Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er 21 år gammel og har ekstremt lyst på en kontorjobb. Jeg studerer økonomi og administrasjon og har fullført snart 1,5 år. Har noen tips om hvordan jeg kunne ha fått en kontorjobb ved siden av studiene? Resepsjonist går også, men føler begge to trenger enten ferdig utdanning eller relevant erfaring. Eneste erfaring jeg har er 2 år med servicejobb

Anonymkode: 3e286...e4c

Videoannonse
Annonse
Gjest ti10
Skrevet

Sånne vanlig kontorjobber pleier det å være ekstremt mange søkere til, så da skal man gjerne ha erfaring for å komme i betraktning. Resepsjonistjobber derimot, virker som det er ganske lett å få nå etter pandemien. Det er søkers marked, så du får ganske sikkert jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Meld deg hos vikarbyråer, det var sånn jeg fikk min første kontorjobb.

Anonymkode: 48f72...d33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje fristen er ute nå, ellers kan du prøve å søke sommerjobb som sekretærvikar ved sykehus. De som er flinke får ofte tilbud om å være vikar/tilkallingshjelp utover høsten/vinteren og i de andre feriene også. 

Det er mest på dagtid da, men det er vel de fleste kontorjobber. 

Anonymkode: 0122c...d2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo noe relevant utdanning i og med at du går på skole. Det er bare å søke eller bruke nettverket sitt. Jeg har fått to ulike kjempespennende kontorstillinger i hhv privat helsesektor og i en nettbutikk, kun ved å bruke nettverket mitt. 

Anonymkode: 16425...3dd

Skrevet (endret)
5 hours ago, AnonymBruker said:

Meld deg hos vikarbyråer, det var sånn jeg fikk min første kontorjobb.

Anonymkode: 48f72...d33

Hei, takk for svar:) Hvor kunne jeg meldt meg inn på noe slikt? Når jeg søker det opp virker det som om de snakker fra arbeidsgiverens side som trenger folk. Er det bare å kontakte dem og forklare, eller er det en plass man søker?

Endret av Keesha
Skrevet

Husker jeg søkte på en kontorjobb en gang da jeg var ufaglært (det sto i annonsen at utdanning var irrelevant). Jeg fikk den ikke, men ved en senere anledning kom jeg i prat med en ansatt i bedriften. De hadde fått 3000 søkere på 2 dager.

AnonymBruker
Skrevet

Kontorjobber er like vanskelige å få som rakettforsker hos NASA. Holder ikke med utdannelse, du må ha masse erfaring i tilegg. Selv for resepsjonsjobber også.

Jeg har utdannelse med toppkarakterer, masse erfaring fra servicebransjen, supre referanser, men får ingen jobb på kontor eller resepsjon pga at jeg ikke har erfaring fra den bransjen.

Har nå gitt opp og jobber i butikk, mens jeg tenker ut ny retning å gå.

Anonymkode: 53971...cb9

Skrevet
Keesha skrev (5 minutter siden):

Hei, takk for svar:) Hvor kunne jeg meldt meg inn på noe slikt? Når jeg søker det opp virker det som om de snakker fra arbeidsgiverens side som trenger folk. Er det bare å kontakte dem og forklare, eller er det en plass man søker?

Vikarbyrå som Manpower, TopTemp eller Adecco. Ja, de jobber for arbeidsgiverne, det er arbeidsgiverne som er kundene ders, og som betaler for tjenestene. Dvs. at vikarbyråenes oppgave er å finne ansatte til arbeidsgiverne/oppdragsgiverne, ikke med å finne jobber til arbeidsløse. Det er en vesensforskjell. 

Derfor er markedsførimgen deres rettet mot firmaer/arbeidsgivere, for det er de som betaler.

Men de er interessert i ha en "pool" med mange arbeidssøkere å velge utifra, for å lett kunne finne riktig ansatt til arbeidsgiverne. Så du bør registrere deg på nett, og deretter ringe dem og spørre om du kan komme innom for en prat. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Vaffelhunden said:

Husker jeg søkte på en kontorjobb en gang da jeg var ufaglært (det sto i annonsen at utdanning var irrelevant). Jeg fikk den ikke, men ved en senere anledning kom jeg i prat med en ansatt i bedriften. De hadde fått 3000 søkere på 2 dager.

😦😦 wow

Skrevet
1 hour ago, Hedda-78 said:

Vikarbyrå som Manpower, TopTemp eller Adecco. Ja, de jobber for arbeidsgiverne, det er arbeidsgiverne som er kundene ders, og som betaler for tjenestene. Dvs. at vikarbyråenes oppgave er å finne ansatte til arbeidsgiverne/oppdragsgiverne, ikke med å finne jobber til arbeidsløse. Det er en vesensforskjell. 

Derfor er markedsførimgen deres rettet mot firmaer/arbeidsgivere, for det er de som betaler.

Men de er interessert i ha en "pool" med mange arbeidssøkere å velge utifra, for å lett kunne finne riktig ansatt til arbeidsgiverne. Så du bør registrere deg på nett, og deretter ringe dem og spørre om du kan komme innom for en prat. 

Okei, tusen takk for forklaring:) har registrert og søkt på Nøkkelpersonell nå og skal gjøre det samme på de du nevnte

AnonymBruker
Skrevet

Kontorjobb, altså hva er det? Det er haugevis av yrker som jobber på kontor. Hva slags arbeidsoppgaver tenker du på?

Anonymkode: 47040...b6f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kontorjobber er like vanskelige å få som rakettforsker hos NASA. Holder ikke med utdannelse, du må ha masse erfaring i tilegg. Selv for resepsjonsjobber også.

Jeg har utdannelse med toppkarakterer, masse erfaring fra servicebransjen, supre referanser, men får ingen jobb på kontor eller resepsjon pga at jeg ikke har erfaring fra den bransjen.

Har nå gitt opp og jobber i butikk, mens jeg tenker ut ny retning å gå.

Anonymkode: 53971...cb9

Så ille er det faktisk ikke. Jeg jobbet mye i resepsjon som student, både direkte ansatt på deltid noen steder, og i diverse resepsjoner gjennom vikarbyråer. Hadde ingen relevant utdannelse, og erfaringen kom jo etter hvert.

Ang. resepsjonsjobber så støtter jeg forslag om vikarbyrå. Spesielt hvis du er fleksibel så er det mange vikarbyråer som får inn veldig korte oppdrag, type 1 dag-3 uker i diverse resepsjoner, og noen ganger trenger de også folk som kan stille på dagen. Jeg ble innimellom ringt 7 om morgenen og spurt om jeg kunne ta resepsjonen hos firma X den dagen og ut uken pga sykdom e.l. Gjør man det noen ganger så kan man putte det på CV-en når man søker litt fastere stillinger, og du står også lenger frem i køen når de skal finne sommervikarer.

En annen ting er nettverk. I noen resepsjoner jeg var innom så hendte det at avkommet til en eller annen ansatt jobbet deltid. Du kjenner sannsynligvis noen som jobber et sted med resepsjon. Skader ikke å høre med dem.

Anonymkode: f3d5e...4e4

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kontorjobb, altså hva er det? Det er haugevis av yrker som jobber på kontor. Hva slags arbeidsoppgaver tenker du på?

Anonymkode: 47040...b6f

Jeg hadde tatt så og si alt utenom sånn tlf ringer ting. Mitt største ønske er kontorarbeid innenfor regnskap eller noe med økonomi siden det er det jeg studerer, men det vet jeg er veldig lite sannsynlig. Jeg tenker på oppgaver som administrasjon og systematisering, svare eposter/håndtere post, regnskap/lønnsarbeid, håndtere fakturaer eller lignende arbeidsoppgaver. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...