Gå til innhold

Har asperger og vil ha barn alene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 30år og ALDRI hatt kjæreste eller sex før så har innsett at jeg aldri kommer til å klare å få kjæreste. Kan man få donor i Norge eller må man til Danmark? 

Anonymkode: 41743...7a2

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok ikke en autist, vil få godkjent å få barn alene.

Anonymkode: bc589...8fc

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan gjøre det i Norge nå. Ulempen er at lege velger donor. I Danmark kan du velge selv. Jeg fikk likevel lov å sette opp 3 alternativer i Norge og lege valgte av disse.

Anonymkode: e4eb5...f31

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan gjøre det i Norge nå. Ulempen er at lege velger donor. I Danmark kan du velge selv. Jeg fikk likevel lov å sette opp 3 alternativer i Norge og lege valgte av disse.

Får man se bilde av ansiktet til donoren? Og hvilken side brukte du? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke hør på haterne.

Lege kommer til å stille deg litt spørsmål  og viktig du viser du har reflektert over det å bli mor alene. De skal ikke lese journalen din eller noe.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Får man se bilde av ansiktet til donoren? Og hvilken side brukte du? 

Klinikk Hausken var jeg hos og fikk beskjed om å velge fra europeiske spermbank. Fikk se barnebilder pluss lese masse info og høre intervju. Fikk også sette opp donorer i prioritert rekkefølge.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kommer jo veldig an på hvilke utfordringer det er som har gjort at personen har fått diagnosen. Om en er velfungerende i arbeidslivet og fungerer greit sosialt sett så bør det kunne gå.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror IKKE at dette er gjennomtenkt Hi.

Du blir HELT alene med barnet med alt det medfører. Med din diagnose er det større sjanse for at barnet blir autist, får adhd, tourettes eller andre kombinasjoner. Selv om du håndterer aspergeren din så betyr ikke det at dette ikke utløser depresjon undr svangerskapet/etterpå eller verre om barnet ditt blir funksjonshemmet. Når du ikke lenger får søvnen du trenger, barnet hyler i timesvis og det er kun du som er ansvarlig kan det enklere tippe over for noen som hadde et halvfullt glass allerede før dette. Om du skal vurdere dette må du ha et stort nettverk som er villige til å støtte deg fra a til å. Du må søke om hjelp i tide og aller helst burde du hatt en vanlig partner som kunne ta over når du har behov for dette (og kan verne barnet)

Hilsen mor til en med Asperger 

Anonymkode: 35bd3...5bf

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke hør på haterne.

Lege kommer til å stille deg litt spørsmål  og viktig du viser du har reflektert over det å bli mor alene. De skal ikke lese journalen din eller noe.

Haterne?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du blir HELT alene med barnet med alt det medfører. Med din diagnose er det større sjanse for at barnet blir autist, får adhd, tourettes eller andre kombinasjoner. Selv om du håndterer aspergeren din så betyr ikke det at dette ikke utløser depresjon undr svangerskapet/etterpå eller verre om barnet ditt blir funksjonshemmet. Når du ikke lenger får søvnen du trenger, barnet hyler i timesvis og det er kun du som er ansvarlig kan det enklere tippe over for noen som hadde et halvfullt glass allerede før dette. Om du skal vurdere dette må du ha et stort nettverk som er villige til å støtte deg fra a til å. Du må søke om hjelp i tide og aller helst burde du hatt en vanlig partner som kunne ta over når du har behov for dette (og kan verne barnet)

Signerer dette.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt dette jeg, har du tenkt gjennom hva du prater om? Du vil ha barn men du har minimalt med livserfaring, i tillegg så har du Asperger. I ditt tilfelle så bør du la være å få barn, får deg en katt eller noe. 

Har ikke noe problem med at folk som fungerer bra og har Asperger får barn, det er ikke problematisk i det hele tatt men når man ikke klarer å være i forhold men skal ha barn, da er det noe galt. 

Anonymkode: ab0fc...f97

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt dette jeg, har du tenkt gjennom hva du prater om? Du vil ha barn men du har minimalt med livserfaring, i tillegg så har du Asperger. I ditt tilfelle så bør du la være å få barn, får deg en katt eller noe. 

Har ikke noe problem med at folk som fungerer bra og har Asperger får barn, det er ikke problematisk i det hele tatt men når man ikke klarer å være i forhold men skal ha barn, da er det noe galt. 

Ja, når har man nok livserfaring? Når man er 50?

Anonymkode: ce2a2...9b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du mye familie/nettverk?? 

Jeg hadde aldri trodd at et barn ville kreve så mye, før jeg ble mor selv. Hos oss var babytiden lett, mer utfordrende når man har en 2-3 åring med sterk vilje og raserianfall.  Slitsomt. Og vi er 2 foreldre med mye nettverk heldigvis.  Så tenk deg om!!! Ha besøk av en 2 åring en helg, og ta ansvar for han helt alene. Dra på utflukt og i lekeparken. Ikke få barn før du har gjort dette..

Anonymkode: 212ed...c38

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selv om man syns det er vanskelig å være i forhold betyr det ikke at man blir en dårlig mor. Jeg har ikke aspergers men synes det er vanskelig å være i forhold, vokste opp med foreldre som kranglet mye og ønsker ikke dette selv. Men har fortsatt mange velfungerende forhold-gode vennskap, godt forhold til familie og kollegaer.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Selv om ts ikke har kjæreste betyr det ikke at hun er alene i livet. Hun kan ha familie og venner som vil hjelpe.

Signerer forøvrig på det andre skriver om å ha nettverk. Har fått barn alene og hadde slitt om jeg ikke hadde nettverk og folk som stilte opp spesielt for første ukene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, når har man nok livserfaring? Når man er 50?

Alder har lite med livserfaring å gjøre.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selv om ts ikke har kjæreste betyr det ikke at hun er alene i livet. Hun kan ha familie og venner som vil hjelpe.

Signerer forøvrig på det andre skriver om å ha nettverk. Har fått barn alene og hadde slitt om jeg ikke hadde nettverk og folk som stilte opp spesielt for første ukene. 

Å ha venner og familie som vil hjelpe er ikke det samme som en partner. Nå hun har aspergers så er det visse ting som gjør vanlige ting vanskelige og med det velge å sette et barn til verden uten en "nevrotypisk" forelder på laget er uansvarlig. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du mye familie/nettverk?? 

Jeg hadde aldri trodd at et barn ville kreve så mye, før jeg ble mor selv. Hos oss var babytiden lett, mer utfordrende når man har en 2-3 åring med sterk vilje og raserianfall.  Slitsomt. Og vi er 2 foreldre med mye nettverk heldigvis.  Så tenk deg om!!! Ha besøk av en 2 åring en helg, og ta ansvar for han helt alene. Dra på utflukt og i lekeparken. Ikke få barn før du har gjort dette..

Anonymkode: 212ed...c38

Enig i det. Jeg var 14 år og yngst av mine søsken da mamma fikk en ny baby. Jeg elsket å kose med babyen og var med i stell og sånt, og fant ut iløpet av tenårene at det å ha små barn ikke var noe for meg. Så jeg har ikke barn. 

Hadde jeg ikke fått mindre søsken ville jeg kanskje ikke forstått hvor krevende det er. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...