utover som nevnt dette med fine smykker og ting som har gått i arv. Anonymkode: 77984...686 Vil sterkt råde deg til å få det med smykker og arvegods nedskrevet i testamentet. Muntlig vil ikke holde for kan garantere at det blir krangling om hvem som skal ha ditt og datt. Ikke bare med tanke på om du faller bort. Det kan skje andre ting i mellomtiden som sykdom/demens, Anonymkode: 6c32a...02d
Tjueto Skrevet 8. mai 2022 #7 Skrevet 8. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi har felleseie på alt, men hva med penger bare den ene arver? Anonymkode: 12ab5...44c Hvis man har fullstendig felleseie, så blir også arv felleseie med mindre arvelater bestemmer i testament at arven skal være arvingens særeie. (For orden skyld: felleseie er ikke det samme som sameie.) Men midler man har arvet, kan skjevdeles ved skilsmisse og død. Det vil si at arven ikke inngår i delingsgrunnlaget for likedelingen. Endret 8. mai 2022 av Tjueto
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #8 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vil sterkt råde deg til å få det med smykker og arvegods nedskrevet i testamentet. Muntlig vil ikke holde for kan garantere at det blir krangling om hvem som skal ha ditt og datt. Ikke bare med tanke på om du faller bort. Det kan skje andre ting i mellomtiden som sykdom/demens, Anonymkode: 6c32a...02d Jeg er veldig trygg på måten jeg har løst det på, og det var i samråd med familieadvokat. Anonymkode: 77984...686 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå