Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar min tredje utdanning nå. Jeg har nok litt samme tankegang som deg, men forskjellen er at jeg gir meg aldri. 

Jeg føler ofte at det er ting jeg ikke får til eller at jeg ikke passer til yrket, men så får man sånne oppturer av og til også. Hvor man kanskje er den eneste i klassen som får til noe eller man får en mestringsfølelse på eksamen.

Dette får jeg ikke fordi jeg er jævlig smart eller den fødte student. Denne mestringsfølelsen får jeg fordi jeg ikke gir meg når deg blir tøft, og dermed er med på oppturen etterpå. 

Anonymkode: c3c92...4a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og en ting til: du må ikke ha for høye krav til deg selv.

Jeg har et snitt på A i den utdanningen jeg tar nå, men det betyr ikke at alt går på skinner. Jeg har dager jeg ikke orker å lese, dager jeg griner fordi jeg ikke får til oppgaven, dager jeg skulle ha lest men heller sover bort hele dagen, dager jeg føler meg litt pjusk og derfor blir hjemme fra skolen, dager jeg skulle ha øvd til eksamen men i stede tar meg en tur på stranda osv osv.

Det finnes ikke den perfekte student. Alle har vi dager som er tunge. Å studere er hardt. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er ikke et dårlig snitt. Men det er stor forskjell på vgs og høyere utdanning, da. Det stemmer for så vidt at jeg har lett for å gi opp, jeg tenker fort at dette kommer jeg aldri til å få til og  det er ikke vits å prøve mer enn fem minutter en gang når jeg er så dum. Jeg har som sagt fått veldig varierende kommentarer om intelligens og evner tidligere, så jeg er helt ærlig ikke sikker på hvor jeg skal plassere meg selv i det landskapet. 

Anonymkode: 9f6c9...ac6

Har du blitt utredet for add/adhd? Det du sier om å føle seg dum, selv om mye tyder på det motsatte, er ganske typisk. Det er ikke evnene det står på, men at høyere studier er utfordrende på grunn av måten det er lagt opp. Les deg opp på problemene personer med adhd har når det gjelder arbeidsminne, konsentrasjon, tidsbegreper og annet. Kanskje det er her det butter hos deg også? 

Anonymkode: 92a8d...aee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og en ting til: du må ikke ha for høye krav til deg selv.

Jeg har et snitt på A i den utdanningen jeg tar nå, men det betyr ikke at alt går på skinner. Jeg har dager jeg ikke orker å lese, dager jeg griner fordi jeg ikke får til oppgaven, dager jeg skulle ha lest men heller sover bort hele dagen, dager jeg føler meg litt pjusk og derfor blir hjemme fra skolen, dager jeg skulle ha øvd til eksamen men i stede tar meg en tur på stranda osv osv.

Det finnes ikke den perfekte student. Alle har vi dager som er tunge. Å studere er hardt. 

Akkurat dette gjorde godt å lese ❤️ Jeg må være flinkere til å huske på at perfekte studenter ikke finnes. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må velge noe som interesser deg. 

Anonymkode: 7c0e0...c0e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har du blitt utredet for add/adhd? Det du sier om å føle seg dum, selv om mye tyder på det motsatte, er ganske typisk. Det er ikke evnene det står på, men at høyere studier er utfordrende på grunn av måten det er lagt opp. Les deg opp på problemene personer med adhd har når det gjelder arbeidsminne, konsentrasjon, tidsbegreper og annet. Kanskje det er her det butter hos deg også? 

Anonymkode: 92a8d...aee

Nei, jeg har ikke blitt utredet. Ingen har noen gang nevnt det heller, men jeg har tenkt tanken selv i mørke øyeblikk. Da er det i så fall ADD, siden jeg er stille og rolig, aldri vært "bråkete" eller impulsiv.  Men det som ikke stemmer med en slik diagnose er at jeg fungerer helt normalt i situasjoner som ikke har med studier å gjøre. Jeg er veldig pliktoppfyllende og strukturert på jobb og har ikke noen utfordringer i hverdagen. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke for alle, helt enkelt. Selv er jeg mer enn smart nok i og for seg, men hadde aldri klart å fullføre en bachelor- eller masteroppgave da oppgaveformen ikke passer. Vanlige eksamener har aldri vært utfordrende, og hadde det vært det avgjørende isteden hadde jeg nok hatt en mer fornuftig utdannelse i dag. Synd at det ikke finnes et alternativ til disse hersens avsluttende oppgavene.

Anonymkode: 14f6a...04f

Gjest ti10
Skrevet

Jeg synes det høres ut som at du kan ha valgt feil utdanning, og/eller at du ikke er utholdende nok.

Det har skjedd veldig mange ganger med meg at jeg den første måneden har tenkt at "dette skjønner jeg ikke, hvordan skal dette gå?". Dvs. etter hvert har jeg skjønt at den første måneden ofte er sånn, men man kommer inn i det. Jeg har fått A i emner jeg først angret som en hund på å ha begynt på, det er noe med å holde ut til man begynner å skjønne hva det dreier seg om, men da må også motivasjonen være på plass. 

Har du prøvd deg på en utdanning du er genuint interessert i?

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (3 minutter siden):

Har du prøvd deg på en utdanning du er genuint interessert i?

Ja, den første var jeg ganske interessert i. Det var også der jeg kom lengst før jeg ikke greide mer. De andre ble valgt av varierende årsaker. Så svaret på det spørsmålet er vel "tja". Du har rett i at jeg ikke er særlig utholdende. Det burde jeg være, men som jeg beskrev tidligere i tråden er det så mye ubehagelig som skjer i hodet når jeg ikke mestrer ting med én gang, at jeg heller rømmer fra hele situasjonen. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du vurdert om du kan ha adhd? Jeg har det. Er kvinne i 30 årene. Har profesjonsutdanning. Store sprik i karakterer fra ungdomsskole og vgs, med høyest karakterer i spennende fag og lavere karakterer i kjedelige fag. Jeg påstår at adhd handler om vansker med å regulere motivasjon. Man kan ikke vare bestemme seg for å gjøre noe som er kjedelig. Eller jo noen kan, men har man adhd kan dette være mer vanskelig og for enkelte, faktisk helt umulig. 

Etter at jeg startet på medisiner har jeg innsett hvor lite motivert jeg har vært på mange felt i livet. Ikke bare utdanning, men også i relasjoner. Nå er det plutselig ikke vanskelig å opprettholde vennskap, ha lyst til å være sosial eller lære noe nytt som er kjedelig. Man kan ha gode karakterer og være intelligent, og ha adhd. 

Anonymkode: 102ca...b08

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har du vurdert om du kan ha adhd? Jeg har det. Er kvinne i 30 årene. Har profesjonsutdanning. Store sprik i karakterer fra ungdomsskole og vgs, med høyest karakterer i spennende fag og lavere karakterer i kjedelige fag. Jeg påstår at adhd handler om vansker med å regulere motivasjon. Man kan ikke vare bestemme seg for å gjøre noe som er kjedelig. Eller jo noen kan, men har man adhd kan dette være mer vanskelig og for enkelte, faktisk helt umulig. 

Etter at jeg startet på medisiner har jeg innsett hvor lite motivert jeg har vært på mange felt i livet. Ikke bare utdanning, men også i relasjoner. Nå er det plutselig ikke vanskelig å opprettholde vennskap, ha lyst til å være sosial eller lære noe nytt som er kjedelig. Man kan ha gode karakterer og være intelligent, og ha adhd. 

Anonymkode: 102ca...b08

Interessant 🙂 Jeg har som nevnt vurdert om jeg kan ha ADD, men ingenting annet stemmer og ingen har noen gang nevnt det som en mulighet, så jeg tror ikke det. Men samtidig hadde det ikke skadet med en utredning. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, jeg tror nok ikke jeg er den eneste studenten som ikke er helt med. Kan du si noe om hva som gir deg inntrykket av at de studentene ikke har noe på høyere utdanning å gjøre, utover manglende evne til å skrive en sammenhengende setning?  Jeg er nemlig redd for at lærere/forelesere kan ha tenkt det samme om meg. 

Generelt et skremmende lavt nivå faglig, innen ulike fagretninger. Driver med klipp og lim og googling, ingen kildekritikk, ser ikke ut til å tenke selv. Ustrukturerte. 
Og jeg overdriver ikke når jeg sier at enkelte er ute av stand til å skrive en sammenhengende setning. Du kan umulig være der med såpass godt karakterer fra vgs. Jeg tror litt av problemet er at så lenge man dukker opp på videregående nok til å komme under fraværsgrensen, så får man et vitnemål. For man får sjanser igjen og igjen og igjen. Folk kommer seg gjennom vgs med masse toere, og har i realiteten lært null og niks. Så lenge man svarer NOE vil man ikke stryke på vgs. Man er så redd for å stryke folk på vgs fordi man vet hva det å falle ut av vgs betyr for livet til ungdommen, men resultatet er at folk som er helt uegnet til høyere utdanning havner nettopp der, for på papiret har de studiekompetanse.

Anonymkode: 8a70f...173

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Generelt et skremmende lavt nivå faglig, innen ulike fagretninger. Driver med klipp og lim og googling, ingen kildekritikk, ser ikke ut til å tenke selv. Ustrukturerte. 
Og jeg overdriver ikke når jeg sier at enkelte er ute av stand til å skrive en sammenhengende setning. Du kan umulig være der med såpass godt karakterer fra vgs. Jeg tror litt av problemet er at så lenge man dukker opp på videregående nok til å komme under fraværsgrensen, så får man et vitnemål. For man får sjanser igjen og igjen og igjen. Folk kommer seg gjennom vgs med masse toere, og har i realiteten lært null og niks. Så lenge man svarer NOE vil man ikke stryke på vgs. Man er så redd for å stryke folk på vgs fordi man vet hva det å falle ut av vgs betyr for livet til ungdommen, men resultatet er at folk som er helt uegnet til høyere utdanning havner nettopp der, for på papiret har de studiekompetanse.

Har du tenkt på at de faktisk kan ha adhd, add eller kan slite med f.eks Asperger?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Haha, nå kommer du kanskje til å angre på at du spurte, for her kommer det usminkede svaret: Jeg blir både flau, sint og lei meg på én gang. Lei meg over at jeg ikke får til, og lei meg for at jeg i det hele tatt blir lei meg. Samtidig blir jeg ikke overrasket, for dette hadde jeg på en måte forventet. Jeg kjenner en uro i kroppen og får sterk trang til å avslutte det jeg holder på med. Gå en tur, kjøpe en kaffe, legge meg og sove en time eller fem, sitte ti timer på KG, hva som helst. Og så pakker jeg sammen bøkene og føler meg som dritt resten av dagen. Neste dag kan jeg bruke flere timer på å samle mot til å åpne bøkene. Er dagsformen god kan jeg klare å overdøve de vonde tankene i et par sider, ellers ikke. Jeg føler meg dum og udugelig, helt verdiløs. Så det er prosessen, kort oppsummert. Det "morsomme" er at jeg takler motgang veldig godt på områder som ikke betyr noe følelsesmessig for meg, men når det gjelder studier er jeg ekstremt sårbar.

Å kjære vene, det er jo som å lese om meg selv. Det er jo meg! Jeg har dessverre ikke noen tips til deg, men jeg opprettet en tråd her inne i helgen om samme problemstilling ca der ADHD også ble foreslått som årsak. Jeg skal snakke med legen om dette når jeg finner en dag det passer. 

Tusen takk for at du skriver! 

Lykke til! 

Anonymkode: d4cb8...15a

AnonymBruker
Skrevet
Anonymeeee skrev (2 timer siden):

Har du tenkt på at de faktisk kan ha adhd, add eller kan slite med f.eks Asperger?

Det er når det gjelder disse studentene jeg tenker på det samme labre nivået både muntlig og skriftlig, i alle sammenhenger. Klassene er små, vi blir godt kjent med studentene. 

Ved diagnoser tilrettelegger vi dersom det er behov for det iht legeattest, men fremdeles må faktisk studenten prestere det som er forventet på dette nivået. En diagnose gir ikke lavere krav rent faglig, men det kan gi deg tilrettelegging som gjør at du kan vise hva du kan - som å skrive oppgave alene i stedet for i gruppe, mer tid på eksamen, slike ting. Jeg har studenter med diagnoser som Asperger som klarer seg helt utmerket faglig. Jeg tilrettelegger når det er behov for det. Men hvis diagnosen din gjør at du ikke klarer å studere fordi du ikke henger med faglig, så må du finne på noe annet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange evnerike eller personer med stort læringspotensiale faller sjeldent ned i "læringsgropa", noe som kan gjøre at de ikke utvikler gode læringsstrategier. Dette vil på sikt kunne gjøre at man lett gir opp når man møter motstand/ vanskelige oppgaver fordi man ikke har gode strategier for å løse dem. I tillegg er det vanlig å være selvkritisk og perfeksjonistisk, noe som igjen kan gjøre det vanskelig å si seg fornøyd med en middels karakter for eksempel. 

Trenger ikke å være tilfelle hos deg, men mange går feilaktig rundt og tror at alle med stort læringspotensial alltid gjør det bra på skolen og får gode karakterer og tar høyere utdanning, men det er ikke alltid sannheten. 

Anonymkode: d0126...efa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Mange evnerike eller personer med stort læringspotensiale faller sjeldent ned i "læringsgropa", noe som kan gjøre at de ikke utvikler gode læringsstrategier. Dette vil på sikt kunne gjøre at man lett gir opp når man møter motstand/ vanskelige oppgaver fordi man ikke har gode strategier for å løse dem. I tillegg er det vanlig å være selvkritisk og perfeksjonistisk, noe som igjen kan gjøre det vanskelig å si seg fornøyd med en middels karakter for eksempel. 

Trenger ikke å være tilfelle hos deg, men mange går feilaktig rundt og tror at alle med stort læringspotensial alltid gjør det bra på skolen og får gode karakterer og tar høyere utdanning, men det er ikke alltid sannheten. 

Anonymkode: d0126...efa

Aldri skjønt meg på denne rare betegnelsen om folk med stort læringspotensial og som er evnerike. Hva vil det egentlig si? At det er folk som ser helt vanlige ut, men som ble mislykka pga. de liksom egentlig er evnerike og har stort læringspotensial?

Jeg forbinder det med smarte folk og som er flinke i mange ting. Disse uttrykker ofte dette ved å faktisk være flink på skolen og idrett/hobbyer ved å vise seg frem, ikke gjemme seg bak og liksom skulle være smart uten å få gode karakterer.

Anonymkode: e74c7...9c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Aldri skjønt meg på denne rare betegnelsen om folk med stort læringspotensial og som er evnerike. Hva vil det egentlig si? At det er folk som ser helt vanlige ut, men som ble mislykka pga. de liksom egentlig er evnerike og har stort læringspotensial?

Jeg forbinder det med smarte folk og som er flinke i mange ting. Disse uttrykker ofte dette ved å faktisk være flink på skolen og idrett/hobbyer ved å vise seg frem, ikke gjemme seg bak og liksom skulle være smart uten å få gode karakterer.

Anonymkode: e74c7...9c5

Det er ikke så vanskelig å skjønne, det er noe folk som sliter sier for å trøste seg selv.

Anonymkode: c5236...da5

Gjest Blomsterbie
Skrevet

Har du sjekket om du kanskje kan ha ADHD/ADD? Jeg har alltid hatt problemer med ting som konsentrasjon, oppmerksomhet, organisering etc. Jeg klarer ofte ikke å holde på spesifikke interesser over lengre tid, men flytter hyppig ifra en ting til en annen hele tiden så jeg ender opp med å kjede meg veldig fort og det gjør det vanskelig å holde motivasjonen og konsentrasjonen oppe på det jeg skal. Jeg tror absolutt ikke at du er dum, da hadde du ikke hatt den evnen til refleksjon rundt situasjonen du er i.  Ta også les litt opp på kanskje ADHD uoppmerksom type, hvis du ikke sliter med hyperaktivitet. Det kan hende du kjenner deg igjen i en del ting og hvis det er sånn at du har ADHD så kan du få medisiner som hjelper deg i konsentere deg om ting du skal, og ikke faller så hyppig ut f.eks.:) 

• 4 måneder senere...
Skrevet
On 5/8/2022 at 10:51 AM, AnonymBruker said:

Jeg skal prøve å holde dette kort og ikke så detaljert. Jeg er en godt voksen dame som har mislykkes med alt jeg har prøvd av høyere utdanning. (Vil ikke være noe mer konkret om hvilke.) Jeg har fått en og annen god karakter i forskjellige strøfag, men faller av så fort jeg møter på noe jeg ikke får til. Jeg har en ufaglært jobb som jeg hater, og ville så gjerne tatt utdanning, men jeg klarer det bare ikke! Jeg er frisk, har ingen diagnoser og fungerer godt i jobb til tross for at jeg ikke trives, men har mange ganger lurt på om intelligensen ikke er helt som den skal. Jeg har fått høre begge deler gjennom årene, alt fra at jeg er supersmart og tar ting veldig fort,  til at jeg er dum, lat, treig og liknende. Ikke så greit å vite hva jeg skal tro på alltid. Mitt spørsmål er om noen har erfaringer, enten egne eller andres, å dele om dette å mislykkes med utdanning og kanskje rett og slett ikke være egnet for det? 

Hva er studieteknikken din? For min del har jeg funnet ut at høyere utdanning har lite med hvor smart eller dum du er, så lenge du har riktig studieteknikk og evnen til å reflektere så er det umulig å ikke kunne fullføre.

Anonymkode: 08bfd...f0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...