AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #1 Skrevet 7. mai 2022 Min venninne som jeg har vokst opp med, ble gravid med sæddonor i utlandet. Før barnet ble født ba hun meg fortelle hvis noen spurte, at hun hadde hatt en kort affære med barnefaren men at det nå var slutt mellom de. Da barnet var født spurte min familie og andre som kjente til henne hvem som var faren til barnet, og da svarte jeg at det var en hun hadde hatt et kort forhold til, men at han var over alle hauger nå. Dette fortalte jeg i 3 år til folk, hvis hun og barnet kom opp som samtaletema. Jeg har ikke noe særlig kontakt med denne venninner lenger, og snakker bare litt med henne når jeg er på besøk hjemme hos mine foreldre to ganger i året. Nå nylig fortalte en felles venninne av oss at hun ( barnemoren) hadde begynt å fortelle folk at barnefaren er en sæddonor. Hun har ikke sagt noe til meg enda om dette og jeg tenker at hvis hun ber meg om å fortelle sannheten, må jeg ta hele runden på nytt igjen, og egentlig har hun bare laget et rot for meg siden hun har bedt meg om å lyve. Jeg er litt forundret over at hun som har brukt flere år av livet sitt på å bli gravid via en donor, ikke har guts nok til å fortelle folk hva som er sannheten. Hva gjør jeg? Anonymkode: 75895...f1d 1
visp Skrevet 7. mai 2022 #2 Skrevet 7. mai 2022 Bare si at det var den versjonen du fikk presentert av henne. 41 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #3 Skrevet 7. mai 2022 Hva du gjør? Det er hennes ansvar alene å bestemme hva hun vil si til barnet og de rundt seg. Anonymkode: df96c...143 16
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #4 Skrevet 7. mai 2022 Jeg ser ikke problemet. Det er ikke veldig mange som spør «hvem er faren?» til et barn man ikke kjenner, og de får som spurte har nok for lengst glemt svaret. Og om de sier de har fått to ulike versjoner? Si du forstod henne slik, og at dersom det ikke er tilfelle må du ha misforstått henne. Uansett er dette ikke et tema du skal ta opp med noen, fordi hvem faren til folk er verken er din eller andres sak. Anonymkode: 36e68...218 12
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #5 Skrevet 7. mai 2022 Hun kan ikke be deg lyve for deg. Så da ville jeg bare sagt at det er noe du ønsker å holde privat. Anonymkode: 68cb4...9ec
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #6 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ser ikke problemet. Det er ikke veldig mange som spør «hvem er faren?» til et barn man ikke kjenner, og de får som spurte har nok for lengst glemt svaret. Og om de sier de har fått to ulike versjoner? Si du forstod henne slik, og at dersom det ikke er tilfelle må du ha misforstått henne. Uansett er dette ikke et tema du skal ta opp med noen, fordi hvem faren til folk er verken er din eller andres sak. Anonymkode: 36e68...218 Hvorfor skal jeg si til folk at jeg har misforstått henne? Det var jo hun som ba meg lyve om hvem som er barnets far. Feks: Da hun var gravid fortalte jeg min mor at hun var gravid, siden hun er en nabo og en venninne jeg har vokst opp med. Min mor spurte da hvem hun var sammen med, og da svarte jeg at hun ikke var sammen med noen og at forholdet til barnefaren tok slutt. Dagen etterpå sa min søster at hun hadde hørt fra mor at min venninne var gravid, og hun lurte på hvem hun var sammen med. Det samme spørsmålet fikk jeg også fra min kusine og andre bekjente da de hadde hørt rykter om at min venninne var gravid. Vi er vokst opp i en liten bygd med 250 innbyggere og alle vet alt om alle, og siden min venninne aldri har vært i et forhold er det ikke rart at folk lurte på hvem var faren når du hørte at hun var blitt gravid. Jeg bor i Trondheim og her har også min venninne bodd tidligere og vi har felles venner/ bekjente her, så når hennes navn har kommet opp i samtalen en eller annen gang så har jeg fortalt at hun har blitt mor og da har de spurt hvem hun er sammen med, og da har jeg fortalt at det er en hun ikke har kontakt med lengre. Ts Anonymkode: 75895...f1d
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #7 Skrevet 7. mai 2022 Først og fremst kunne du ha sagt at du ikke visste, om folk spurte deg hvem faren var. Det er jo strengt tatt ikke løgn, i og med at det var snakk om donorfar. Så da hadde du sluppet å lyve, og det hadde vært opp til henne å lyve eller si sannheten, om folk hadde spurt henne senere. Nå som «skaden» allerede har skjedd, så sier du bare som sant er, at venninnen din ba deg lyve for henne, og siden du ikke ville ødelegge hennes tillit ovenfor deg, gjorde du som hun sa. Anonymkode: d2193...6b9 8 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #8 Skrevet 7. mai 2022 Ville ikke sagt noe med mindre andre tar det opp. Da ville jeg bare sagt noe som at det var det hun ba deg om å si i fall noen spurte. Anonymkode: 61cae...a5d 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #9 Skrevet 7. mai 2022 Slapp av, det betyr bare du har vert en god venninne og til å stole på. Om du sier at du fikk beskjed om å si det, eller at det var slik du oppfattet det, er opp til deg og ikke noe du trenger kave overe. Det er hennes liv, hadde ikke latt meg påvirke så mye. Hun har nok bare trengt litt tid på å kunne være åpen med folk, og føler seg klar nå. Og da tenker hun nok ikke så veldig på å måtte forklare ting til deg, for det er en sånn liten ting i det store og hele bildet. Viktigste for henne er nok å gjøre ting rett for barnet. Anonymkode: 7c25a...e83 2
GammelKaktus Skrevet 7. mai 2022 #10 Skrevet 7. mai 2022 Ser ikke helt problemet, er jo bare å holde deg til historien som dere en gang ble enig om. Det var det du ble fortalt rett og slett. Ville ikke gjort noe mer for det har jo ingenting med deg å gjøre egentlig, hennes opplegg. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #11 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Slapp av, det betyr bare du har vert en god venninne og til å stole på. Om du sier at du fikk beskjed om å si det, eller at det var slik du oppfattet det, er opp til deg og ikke noe du trenger kave overe. Det er hennes liv, hadde ikke latt meg påvirke så mye. Hun har nok bare trengt litt tid på å kunne være åpen med folk, og føler seg klar nå. Og da tenker hun nok ikke så veldig på å måtte forklare ting til deg, for det er en sånn liten ting i det store og hele bildet. Viktigste for henne er nok å gjøre ting rett for barnet. Anonymkode: 7c25a...e83 Jeg synes bare det er utrolig umodent og teit å fortelle to versjoner av hvor barnet hennes kommer fra. Jeg hater å lyve og syntes dette var utrolig ubehagelig å gjøre. Ts Anonymkode: 75895...f1d
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #12 Skrevet 7. mai 2022 Hvorfor trenger du å ta runden igjen? Hvorfor må du rette på hennes fortelling? Kanskje hun bare ikke var klar til å fortelle ennå, bare si at det var det hun sa til deg om noen spør. Men ser ingen grunn til at folk du har fortalt det til, skal spør deg om dette igjen? Anonymkode: fb241...6b6 8 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #13 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes bare det er utrolig umodent og teit å fortelle to versjoner av hvor barnet hennes kommer fra. Jeg hater å lyve og syntes dette var utrolig ubehagelig å gjøre. Ts Anonymkode: 75895...f1d Du valgte jo helt selv å bli med på løgnen. At venninnen din nå velger å fortelle sannheten er hverken umodent eller teit. Jeg vil heller si at det er ganske modent av henne. Det er sikkert ikke lett for henne å endelig fortelle sannheten, etter å ha fortalt løgn tidligere. Men av flere grunner er det jo en fordel å si sannheten, og ikke la barnet leve på en løgn. Anonymkode: d2193...6b9 11
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #14 Skrevet 7. mai 2022 FrøkenMånestråle skrev (Akkurat nå): Ser ikke helt problemet, er jo bare å holde deg til historien som dere en gang ble enig om. Det var det du ble fortalt rett og slett. Ville ikke gjort noe mer for det har jo ingenting med deg å gjøre egentlig, hennes opplegg. Selvfølgelig har det med meg å gjøre, fordi nå vet jo mange at barnet kom til verden ved hjelp av sæddonor, så da blir jo jeg skrulla som går og forteller at barnefaren er over alle hauger og så får de høre av moren at barnefaren er en donor. Ts Anonymkode: 75895...f1d
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #15 Skrevet 7. mai 2022 Du lager større problem av det enn det er. Tviler på folk gidder tenke så mye over det. Du er kanskje fra en sladrebygd, og hvis det blir en stor sak så må du bare tenke at det er bygdedyret som har våknet. Det der er ingenting å bruke energi på. Synes ikke hun er barnslig, synes bare det er bra hun er klar for å være ærlig. Anonymkode: 7c25a...e83 12
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #16 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du valgte jo helt selv å bli med på løgnen. At venninnen din nå velger å fortelle sannheten er hverken umodent eller teit. Jeg vil heller si at det er ganske modent av henne. Det er sikkert ikke lett for henne å endelig fortelle sannheten, etter å ha fortalt løgn tidligere. Men av flere grunner er det jo en fordel å si sannheten, og ikke la barnet leve på en løgn. Anonymkode: d2193...6b9 Jeg føler ikke akkurat at jeg hadde så veldig mye valg da hun spurte meg. For det første ble jeg ganske så sjokkert da hun fortalte meg et par måneder før fødselen at hun var gravid, siden jeg nesten ikke har sett henne med en mann noensinne, og så fortalte meg at hun hadde brukt de siste to årene på å reise til utlandet til diverse prøver, hormonbehandlinger og inseminasjoner. Jeg ble tatt ganske på sengen og sa selvfølgelig ja til å gjøre det, selv om jeg syntes det var helt merkelig. Fikk ikke akkurat noen betenkningstid, og man vil jo være høflig og grei. Ts Anonymkode: 75895...f1d
GammelKaktus Skrevet 7. mai 2022 #17 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Selvfølgelig har det med meg å gjøre, fordi nå vet jo mange at barnet kom til verden ved hjelp av sæddonor, så da blir jo jeg skrulla som går og forteller at barnefaren er over alle hauger og så får de høre av moren at barnefaren er en donor. Ts Anonymkode: 75895...f1d Ja, men det er jo det hun har sagt til deg at du skal si, er det virkelig noen som bryr seg om dette i 2022? Er dette en big deal liksom... Bare la det gå... 10
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #18 Skrevet 7. mai 2022 FrøkenMånestråle skrev (1 minutt siden): Ja, men det er jo det hun har sagt til deg at du skal si, er det virkelig noen som bryr seg om dette i 2022? Er dette en big deal liksom... Bare la det gå... Synes du at jeg skal prate med henne om dette? Altså si til henne at for tre år siden ba du meg om å lyve hvor faren kommer fra, men nå går du rundt og forteller hva som er sannheten og hva med meg da? Ts Anonymkode: 75895...f1d
GammelKaktus Skrevet 7. mai 2022 #19 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Synes du at jeg skal prate med henne om dette? Altså si til henne at for tre år siden ba du meg om å lyve hvor faren kommer fra, men nå går du rundt og forteller hva som er sannheten og hva med meg da? Ts Anonymkode: 75895...f1d Nei, hvorfor er det noe å prate om, hvis dere ikke har noe kontakt lenger så blir det meningsløst. Det er jo bare å ikke involvere seg i det, kommenterer noen den gamle historien så sier du bare at det var det du ble fortalt og at det ikke er din sak, så legger du den ballen død. Man har jo lov til å ombestemme seg, at hun er mer komfortabel med å fortelle at barnet er laget på donorsæd og ikke en mann som stakk spiller ingen rolle for andre enn henne selv og barnet. 9
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #20 Skrevet 7. mai 2022 FrøkenMånestråle skrev (2 minutter siden): Nei, hvorfor er det noe å prate om, hvis dere ikke har noe kontakt lenger så blir det meningsløst. Det er jo bare å ikke involvere seg i det, kommenterer noen den gamle historien så sier du bare at det var det du ble fortalt og at det ikke er din sak, så legger du den ballen død. Man har jo lov til å ombestemme seg, at hun er mer komfortabel med å fortelle at barnet er laget på donorsæd og ikke en mann som stakk spiller ingen rolle for andre enn henne selv og barnet. Jeg ser henne som sagt maks et par ganger i året, og alle mine barndomsvenner er også hennes venner. Hvis hun og hennes barn kommer opp som tema noen gang i fremtiden, forteller jeg at hun har bedt meg om å lyve og at det verserer to versjoner der ute, men at jeg er uskyldig i det. Har faktisk lyst å konfrontere henne med at hun ba meg om å lyve fordi det plager meg litt, og så har jeg lyst å få saken ut av verden og legge ballen død! Ts Anonymkode: 75895...f1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå