Gå til innhold

Plantene i bed tørker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har plantet dem for 4 år siden og de tørker ut plutselig nå. Jeg vanner dem annenhver eller hver tredje dag, men de ser fortsatt ut som om de tørker.

Hva kan jeg gjøre for å bevare plantene mine?

Anonymkode: cfe60...7f2

AnonymBruker
Skrevet

Har du passet på å tilføre ny næringsrik jord, og gi næring ved jevne mellomrom?

Anonymkode: 9f099...30a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har det samme problemet her nå, at det er så utrolig tørt at jorden ikke holder på vannet selv om vi har byttet jord, og vanner hver dag.
Det virker som om vannet bare renner rett igjennom jorden, og ned i grunnen, at vi ikke får vannet nok til å få mettet jorden.

Det vi tenker å prøve er å plante flere planter tettere.  Med mer røtter håper vi at det kan hjelpe med mindre fordamping, og at vannet holder seg på overflaten lenge nok til at plantene kan få nyttiggjort seg av vannet.

Anonymkode: b2adc...802

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har du passet på å tilføre ny næringsrik jord, og gi næring ved jevne mellomrom?

Vi skal gi næring dem nå, da det ventes regn på tirsdag, håper jeg. Men vi har bark over hele bedet.,og jeg føler at selv om jeg vanner så blir det fort tørt.🤔

AnonymBruker
Skrevet

Det skal mye vann til. Feilen mange gjør er at de vanner alt for lite. En må stikke fingeren i jorda, så merker en fort hvor langt ned det er vått. 

Anonymkode: b9251...24a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan tilfører man ny jord? Må man grave bort noe av det gamle? 

Anonymkode: 4f70d...dcb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvordan tilfører man ny jord? Må man grave bort noe av det gamle? 

Anonymkode: 4f70d...dcb

Hvis bedet er dekket av bark må du fjerne barken, ellers er det bare å legge næringsrik jord eller kompost  oppå den gamle jorda. Jeg etterfyller bedene med kugjødselkompost hvert år. 

Anonymkode: c4542...455

AnonymBruker
Skrevet

det kan også være at barken gjør jorden for sur til at plantene trives.    Min anbefaling er å kvitte deg med barken og heller plante inn bunndekkere.  F.eks timian og sedumsorter som trives der det er tørt. 

Anonymkode: ae1d7...01b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bark trekker også ut noe av nitrogenet i jorda når den omdannes til jord.

Anonymkode: efb8e...7f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

det kan også være at barken gjør jorden for sur til at plantene trives.    Min anbefaling er å kvitte deg med barken og heller plante inn bunndekkere.  F.eks timian og sedumsorter som trives der det er tørt. 

Anonymkode: ae1d7...01b

Det tviler jeg på, fordi jeg har hatt plantene i mange år men først i år så begynner de å tørke. Dessuten er det finere med bark oppå enn jord. Det må være noe med været, det har vært mye vind.

AnonymBruker
Skrevet

Tørr og kald vårvind kan være veldig uttørkende for plantene. 

Du kan grave ned svetteslange, eller rett og slett grave ned noen rør slik at du kan vanne helt ned til røttene.

Kjøpejord som har tørket opp blir gjerne helt strukturløs og som papp, slik at den nesten er umulig å få god igjen. Vann bare renner rundt og gjennom. Bland inn kompost, blader, gressklipp, noe som kan gi struktur og holde på fukten. 

Og håp på masse regn over dager slik at det blir skikkelig gjennomvått!

Anonymkode: 81d68...721

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...