AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #21 Del Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Å være sunn er ikke det samme som å ligge i kaloriunderskudd... Anonymkode: c0586...517 Det er jeg enig i. Anonymkode: 9aeac...51e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #22 Del Skrevet 8. mai 2022 Polarbrød er ikke spesielt sunt, og kan neppe kalles mat. Tenker du på polarbrød som kake, og spiser i mengder som tilsvarer kake, dvs litt er ok og mye er for mye, så kan polarbrød være greit nok. Men ikke som viktigste matvare i et måltid. Anonymkode: 3e6e7...add 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 8. mai 2022 #23 Del Skrevet 8. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva i all verden er det som får deg til å tro at polarbrød er sunt? Anonymkode: 6be71...b45 Det groveste er da ikke ille 🤷♀️ Spiste det uten problemer med BMI på laveste normal 🤷♀️(og jeg har absolutt ikke høy forbrenning). Ser de har muligens sluttet å selge dette 🧐 Men TS: Om du skal ned i velt så er det total mengde som gjelder. Om du tar et grovt polarbrød og har på egg/salat og grønt så er virkelig det ingen krise. Endret 8. mai 2022 av Fløff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #24 Del Skrevet 8. mai 2022 Når man skal ned i vekt og prøve å finne et kosthold man også kan leve med, tenker jeg at det er viktig å inkludere noe man liker godt også. Dette for å unngå at man gir opp etter noen uker. Selv spiser jeg ett havrepolarbrød med et kokt egg til frokost hver dag. Det er egentlig den eneste brødet jeg spiser i løpet av en dag. Men tar av og til et par husman knekkebrød til kvelds. Jeg syns det er litt dårlig gjort av folk her inne å alltid insistere på at man må gå over til et kosthold kun basert på råvarer og ingenting prosessert. Vi snakker om svært overvektige mennesker, og små endringer er mye bedre enn ingenting, og man får resultater selv om ikke kostholdet er perfekt. Jeg blir jo selv helt motløs av å lese rådene, og jeg har bmi 20 liksom. Det er ikke farlig å spise litt kjøpe-brød altså. Anonymkode: 7564d...76f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #25 Del Skrevet 8. mai 2022 Les bak pakken hva det inneholder, og hvor mange kalorier det har per 100 gram. Sjekk hvete- tortillalefser f.eks. Finnes nesten ikke noe mer usunt å spise med ekstemt mye kalorier i seg. Samt pasta, det har DOBBELT så mye kalorier i seg som potet (pr. 100 gram). Når jeg fant ut det har jeg kuttet ut pasta fullstendig og erstattet det m potet. Potet har masse næring, pasta har omtrent null næring. Anonymkode: 5194a...1fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryden Skrevet 9. mai 2022 #26 Del Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Når man skal ned i vekt og prøve å finne et kosthold man også kan leve med, tenker jeg at det er viktig å inkludere noe man liker godt også. Dette for å unngå at man gir opp etter noen uker. Selv spiser jeg ett havrepolarbrød med et kokt egg til frokost hver dag. Det er egentlig den eneste brødet jeg spiser i løpet av en dag. Men tar av og til et par husman knekkebrød til kvelds. Jeg syns det er litt dårlig gjort av folk her inne å alltid insistere på at man må gå over til et kosthold kun basert på råvarer og ingenting prosessert. Vi snakker om svært overvektige mennesker, og små endringer er mye bedre enn ingenting, og man får resultater selv om ikke kostholdet er perfekt. Jeg blir jo selv helt motløs av å lese rådene, og jeg har bmi 20 liksom. Det er ikke farlig å spise litt kjøpe-brød altså. Anonymkode: 7564d...76f Helt enig! Grove polarbrød med brunost, når man spiser lite snop, kan være skikkelig stas. Og inneholder også noe bra tenker jeg. Å ha helt superstrengt kosthold blir slitsomt i lengden tror jeg. Jeg blir mettere av knekkebrød for samme kalorimengde men blir en avveining innimellom. Har gått ned 20 kg og holdt det i mange år. Selv med noen polarbrød☺️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #27 Del Skrevet 9. mai 2022 Polarbrød er bolleversjonen av brød. Det er ikke sunt i det hele tatt. Styr unna. Anonymkode: 2cd60...a0f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soleil70 Skrevet 9. mai 2022 #28 Del Skrevet 9. mai 2022 Jeg spiser polarbrød hver dag, og har gått fra bmi 30 til 18. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #29 Del Skrevet 9. mai 2022 Om du skal ha en vektnedgang som er varig og ikke bare kortsiktig prosjekt er mitt råd å spise mat du faktisk liker og heller ha fokus på å ligge i underskudd på kalorier og og ikke på hva du inntar. Så om du liker polar brød så spis polar brød da men sørg for at du ikke overskrider kalori inntaket per i dag 😊 Anonymkode: 847a1...834 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #30 Del Skrevet 9. mai 2022 thinkywinky skrev (På 8.5.2022 den 11.35): Jeg spiser polarbrød hver dag og har gått ned 15kg det siste året... Det er ikke den eller den matvaren som avgjør, det er mengden og totalen. Men ts presiserer i overskriften at hun vil både bli sunnere og gå ned i vekt. Man kan selvsagt gå ned i vekt mens man spiser polarbrød, melkesjokolade eller avføringspiller, men sunt er det jo ikke. Anonymkode: 18347...bde 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 9. mai 2022 #31 Del Skrevet 9. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 8.5.2022 den 11.45): Ja og så lenge du bruker mindre penger enn du tjener vil du bli rikere. Mat kan ikke reduseres til kalorier. Noe mat, som sukkertøy, gir høyere insulin som (enkelt sagt) setter kroppen i lagringsmodus, mens annen mat gir deg stabil energi og forsyner kroppen med proteiner som bygger muskelmasse som igjen gjør deg sterkere, slankere, sunnere og mettere. Spesielt protein brukes i forsvinnende liten grad som brensel og lagres praktisk talt ikke som fett. De forskjellige typene fett (mettet og umettet) har også forskjellig effekt på kroppen. For ikke å snakke om mikronæringsstoffene som vitaminer og mineraler som også styrer hva som faktisk skjer med maten du spiser. Og selvsagt søvn og trening og stress og så videre. Man kan bruke kaloritelling for å begrense hvor mye sukker og drittmat man spiser, men hvis man spiser ordentlig mat er det helt unødvendig. Man klarer ikke å spise seg overvektig på biff, egg og poteter. Grunnen til at folk flest får i seg for mye energi er at de spiser nettopp energirik mat som ikke metter og gir kroppen det den vil ha, og da blir den sulten. Og sulten vinner alltid. Anonymkode: ec384...b21 Faktum er at kalorier inn/ut er det som gjelder. Du kan gå ned ved å bare spise rent sukker, så lenge kaloriintaket er lavere enn forbruket. Dette er faktisk gjennomført i praksis også. Alt du spiser utløser insulinreaksjon. Det du snakker om er helt isolert og begrenset i tid, og ser ikke på totalen over tid. Jada, det er flere faktorer her, og man bør få i seg nødvendige næringsstoffer, nok søvn, osv. Men det som viser seg med f.eks. søvn er at det som gir vektoppgang ved dårlig søvn er faktisk at man spiser mer. Ikke nødvendigvis bare biologiske prosesser i kroppen. Så kalrorier inn/ut er nøkkelen her. Det er riktig at f.eks. poteter er kalorifattig mat. Noe som på ingen måte motsier det at det til syvende og sist er kalorier inn/ut som teller. Selvsagt blir man mer mett på færre kalorier av mat med lavere kaloritetthet! Endret 9. mai 2022 av jabx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 9. mai 2022 #32 Del Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men ts presiserer i overskriften at hun vil både bli sunnere og gå ned i vekt. Man kan selvsagt gå ned i vekt mens man spiser polarbrød, melkesjokolade eller avføringspiller, men sunt er det jo ikke. Anonymkode: 18347...bde Hvis hun vil bli sunnere samtidig som hun elsker polarbrød så kan hun spise polarbrød mer mer fiberinnhold, for eksempel. Hun trenger ikke eliminere det helt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #33 Del Skrevet 9. mai 2022 Det er viktig å kunne spise noen ting man er glad i, så kan man heller se på om man vil redusere mengden. Grovt brød skal være sunt nok å spise og de grove polarbrødene har vel ikke særlig flere kalorier per 100 gram enn annet brød. Dersom jeg vil litt ned i vekt så bytter jeg ut flere brødmåltider i uka med noe annet, fordi det er ganske mye energi i mel. Anonymkode: 76462...540 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #34 Del Skrevet 9. mai 2022 Takk for svar, folkens. Har bestemt meg for å bake hjemmelagde polarbrød og håper de blir like gode🙌🏼 ts Anonymkode: 86487...5a1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #35 Del Skrevet 10. mai 2022 On 5/9/2022 at 11:45 AM, jabx said: Faktum er at kalorier inn/ut er det som gjelder. Du kan gå ned ved å bare spise rent sukker, så lenge kaloriintaket er lavere enn forbruket. Dette er faktisk gjennomført i praksis også. Ja, men igjen: på samme måte som penger inn minus penger ut er det som avgjør om du er rik eller fattig. Det har noe å si om pengene står på høyrentekonto eller legges under madrassen. Det har noe å si om du invisterer pengene i utdanning eller bruker dem på fest. Kalori er en måleenhet, det er ikke et næringsstoff. Det måles ved å bokstavelig talt brenne maten, og så antar man at det samme skjer i kroppen, noe som selvsagt ikke er tilfelle. Et godt eksempel på det er studier som har vist at hvis man inntar store mengder proteinpulver på toppen av et kosthold som holder vekten stabil, blir man faktisk ikke tykkere. Gjør man det samme med sukker vil man få et ganske annet resultat, selv om kalorimengden er lik. Quote Alt du spiser utløser insulinreaksjon. Det du snakker om er helt isolert og begrenset i tid, og ser ikke på totalen over tid. Forskjellige næringsstoffer har forskjellig effekt på insulinnivået, og hvor ofte man spiser har også mye å si. Dette er også gjort studier på, hvor det har vist seg at samme mengde mat fordelt på få store eller mange små måltider har forskjellig effekt. Quote Jada, det er flere faktorer her, og man bør få i seg nødvendige næringsstoffer, nok søvn, osv. Men det som viser seg med f.eks. søvn er at det som gir vektoppgang ved dårlig søvn er faktisk at man spiser mer. Ikke nødvendigvis bare biologiske prosesser i kroppen. Så kalrorier inn/ut er nøkkelen her. Det er nok ikke bare det at man blir mer sulten av å sove for lite som virker inn. Men uansett illustrerer det poenget jeg prøver å få fram: hvis du reduserer mat til kalorier og ikke tar hensyn til at søvn gjør deg mer sulten, er du jo like langt. Det hjelper ikke å telle kalorier hvis du ikke klarer å begrense inntaket, og det er jo nettopp dette som er problemet for folk som sliter med vekta: de blir så sultne. Sulten vinner til slutt uansett, og hvis man skal holde en sunn vekt på bekostning av å stadig være sulten vil man garantert legge på seg igjen. Det er derfor det er så viktig å fokusere mer på hva man spiser enn på hvor mye man spiser. Spiser du ordentlig trenger du ikke å måle maten på noen måte. Sagt på en annen måte: det er meningen at vi skal få i oss absolutt alt vi trenger gjennom maten. Å spise boller og chips vil da enten erstatte næringen du trenger, eller komme i tillegg, og begge deler er svært skadelig for helsa. Nå snakker jeg ikke om å kose seg med pizza og øl på en lørdagskveld, men den tendensen mange av oss har til å spise næringsfattig mat til daglig. Mangel på både makro- og mikronæringsstoffer gir sult. På samme måte som mange reduserer mat til å handle om kalorier, reduserer de metthet til å handle om hvor full magesekken er, men det er mye mer som regulerer appetitten enn volumet man spiser. Det finnes alle slags dietter og måter å gjøre det på, og hvis du har funnet noe som funker for deg skal ikke jeg komme og si at det er feil. Men det helt klart sunneste og mest naturlige er å rett og slett spise ordentlig mat. Råvarer som våre forfedre ville gjenkjent som mat. Å spise når man er ikke er sulten, eller å slutte å spise før man er mett, er egentlig så unaturlig at det burde være en no-brainer, men vi lever i et samfunn hvor det legges til rette for det førstnevnte og oppfordres til det sistnevnte, så det er ikke rart at mange får problemer. Og til alt overmål legger vi skylda på den overvektige selv. Anonymkode: ec384...b21 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet 10. mai 2022 #36 Del Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 8.5.2022 den 8.58): Polarbrød er ultraprossesert dritt med null næring, tilsetningsstoffer i bøtter og spann, og ekstra masse gluten. 🤢 Jeg definerer det ikke som mat uansett hvor mye man veier. Surdeigsbrød er lett å lage, og gir kroppen stabilt blodsukker og godt meg næring. Anonymkode: 0d274...b84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet 10. mai 2022 #37 Del Skrevet 10. mai 2022 Null næring i polarbrød, ja det høres riktig ut........... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hottentått Skrevet 10. mai 2022 #38 Del Skrevet 10. mai 2022 Alt kommer jo an på mengde. Du kan fint spise en grandiosa hver dag og gå ned i vekt, men da kan du ikke spise noe mer enn den ene grandiosan. Samme med polarbrød. Det inneholder mye kalorier og lite næring. Men hvis du spiser ett polarbrød med sunt og magert pålegg og fremdeles holder deg i kaloriunderskudd går det bra. Men det er ikke noe smart valg av mat akkurat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå