Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lar han sove en helgedag, eller er utelukkende positiv når han får en invitasjon til guttekveld, vasker oppvask han har glemt på benken, eller rydder og dekker på til frokost før han står opp. Jeg gjør det fordi jeg vil være hyggelig og det gir meg noe at han blir glad. Når jeg rydder opp etter ham, nevner jeg det ikke.

Jeg får ikke det samme tilbake. Hvis jeg ønsker å sove lenge, argumenterer han for hvorfor jeg ikke trenger det og han trengte det mer. Når jeg får en invitasjon til jentekveld klager han over at jeg «forlater» han med barna og hvor kjipt det blir. Glemmer jeg en tallerken på benken, påpeker han at den er glemt og spør hvorfor jeg ikke bare setter den i maskina, men setter den ikke inn for meg. For øvrig gjelder det all oppvask, han gjør det bare halvveis. Setter inn endel kopper og kar, men lar litt stå igjen, og jeg tror han aldri har tørka av benken med mindre han skulle lage noe. Ved middagslaging lar han det stå igjen et hav av rot, men glemmer jeg en gryte etter jeg har laget middag påpeker han hvor rotete det er. Når jeg står opp gjør jeg barna klare, ordner frokost og rydder, de gangene jeg får krangla meg til å sove litt ekstra, ligger han på sofaen og hvis barna har fått mat har han vært flink. 

Det føles kjipt og egoistisk. Likevel er han en god og snill mann. Han gjør alt av fysisk arbeid i huset og hagen, han leker med barna, han lager sin del av middagene, han er med på alle aktiviteter jeg foreslår og tar innimellom med barna ut av hus alene. Han er ellers en god samtalepartner og kjæreste. Jeg bare merker at det virkelig plager han å gjøre noe som føles som en tjeneste for meg. Hvis jeg får noe han ikke har fått, er det en generell motstand. Og det gjelder også hvis han har fått fordelen selv, han bare spiller den ned for sin del og opp for meg. 

Er dette vanlig? Hvordan kan dette bli bedre? Vi har snakket om det tidligere, og han har vel innrømmer at han synes det er vanskelig, men jeg tror han stadig glemmer det og at denne «rettferdighetsfølelsen» er ganske grunnleggende hos han. 

Anonymkode: bc83f...3ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han har vel ikke mye rettferdigsfølelse når han bare tar i mot og ikke gir. 

Parterapi er lurt.

Anonymkode: 77352...2df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da synes jeg faktisk du skal minne han på det hver gang. Når han klager får du ta til motmæle og minne om hva du gjør.

Anonymkode: 125f4...f84

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Har du forsøkt å bare smelle tilbake ordentlig?

»Kutt ut den smålige kommenteringen/argumentasjonen»?

Eller enda bedre: speile hans oppførsel? Og vise at det er det du gjør?

De 10 neste anledningene svarer du som ham.

»Nei, du den guttekvelden? Den synes jeg ikke du kan ta likevel. Du vet - det blir jo så fælt for MEG å være hjemme i disse timene. Helt umulig for meg».

»Du, denne kaffekoppen her…..jeg vet du nettopp var ute og vasket bilen i 2 timer, men jeg synes likevel at denne koppen her? Den kan jeg ikke akseptere at du glemte. Skal det virkelig stå sånn? En kopp? Æsj». 

«Du, jeg vet du er sliten etter overtid på jobben og spurte om å få sove lengre imorra. Men vet du….nei, jeg er nok garantert mer sliten enn deg - så jeg kan ikke tillate meg å være litt raus. Jeg skal vurdere det om vi ringer inn en lege her for å teste hvem av oss som er ALLER mest sliten akkurat denne lørdags morgenen. Jeg kan ikke drive på å gi deg litt hvile avogtil, det ville jo vært for drøyt». 

Sånn. Han ser garantert hvor usjarmerende og lite raus han er i disse situasjonene.

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Gjest O.G.
Skrevet
Fløff skrev (37 minutter siden):

Har du forsøkt å bare smelle tilbake ordentlig?

»Kutt ut den smålige kommenteringen/argumentasjonen»?

Eller enda bedre: speile hans oppførsel? Og vise at det er det du gjør?

De 10 neste anledningene svarer du som ham.

»Nei, du den guttekvelden? Den synes jeg ikke du kan ta likevel. Du vet - det blir jo så fælt for MEG å være hjemme i disse timene. Helt umulig for meg».

»Du, denne kaffekoppen her…..jeg vet du nettopp var ute og vasket bilen i 2 timer, men jeg synes likevel at denne koppen her? Den kan jeg ikke akseptere at du glemte. Skal det virkelig stå sånn? En kopp? Æsj». 

«Du, jeg vet du er sliten etter overtid på jobben og spurte om å få sove lengre imorra. Men vet du….nei, jeg er nok garantert mer sliten enn deg - så jeg kan ikke tillate meg å være litt raus. Jeg skal vurdere det om vi ringer inn en lege her for å teste hvem av oss som er ALLER mest sliten akkurat denne lørdags morgenen. Jeg kan ikke drive på å gi deg litt hvile avogtil, det ville jo vært for drøyt». 

Sånn. Han ser garantert hvor usjarmerende og lite raus han er i disse situasjonene.

Det hadde han ikke sett nei.

AnonymBruker
Skrevet
O.G. skrev (5 minutter siden):

Enig, han kommer ikke til å skjønne noe som helst, og tro dama plutselig har blitt ei drittkjerring. 

Anonymkode: 1326a...877

• Liker 3
Skrevet (endret)
O.G. skrev (9 minutter siden):

Noen menn har ekstremt lite selvinnsikt, så jeg tror du har rett.

Man må si "du, du klager alltid hvis jeg setter fra meg en tallerken på benken, men nå har du gjort det igjen selv. Rydd den, for det er faktisk ikke greit at du klager over meg når du gjør det selv. Jeg har alltid ryddet dine ting uten å si noe men du bare klager dersom jeg gjør en feil og da tenker jeg å bytte til din taktikk så her sier jeg ifra til deg istedenfor å rydde den."

"Guttekveld? Det går ikke. Du sa nei til meg sist jeg spurte om å dra på jentekveld. Da sa du at det ble stress å være alene med barna. Det synes selvfølgelig jeg også, så hvis vi ikke kan unne hverandre ting fordi det blir litt mer stressende for den andre så må jeg begynne å si nei til deg også nå, det kan ikke bare gå én vei".

"Du er ikke mer sliten enn meg, det vet du ingenting om. I et parforhold ønsker jeg at man gjør ting for hverandre. Nå har ikke jeg fått sove ut på veldig lang tid fordi jeg har latt deg gjøre det. Du gir meg ikke den samme omsorgen tilbake og nå er jeg så lei og sliten at jeg ikke har overskuddet til å være raus med deg. Hvis ikke jeg får sove lenger så får ikke du sove lenger. Den eneste løsningen slik jeg ser det er at vi tar annenhver gang slik at det blir rettferdig."

Endret av Blåttvann
  • Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker denne med mannen min:

Hvis du skal forvente at andre gjør x, må du faktisk være sånn selv. 

Anonymkode: 3e491...06f

• Liker 4
Skrevet

Og du syns han er en god ektemann?

Voksne mennesker tar ansvar for sitt selv.

Hvis han ikke klarer å sette inn i oppvaskmaskinen selv,burde du kanskje la det stå slik at han må gjøre det selv.

Skrevet

Jeg bruker å svare med samme mynt. Det er det eneste som får han til å forstå.

-Selskap med 30 barn, og han har lovd seg bort. "Synd du går glipp av dette. Jeg kan dra å hjelpe moren din, så tar du selskapet"

-Tungt å stå opp annenhver dag alene, vi står begge opp med barna.

-Jeg kan ta bilen, du tar barna og husvasken.

• Liker 1
Gjest O.G.
Skrevet
Blåttvann skrev (33 minutter siden):

Noen menn har ekstremt lite selvinnsikt, så jeg tror du har rett.

Man må si "du, du klager alltid hvis jeg setter fra meg en tallerken på benken, men nå har du gjort det igjen selv. Rydd den, for det er faktisk ikke greit at du klager over meg når du gjør det selv. Jeg har alltid ryddet dine ting uten å si noe men du bare klager dersom jeg gjør en feil og da tenker jeg å bytte til din taktikk så her sier jeg ifra til deg istedenfor å rydde den."

"Guttekveld? Det går ikke. Du sa nei til meg sist jeg spurte om å dra på jentekveld. Da sa du at det ble stress å være alene med barna. Det synes selvfølgelig jeg også, så hvis vi ikke kan unne hverandre ting fordi det blir litt mer stressende for den andre så må jeg begynne å si nei til deg også nå, det kan ikke bare gå én vei".

"Du er ikke mer sliten enn meg, det vet du ingenting om. I et parforhold ønsker jeg at man gjør ting for hverandre. Nå har ikke jeg fått sove ut på veldig lang tid fordi jeg har latt deg gjøre det. Du gir meg ikke den samme omsorgen tilbake og nå er jeg så lei og sliten at jeg ikke har overskuddet til å være raus med deg. Hvis ikke jeg får sove lenger så får ikke du sove lenger. Den eneste løsningen slik jeg ser det er at vi tar annenhver gang slik at det blir rettferdig."

Denne er sluere.

Skrevet
O.G. skrev (3 minutter siden):

Denne er sluere.

Er den så slu da? Vil si den er rimelig rett frem og uten at noen trenger å forstå noe som ikke sies. Det er klar tale.

Så får man se hvordan responsen blir.

Etter parterapi er det hvertfall sånn jeg har begynt å kommunisere og det har ført til gode endringer.

Jeg er egentlig mest oppgitt over at enkelte mannfolk ikke skjønner så enkle ting av seg selv, men igjen, de har sjeldent god selvinnsikt og har ofte hodet opp i ræva si.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville bare speilet han. Når han kommenterer på en glemt tallerken ville jeg spurt Hva tenker du selv nå du setter tallerken på benken? Guttekveld, hvordan svarte du meg da jeg ville på jentekveld? Sove en helgemorgen? Hva sier du til meg når jeg vil sove? Hvis han prøver å snakke det bort si at du vil ha konkret svar på det du spurte om. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig, han kommer ikke til å skjønne noe som helst, og tro dama plutselig har blitt ei drittkjerring. 

Anonymkode: 1326a...877

Nettopp.

Så når han blir gretten og sur spør man «ser du jeg speiler oppførselen din».

Om man sier nei noterer man ORDRETT det fyren sier og benytter i nøyaktig samme situasjon.

»Kåre inviterer til øl og burger på fredag? Da svarer jeg som du gjorde - bare et øyeblikk la meg finne telefonen…..4.januar når jeg spurte om fredagskveld med Trine: «Må du ut i kveld? Var ikke du nettopp ute da! Jeg går jo aldri ut. Åh, det blir så stress»……. Takk for meg, det er svaret». 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...