Gå til innhold

Er oppsparte midler noe man ikke skal spørre om...?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og en venninne snakket om hus, økonomi, og fremtid her om dagen. Vi er snart nyutdannede begge to, og hun sa at hun kanskje kom til å bygge seg et lite hus ganske snart. Så jeg sa "Oi! Har du klart å spare opp mye til nå?"
Så fikk jeg til svar at "sånt er ikke greit å spørre om".

Hva er så galt med å spørre om det? Hvilken skade hadde det kommet til å gjort om hun hadde sagt hvor mye hun hadde spart opp? Hun hadde bare fått komplimenter tilbake fra meg om hvor flink hun har vært til å spare. Vi er gode venner, så jeg synes det var litt rart at hun følte at jeg tråkket over en grense ved å spørre om det.

Om noen hadde spurt meg om det samme hadde jeg sagt hvor mye det var, så klarer ikke skjønne hvorfor det skal være feil å spørre om noe sånt?

Anonymkode: 7be96...5ec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er frekt å spørre hva folk har på sparekontoen, hva de har i lån, annen gjeld og lønn. Jeg ble spurt av en nær kollega forleden dag om hva jeg hadde i lån fordi hun ønsker å flytte til samme borettslag som meg, og jeg ble så satt ut at jeg svarte. Føler hun tråkket over en grense for noe som er privat, og angrer på at jeg ikke ba henne passe sine egne saker. Å spørre om sånne ting er på samme nivå som å spørre noen hvorfor de er sykemeldt, det er ikke noe du har noe med. Økonomi er en privatsak, derfor er det feil å spørre om det. 

Anonymkode: bade2...d36

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man vil ha detaljer om akkurat hvor mye som er spart opp, synes jeg det blir en privatsak og litt ufint å spørre om. "Hvor mye har du på kontoen din?" Ikke bra. Men slik du formulerte spørsmålet synes jeg det var greit nok, for det er mulig å svare på uten å si en sum. Man kan feks bare si "jeg er et stykke unna målet, men det kommer seg".

Anonymkode: dbb8d...527

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor nære dere er..

Anonymkode: 0be32...9b0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes «hvor mye har du spart i ek» er frekt om det ikke er nær venn som man snakker med alt om. Men «oi har du spart opp så mye?» er ikke frekt. Den kunne hun lett kommet seg ut av med «ja, jeg har spart mye de siste åra» uten at noe beløp blir nevnt. 

Anonymkode: 18d81...131

• Liker 16
Skrevet

Jeg synes det er greit å snakke generelt om økonomi? 🤷‍♀️

Sålenge man holder seg til en samtale den andre har begynt (som i HI) og ikke spør om detaljer.

Tenker det er innafor å spørre «så gøy, hva er prisnivået i det borettslaget». Men å spørre direkte hva noen har i gjeld er ikke greit 😅

Jeg og venninner snakker veldig åpent om økonomi.

En ulempe med å være veldig privat er at det gagner arbeidsgivere i lønnsforhandlinger. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg ts. Skjønner ikke hvorfor sånne ting skal være hemmelig 🤷🏻‍♂️

Hvorfor kan vi ikke diskutere åpent med øyekontakt renter, strømavtaler, sparemål og metoder, vanskelige følelser rundt gjeld både til forbruk og bolig? Hvordan vi fordeler utgifter og inntekter med partner eller hva vi tenker om sparing til barna. Anonymt på kg er det hvert fall interesse for det.

Anonymkode: 3600e...9a6

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes det var frekt av HUN å svare som hun gjorde. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg syns det er frekt å spørre hva folk har på sparekontoen, hva de har i lån, annen gjeld og lønn. Jeg ble spurt av en nær kollega forleden dag om hva jeg hadde i lån fordi hun ønsker å flytte til samme borettslag som meg, og jeg ble så satt ut at jeg svarte. Føler hun tråkket over en grense for noe som er privat, og angrer på at jeg ikke ba henne passe sine egne saker. Å spørre om sånne ting er på samme nivå som å spørre noen hvorfor de er sykemeldt, det er ikke noe du har noe med. Økonomi er en privatsak, derfor er det feil å spørre om det. 

Anonymkode: bade2...d36

……. Så dramatisk. 

Anonymkode: 93602...b00

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes «hvor mye har du spart i ek» er frekt om det ikke er nær venn som man snakker med alt om. Men «oi har du spart opp så mye?» er ikke frekt. Den kunne hun lett kommet seg ut av med «ja, jeg har spart mye de siste åra» uten at noe beløp blir nevnt. 

Anonymkode: 18d81...131

Veldig enig!

Utrolig spesielt å ta seg nær av noe sånt. 😅

Hun kjøper jo uansett noe man lett kan finne verdien på, så da får man jo vite ganske mye om hennes økonomi uansett.

Håper hun har kjøpt seg en krenkekrakk som hun kan innrede sin nye bolig med, tydeligvis trenger hun en.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Typisk norsk å ikke snakke om hverandres lønn og privatøkonomi, selv om det er langt mer viktig og lærerikt  for den enkelte en hva man hadde til middag og hvor man skal på ferie. I andre land er privatøkonomi og lønn helt vanlig å være fullt åpen om, mens barn og familie er langt mindre vanlig å snakke om.

Nå er det en stor endring i Norge også på dette, som sosiale medier og TV programmer stor grad har vært bidragsyter til (eksempelvis Fintwit og Luksusfellen) 

Om jeg hadde fått spørsmålet hadde det truffet mitt interesseområde og jeg hadde vært fullt åpen om min privatøkonomi på godt og vondt.

Anonymkode: 982a4...6b7

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes vertfall selv at jeg ikke spurte om noe galt. Vi har vært venner i mange år, og har kunnet snakke om alt. Når det er sagt, hadde jeg aldri spurt bekjente eller kollegaer om det samme. Jeg er alltid veldig åpen med mine venner, og har selv ingen problemer med å snakke om økonomi med venner eller familie.
Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg hadde reagert på måten du sa det på.

"Oi! Har du klart å spare opp mye til nå?"

høres ut som om du synes det er noe sært med det hun driver med. Det kan være det som gjore henne utilpass.

Anonymkode: 98b9d...a3d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt greit å bli spurt om det, for det er jo opp til meg som mottar spørsmålet hva jeg vil svare. Man trenger jo ikke oppgi summer i kroner og øre hva man har, men man kan svare at "Joda, jeg står godt i det", "Joda, EK er dekket" eller noe helt annet som enten peker spørsmålsstilleren i riktig eller gal retning utifra hvordan det går. Ovenfor noen later jeg som om at jeg lever marginalt, ovenfor andre later jeg som om at jeg holder meg godt... Spørsmålet gir deg en mulighet til å fremstille deg selv akkurat slik du ønsker. 

Hvilke sifre jeg opererer med på bankkontoen får ingen vite, men jeg tar gjerne imot spørsmålet. Ser ingen problem med det. 

Anonymkode: 628a1...689

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg og en venninne snakket om hus, økonomi, og fremtid her om dagen. Vi er snart nyutdannede begge to, og hun sa at hun kanskje kom til å bygge seg et lite hus ganske snart. Så jeg sa "Oi! Har du klart å spare opp mye til nå?"
Så fikk jeg til svar at "sånt er ikke greit å spørre om".

Hva er så galt med å spørre om det? Hvilken skade hadde det kommet til å gjort om hun hadde sagt hvor mye hun hadde spart opp? Hun hadde bare fått komplimenter tilbake fra meg om hvor flink hun har vært til å spare. Vi er gode venner, så jeg synes det var litt rart at hun følte at jeg tråkket over en grense ved å spørre om det.

Om noen hadde spurt meg om det samme hadde jeg sagt hvor mye det var, så klarer ikke skjønne hvorfor det skal være feil å spørre om noe sånt?

Straks noen har spart litt så tenker alle rundt at de kan sponses, at "hun har mer enn meg og bør spandere", låne osv. Og da hadde man naturligvis ikke fått spart noe som helst

Anonymkode: 78d41...d1f

• Liker 2
Skrevet

Hvis folk spør meg om hvor mye jeg har spart, osv så ljuger jeg bare fordi de har ikke noe med det å gjøre.

• Liker 1
Skrevet

Om folk spør hva jeg har i lån så føles ikke det ut som invadering av privatlivet. Det handler mer om dem enn om meg, hvilke muligheter dem også kan ha. 

Hvis noen spør hvor mange truser jeg har i truseskuffen, hvor mye de kostet osv.. Da vil jeg nok reagere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Straks noen har spart litt så tenker alle rundt at de kan sponses, at "hun har mer enn meg og bør spandere", låne osv. Og da hadde man naturligvis ikke fått spart noe som helst

Dette gjelder såklart ikke alle. Jeg forventer aldri å bli spandert på selv om noen har mer penger enn meg!

Ts

Skrevet

Hvis du opplever dette så lurer jeg fælt på åssen type mennesker du er rundt. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo hun som tar opp tema. Hvis du lurer på hvorfor hun syns det ikke er greit, er fordi hun har tjent pengene på en ugrei måte. Hun har sikkert onlyfans og andre ting hun tjener penger på.

Det som er frekt er å uoppfordret stille spørsmål om andres økonomi, men i dette tilfellet var det jo bare en del av samtalen.

Anonymkode: 73736...93c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig interessert i privatøkonomi og jobber også innefor dette. Jeg er 100% åpen om både lån og sparepenger og investeringer.

Pga mitt fokus på økonomi har vi fått til veldig mye på relativt kort tid økonomisk sett, og jeg har flere venner som har fått seg en aha-opplevelse ovenfor hvordan og hvorfor man burde spare, investere og prioritere. Det er overraskende hvor lite flere i omgangskretsen har tenkt på sparing etter de fikk kjøpt seg bolig, og dette gjelder også alt for mange av de jeg er i kontakt med via jobb. Det er for meg overraskende hvor lite det snakkes om.

Jeg har 100% tro på at fokus og åpenhet rundt privatøkonomi er positivt, og kan ikke forstå de som mener at økonomien er så hellig at det er ansett som en privatsak.

Dere som synes dette nærmest er en synd: hvorfor er deres situasjon så hellig, og hva gjør det at noen spør? Spør kun av nysgjerrighet, dømmer ikke.

Anonymkode: 74ab3...031

• Liker 5
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...