AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #1 Skrevet 8. mai 2022 Vet ikke hva jeg skal gjøre og håper noen her inne har peiling. Hvilke krav stilles når man kjøper sekundærbolig? Jeg er 30 og har en lav lønn, 450 000. Fra før eier jeg bolig til ca. 8 Mill med samboer. Vi eier halvparten, jeg er gjeldfri. Har bil (ingen lån der). Har to barn, 5 og 6 år. Jeg sitter med ca. 1 Mill i banken og dette er det jeg ville spyttet inn i en sekundærbolig. Leilighetene jeg ser på er ett roms rundt jeg jeg bor. De går til ca. 3 000 000. Måtte tatt opp lån til 2 Mill. Får man dette til en sekundærbolig? Må også legge til at pengene jeg har, har jeg skaffet selv med kjøp og salg av leilighet, samt sparing. Ikke fått noe arv eller lignende, om det skulle ha noe å si for om banken vil låne ut penger eller ikke. Ville også brukt utleiefirma som stod for alt, da jeg ikke har noe peiling. Høres dette ut som noe som er realistisk? Vil det lønne seg? Anonymkode: 9d27f...8be
Knirke Skrevet 8. mai 2022 #2 Skrevet 8. mai 2022 Om du får det til å lønne seg er umulig å si. Det kommer helt an på hvordan leiemarkedet er der du bor. Siden du har 5 millioner i egenkapital og sikkerhet, og ingen gjeld, så regner jeg med det ikke er noe problem å få lån. Du kan enkelt bruke en lånekalkulator på nett for å få en pekepinn på hvor mye du kan låne.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #3 Skrevet 8. mai 2022 I banken hvor jeg jobber hadde du ikke fått 2 millioner pga lav betjeningsevne. Mer nærmere 800k-1 mill, uten å ha finregnet på det. Anonymkode: c7e3f...803
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #4 Skrevet 8. mai 2022 Hvis dette er i Oslo, er kravet til egenkapital 40 prosent ved kjøp av sekundærbolig. Anonymkode: 10b25...c0f
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #5 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I banken hvor jeg jobber hadde du ikke fått 2 millioner pga lav betjeningsevne. Mer nærmere 800k-1 mill, uten å ha finregnet på det. Anonymkode: c7e3f...803 Ts Det var dette jeg også tenkte kunne være ett problem. Selv om jeg ikke helt forstår det, for leieinntektene vil jo nedbetale lånet. Er ikke avhengig av å bruke noe av inntekten min.. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis dette er i Oslo, er kravet til egenkapital 40 prosent ved kjøp av sekundærbolig. Anonymkode: 10b25...c0f Det er i Lillestrøm kommune. Anonymkode: 9d27f...8be
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #6 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ts Det var dette jeg også tenkte kunne være ett problem. Selv om jeg ikke helt forstår det, for leieinntektene vil jo nedbetale lånet. Er ikke avhengig av å bruke noe av inntekten min.. Det er i Lillestrøm kommune. Anonymkode: 9d27f...8be Når det kommer til betjeningsevne så vil ikke utleieinntekten være proporsjonalt i forhold til kjøpesum uansett. Si at du får en estimert utleieinntekt på 8000 kr i mnd. Fordi du ikke har en faktisk leiekontrakt fordi du faktisk ikke eier boligen før du har fått lånet og kjøpt den så er du heldig om banken din vil hensynta en prosentandel av denne leieinntekten. La oss si at du får hensyntatt 70%. 8000 kr x 12 mnd x 0.7 = 67 200 kr. Dette skal du skatte 22% av, og du har nå 52 416 kr igjen. I tillegg vil de universale Sifo-budsjettene som alle banker må forholde seg til trekke fra vedlikehold på boligen på 30 000 kr i året. Du sitter nå igjen med en ekstrainntekt på 22 416 kr. Du går altså fra en lønn på 450 000 kr til en potensiell lønn på 470 000 kr. Når du har så lav lønn så vil 2 barn og evt bil og levekostnader spise opp så mye av det du trenger bare for å leve at det ikke er mye igjen å få lån for. Du skal tåle en renteøkning på opp til 5%, og tallene dine går rett og slett ikke rundt. Anonymkode: c7e3f...803 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #7 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Når det kommer til betjeningsevne så vil ikke utleieinntekten være proporsjonalt i forhold til kjøpesum uansett. Si at du får en estimert utleieinntekt på 8000 kr i mnd. Fordi du ikke har en faktisk leiekontrakt fordi du faktisk ikke eier boligen før du har fått lånet og kjøpt den så er du heldig om banken din vil hensynta en prosentandel av denne leieinntekten. La oss si at du får hensyntatt 70%. 8000 kr x 12 mnd x 0.7 = 67 200 kr. Dette skal du skatte 22% av, og du har nå 52 416 kr igjen. I tillegg vil de universale Sifo-budsjettene som alle banker må forholde seg til trekke fra vedlikehold på boligen på 30 000 kr i året. Du sitter nå igjen med en ekstrainntekt på 22 416 kr. Du går altså fra en lønn på 450 000 kr til en potensiell lønn på 470 000 kr. Når du har så lav lønn så vil 2 barn og evt bil og levekostnader spise opp så mye av det du trenger bare for å leve at det ikke er mye igjen å få lån for. Du skal tåle en renteøkning på opp til 5%, og tallene dine går rett og slett ikke rundt. Anonymkode: c7e3f...803 Må bare legge lit at her er det ikke engang hensyntatt fellesutgifter for boligen og det kan godt hende at regnestykket er helt korrekt, jeg tok dette kjapt for å forklare prinsippet. Som forøvrig blir det samme om inntekten på boligen er høyere. Hensikten var bare å forklare hvordan det regnes ut. Anonymkode: c7e3f...803
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #8 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Må bare legge lit at her er det ikke engang hensyntatt fellesutgifter for boligen og det kan godt hende at regnestykket er helt korrekt, jeg tok dette kjapt for å forklare prinsippet. Som forøvrig blir det samme om inntekten på boligen er høyere. Hensikten var bare å forklare hvordan det regnes ut. Anonymkode: c7e3f...803 Kan hende regnestykkene i seg selv ikke er helt korrekt*** Herregud jeg må slutte å sitte på KG når jeg egentlig holder på med andre ting 😂 men håper det var forståelig. Anonymkode: c7e3f...803
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #9 Skrevet 8. mai 2022 Du fpr 5*inntekt minus gjeld i lån i banken. Sikkerhet kan være fri egenkapital, men også sikkerhet i egen bolig. Så firnansieringen bør gå glatt. Om dette vil lønne seg, er et annet spørsmål. Du må ha et langsiktig perspektiv, ellers går fortjenesten fort bort i transaksjonskostnader. Vurderingen om det lønner seg, er å se på brutt fortjeneste (brutte leieinnntekter for året/kjøpssum) og forventet prisstigning. Det som gjør at man virkelig tjener på utleieboliger er som regel pristigningen. Det finnes mye litteratur og kilder på dette på nett, og banken din kan også hjelpe deg med dette. Du og banken har en felles interesse i at dette blir en suksess. Finner du et godt utleieobjekt og gode leietakere i Lillestrøm, så høres ikke dette dumt ut. Et godt utleieobjekt er et objekt som er lett å leie ut, slik at du kan "velge å vrake" i leietakere, og ikke risikerer at leiligheten blir stående tom i perioder. Anbefaler deg å gjøre litt mer "research" før du kjøper noe, ikke noe hastverk. Lykke til. Anonymkode: 2da72...b27
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #10 Skrevet 8. mai 2022 De to siste innleggene viser sammen at KG er feil sted å stille sånne spørsmål. Anonymkode: bf0e5...04a
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #11 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du fpr 5*inntekt minus gjeld i lån i banken. Sikkerhet kan være fri egenkapital, men også sikkerhet i egen bolig. Så firnansieringen bør gå glatt. Om dette vil lønne seg, er et annet spørsmål. Du må ha et langsiktig perspektiv, ellers går fortjenesten fort bort i transaksjonskostnader. Vurderingen om det lønner seg, er å se på brutt fortjeneste (brutte leieinnntekter for året/kjøpssum) og forventet prisstigning. Det som gjør at man virkelig tjener på utleieboliger er som regel pristigningen. Det finnes mye litteratur og kilder på dette på nett, og banken din kan også hjelpe deg med dette. Du og banken har en felles interesse i at dette blir en suksess. Finner du et godt utleieobjekt og gode leietakere i Lillestrøm, så høres ikke dette dumt ut. Et godt utleieobjekt er et objekt som er lett å leie ut, slik at du kan "velge å vrake" i leietakere, og ikke risikerer at leiligheten blir stående tom i perioder. Anbefaler deg å gjøre litt mer "research" før du kjøper noe, ikke noe hastverk. Lykke til. Anonymkode: 2da72...b27 Man får ikke 5x inntekt når man sitter på lav lønn med barn, nei. AnonymBruker skrev (2 timer siden): De to siste innleggene viser sammen at KG er feil sted å stille sånne spørsmål. Anonymkode: bf0e5...04a Jeg jobber I bank, så mitt svar er forenelig med det svaret du vil få hvis du søker om lån i banken hvor jeg jobber. Det vil være ganske universalt for de fleste banker mtp at TS ønsker å kjøpe sekundærbolig og ikke primærbolig hvor noen banker søker om unntak for å hjelpe. Uansett så vil ikke noen banker vike hvis betjeningsevnen er så lav at lånet ikke kan betjenes. Det kommer man ikke unna. Anonymkode: c7e3f...803
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #12 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Man får ikke 5x inntekt når man sitter på lav lønn med barn, nei. Jeg jobber I bank, så mitt svar er forenelig med det svaret du vil få hvis du søker om lån i banken hvor jeg jobber. Det vil være ganske universalt for de fleste banker mtp at TS ønsker å kjøpe sekundærbolig og ikke primærbolig hvor noen banker søker om unntak for å hjelpe. Uansett så vil ikke noen banker vike hvis betjeningsevnen er så lav at lånet ikke kan betjenes. Det kommer man ikke unna. Anonymkode: c7e3f...803 Okei, jeg tror jeg forstår hva du mener. Samboer tjener 850 000 + bonuser. Kan han stå som medlånetaker, bare at det er jeg som eier boligen 100%? Bare for en sikkerhet for banken? Anonymkode: 9d27f...8be
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #13 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Okei, jeg tror jeg forstår hva du mener. Samboer tjener 850 000 + bonuser. Kan han stå som medlånetaker, bare at det er jeg som eier boligen 100%? Bare for en sikkerhet for banken? Anonymkode: 9d27f...8be Ja som medlånstaker vil hans inntekt telle, så det vil hjelpe på slik at dere går nok likviditet. Da vil også hans gjeld telle, bare så det er sagt. Så om han har mer gjeld enn deg kan det påvirke saken. Men du skal jo ikke søke om så voldsomt mye. Han kommer da til å være 100% ansvarlig for lånet på lik linje som deg da, bare så det er sagt. Anonymkode: c7e3f...803
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå