Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er i en situasjon hvor samboer plutselig er uten jobb uten å gå nærmere inn på det.

Dermed skal vi leve på mine inntekter neste 6-8 månedene. Jeg betaler selvfølgelig da alle fortløpende og månedlige utgiftene. Mat og faste regninger. Tjener ca 32 000 i måneden brutto + barnebidrag for to barn, så tenker det går akkurat. Det vi ikke har snakket om enda er hvorvidt jeg skal betale ham ‘lommepenger’. Han har jo litt sparepenger i banken, men dersom han vil kjøpe seg nytt utstyr, klær osv. Han må få slippe å komme til meg og be om penger. Hvor mye er det rimelig å bidra med?

Anonymkode: f520a...70b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barnebidrag= barnetrygd😅🙃

Anonymkode: f520a...70b

AnonymBruker
Skrevet

Han må jo kutte nedpå alt «utsryr og nytt» når han står uten inntekt.

Skulle bare mangle.

Hadde nok ikke gitt lommepenger. Litt avhengig av hvorfor han var uten jobb.

Kan han ikke skaffe seg ny? Aldri vært så mange ledige jobber som nå

Anonymkode: 3bc7c...1ff

• Liker 16
Skrevet

Jeg hadde vurdert dette basert på årsaken til at han står uten inntekt.

Hvis det er helt uforskyldt, som at arbeidsplassen plutselig gikk konkurs, hadde jeg vært rausere.

Hvis årsaken var hans egen skyld, hadde han måtte kommet og spurt. Hver gang. De fleste vil klare seg uten å måtte kjøpe klær ila 6-8 mnd. Har han vært idiot, får han ta konsekvensene av det. Da hadde jeg skjært helt ned til det nødvendigste. Eksempler på skyld her er at han har stjålet fra arbeidsplassen, fått sparken grunnet gjentatte forsentkomminger, mistet lappen når han er yrkessjåfør, må sone grunnet råkjøring, m.m.

Dere vet at han ikke har krav på dagpenger? Karenstiden hvis man var skyld i oppsigelsen er vel på 12 uker, hvis jeg husker rett.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har han ikke rett på dagpenger? Eller skal han sone i fengsel? Dummeste jeg har hørt å gi han dagpenger... Får da være mer enn generøst nok at du drar hele lasset alene.

Anonymkode: 3befc...11d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har han ikke rett på dagpenger? Eller skal han sone i fengsel? Dummeste jeg har hørt å gi han dagpenger... Får da være mer enn generøst nok at du drar hele lasset alene.

Mente "gi han lommepenger"

Skrevet

Han kan vell få dagpenger? 32k er ikke mye på en familie, så hadde ikke hatt noe forhåpning på at noen av dere får ha «lommepenger». Vi lever selv på lav inntekt siden jeg er student, men jeg får stipend fra Lånekassen, så inntekten vår er høyere enn deres, allikevel er det akkurat at det går med alle de utgiftene som er med hus, bil, barn osv 

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke poenget med lommepenger. Man trenger vel ikke nye klær, utstyr o.l på kun 6-8mnd. Eneste er at det kan være ok at han har litt på sin konto hvis ikke dere har en felles brukerkonto for å kunne handle inn nødvendige ting dere trenger felles (typisk vanlig handel til mat og husholdning). Er han uten jobb er vel det mest logisk at han står for hverdagshandling uansett siden han ikke har noe å gjøre på dagtid. 
Så må du/dere heller vurdere fra situasjon til situasjon om han likevel skal få «lommepenger» dersom han feks blir spurt av en kompis å ta et par øl og en matbit i byen feks. Kan jo skje at det kniper ekstra i perioder og dumt å da allerede ha brukt/tapt de pengene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forslag selge ting for å få penger til nytt utstyr. 

Anonymkode: ba457...cc6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tipper han skal sone hjemme mtp at det er tidsbegrenset over så lang tid og han ikke får dagpenger jeg 😉

Anonymkode: 24538...f3e

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Kort til felles konto, og samle alle kvitteringer så dere kan lage ukesregnskap? Så kan du se om han utnytter deg eller holder seg nøysom?

Har dere ikke allerede felleskontoen om dere har vært sammen så lenge at dere har barn?

Anonymkode: 80866...87a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tipper han skal sone hjemme mtp at det er tidsbegrenset over så lang tid og han ikke får dagpenger jeg 😉

Da kunne han jobbet? Denne drømmemannen skal nok låses inn. Er begrenset med shoppingmuligheter der, men mye manlove 🎊

Anonymkode: fdd39...4d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sier man opp selv, eller er selv skyld i at arbeidsgiver sier opp, får man ikke dagpenger på 12 uker. 

Slutt å spekulere, svar heller TS på spørsmålene hennes?

Anonymkode: 1d489...e5b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Guppy88 skrev (2 timer siden):

Jeg hadde vurdert dette basert på årsaken til at han står uten inntekt.

Hvis det er helt uforskyldt, som at arbeidsplassen plutselig gikk konkurs, hadde jeg vært rausere.

Hvis årsaken var hans egen skyld, hadde han måtte kommet og spurt. Hver gang. De fleste vil klare seg uten å måtte kjøpe klær ila 6-8 mnd. Har han vært idiot, får han ta konsekvensene av det. Da hadde jeg skjært helt ned til det nødvendigste. Eksempler på skyld her er at han har stjålet fra arbeidsplassen, fått sparken grunnet gjentatte forsentkomminger, mistet lappen når han er yrkessjåfør, må sone grunnet råkjøring, m.m.

Dere vet at han ikke har krav på dagpenger? Karenstiden hvis man var skyld i oppsigelsen er vel på 12 uker, hvis jeg husker rett.

18 uker er karenstiden på i dag.

Anonymkode: 5dd89...5ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sier man opp selv, eller er selv skyld i at arbeidsgiver sier opp, får man ikke dagpenger på 12 uker. 

Slutt å spekulere, svar heller TS på spørsmålene hennes?

Anonymkode: 1d489...e5b

Men det er snakk om 6-8 måneder, og seier du opp kan du søke nye jobb før den tida. 

Anonymkode: 3822f...204

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søk om avdragsfrihet på boliglånet for den perioden dere bare har én inntekt.

Anonymkode: 50941...995

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du dekker all mat så burde 2000 kr holde per måned. 

Anonymkode: 5dd89...5ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Da kunne han jobbet? Denne drømmemannen skal nok låses inn. Er begrenset med shoppingmuligheter der, men mye manlove 🎊

Anonymkode: fdd39...4d7

Hvorfor skal han forsørges om han sitter inne? Tenker han mistet jobben 😊

Svaret er selvfølgelig at det kommer heeelt an på hvorfor han plutselig ikke skal jobbe i opp til 8 mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke gitt noe i lommepenger. Når det er snakk om en så kort periode så trenger han ikke å kjøpe seg noe nytt.

Anonymkode: ed9bf...fc7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke gitt lommepenger, vil han ha noe nytt må han enten selge noe av det han har eller skaffe seg en inntekt. Kvalifiserer han ikke til dagpenger eller sykepenger så får han skaffe seg jobb. Står han uten jobb og ikke gidder å skaffe seg ny på 6-8 mnd så vil jeg si du er rimelig i kvinnefella om du forsørger kan. Skal han i buret som andre foreslår over så hadde jeg ikke gitt han en krone, men benyttet anledningen til å flytte fra en kriminell mens han satt buret inn, et sånt forbilde vil du ikke ha for barna dine. 

Anonymkode: 789c6...31d

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...