AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #1 Skrevet 8. mai 2022 I VG kan man nå lese om hvordan russ føler seg lurt etter å ha leid russebuss: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8QMQpA/sjokkregningene-etter-festen Men spørsmålet er likevel - hvorfor klager russen på dårlig service når dagens russefeiring er på det nivået den er på idag; kan man forvente å bli tatt seriøst når man tydeligvis er villig til å pøse ut penger i bøtter og spann for å være så kuuuuuule som mulig, og bekrefter påstanden om at "ung" og "dum" henger sammen? En rekke ting i artikkelen tyder på dette: Quote Russeguttene takker ja til et møte med Illegalt Design, et firma som over flere år har slått seg opp med å lakkere russebusser. Nå vil de inn i utleiebransjen, også i Bergen. Javel - man kan si at "Illegalt Design" bare er et navn, men dette er et navn som tydeligvis har som mål å være kuuuuuult og fancy; et eiendomsmeglerfirma med navnet "Boligmegleren S. Vindel og R. An" ville vært dømt til å gå konkurs. Så kjøper man tjenester fra et firma som har et navn som kan knyttes til ulovlig virksomhet, er dette fimaet i utgangspunktet så useriøst at det er meningsløst å i ettertid klage over at man har blitt behandlet useriøst; man burde vite hva man går til. Et annet sitat fra artikkelen: Quote Daglig leder i DinBuss kaller dem «drittunger som er bortskjemte» Greit nok, kanskje det føles urettferdig med denne karakteristikken. Men når man ser på russefeiringen i seg selv - hvorfor er russen overrasket over at man ser på dem på denne måten, og tror de er en melkeku som kan melkes for penger med useriøse fakturaer av firmaer som ser ned på kundegruppen sin ...? Vil nødig være en negativ grinebiter, men jeg er overbevist om at hadde russen hatt en litt mer seriøs innstilling til russefeiringen, ville de også ha fått mer respekt som kunder; med dagens innstilling er det lite som tilsier at de vil bli behandlet seriøst, og bli sett på som nettopp "bortskjemte drittunger". Beklager, russ. Men dere har selv bedt om dette. Anonymkode: 7e73c...8ca 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #2 Skrevet 8. mai 2022 Du mener tydeligvis at to feil blir en rett, jeg deler ikke den meningen. Du kan mene at en bedrift med navnet "Illegalt design" er en indikasjon på driften av bedriften, jeg er uenig. Det er bare i Donald Duck at skurkene heter S.Vindel og B.Drag, i den virkelige verden er det ikke slik. Noen kan ha et totalt useriøst navn (Eks: "Fette Reint"), og likevel være en seriøs bedrift, og andre kan ha en bedrift med et seriøst navn (Eks: "Onlineopplysningen"), og bli dømt for bedrageri. Man kan ikke lese noe som helst av bedriftens seriøsitet ut av et navn. (Angående historien bak navnet "Illegalt design". Slik jeg forstår det startet denne bedriften som et kunstnerkollektiv som spesialiserte seg på dekor av russebusser. De første dekoratørene var (er?) visst grafittikunstnere som tidligere hadde drevet med nettopp illegalt design i sin ungdom, men som tok denne (ulovlige) hobbyen videre, og gjorde den om til et levebrød. Dette er visstnok opphavet til navnet.) Jeg søkte for sikkerhets skyld opp "Illegalt Design" på proff.no før jeg skrev dette innlegget, og det er ingenting der som tilsier at dette er et useriøst firma. Jeg fant heller ikke noen andre "røde flagg" som tilsier at russen skulle reagert. Dessuten: Sitat "når man ser på russefeiringen i seg selv - hvorfor er russen overrasket over at man ser på dem på denne måten, og tror de er en melkeku som kan melkes for penger med useriøse fakturaer av firmaer som ser ned på kundegruppen sin ...? " "Beklager, russ. Men dere har selv bedt om dette" Sier du det samme til voksne klokkesamlere og veskekjøpere som blir svindlet? "hvorfor er klokkesamlere overrasket over man ser på dem på denne måten, og tror de er en melkeku som kan melkes for penger med falske klokker til ekte priser av mennesker som ser ned på kundegruppen sin...? "Beklager klokkesamlere, men dere har selv bedt om dette" Jeg synes det er idioti at ungdommer velger å bruke hundretusener av kroner på russebuss, men det er deres valg. Jeg forsvarer likevel ikke de som velger å svindle disse ungdommene Anonymkode: cd09a...3bb 15 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #3 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vil nødig være en negativ grinebiter Anonymkode: 7e73c...8ca Ikke bekymre deg for det, muntrere innlegg enn dette skal man lete lenge etter 🥰 Anonymkode: a46c5...f53 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #4 Skrevet 8. mai 2022 russen er selvfølgelig noen barnslige sutrekopper. og VG eller andre søppel-nettaviser forstår at krigsoverskrifter om denne patetiske gjengen genererer en god del "klikk" til nettavisene. Win-Win for begge parter der altså. Så lenge nok dumme mennesker faktisk velger å lese om slikt piss preik. Anonymkode: 99860...44e
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #5 Skrevet 8. mai 2022 Jeg syns russen her har blitt en gruppe det er lett å utnytte. Dette er unge voksne som ikke nødvendigvis har så mye greie på lover og regler og hvilke rettigheter de har. De mangler livserfaring rett og slett. Da jeg var russ var det vanlig å kjøpe bussen og pusse den opp selv. Nå leier man en buss som er ferdig stylet slik man har bestilt den. De har vel liten mulighet til å sjekke teknisk stand på bussen og kan dermed enkelt risikere å ende med katta i sekken. Noe som er kjedelig da russetiden er begrenset til disse tre ukene, og funker ikke bussen da så er jo alt ødelagt og pengene borte. Anonymkode: 58a77...eb4 5
Gjest Blondie65 Skrevet 8. mai 2022 #6 Skrevet 8. mai 2022 Ærlig talt, TS. Fordi om du (og jeg) mener det er tull å bruke sånne mengder med penger på russetiden betyr ikke det at unge uerfarne mennesker skal være fritt vilt for svindlere og sjarlataner som skremmer dem til å betale for ting de ikke har fått. Saken er at de har fått en vare som var i vesentlig verre tilstand enn det de faktisk har bestilt. Hvis en av disse bussene hadde rent utfor veien eller i fjellveggen og ungdommene kommet til skade hadde nok disse firmaene slitt når de skulle forklare hvorfor bussen ikke holdt den standarden det står i papirene den skulle holde. Den ene var jo ikke en gang i stand til å komme seg over fjellet fra Østlandet til Vestlandet! For en tid tilbake var det en plastisk kirurg som tapte i retten fordi han regelrett vansiret kvinner som gikk dit for å få silikon. Holdningen din minner om den disse kvinnene ble møtt med: når de er så dum at de vil ha silikon kan de bare ha det så godt. Problemet her er at disse ungdommene blir skremt til å frafalle krav fra en vesentlig sterkere motpart. Dette er synd - de burde for sin egen og alle andre som kommer etter dem sin del gått hele veien til retten for å få slutt på denne uhederlige praksisen.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #7 Skrevet 8. mai 2022 18-åringene er myndige og kan inngå kontrakter. Jeg tipper de ikke skjønner hva de skriver under på. Det er sikkert flaut å ha med mamma eller pappa på et sånt kontraktsmøte, men antakelig ville det ikke vært så dumt. Anonymkode: c69b1...769
Gjest Blondie65 Skrevet 8. mai 2022 #8 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 18-åringene er myndige og kan inngå kontrakter. Jeg tipper de ikke skjønner hva de skriver under på. Det er sikkert flaut å ha med mamma eller pappa på et sånt kontraktsmøte, men antakelig ville det ikke vært så dumt. Anonymkode: c69b1...769 De burde hatt juridisk bistand ja, men uansett handler noen av disse sakene om at motparten leverer noe helt annet enn bestilt - f.eks. en buss som ikke er i den tekniske forfatning som det er bedt om. I tillegg var det et tilfelle der innredning ikke stemte med bestilling. Likevel ble ungdommene truet til å godta dette.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #9 Skrevet 8. mai 2022 Overrasket over at russen (og deres foreldre) kan være så lobotomerte i økonomiske spørsmål. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WjzmEa/jurister-slaar-alarm-om-russekontrakter De inngår altså leiekontrakter om buss hvor de betaler 100% forskudd for feks en buss ett år eller lengre tid i forveien. Går firmaet konkurs eller det oppstår en tvist er du jo fucked. Firmaet sitter med alle kortene og pengene på bordet. Ville du betalt 100% forskudd for en vare/tjeneste ett år i forveien?? Anonymkode: 9676b...472 2
PetterKanin Skrevet 8. mai 2022 #10 Skrevet 8. mai 2022 At man føler seg lurt etter å ha blitt lurt er selvsagt helt greit. At russen har noen særdeles idiotiske prioritering er en annen sak. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå