Gå til innhold

Jeg har så dårlig samvittighet, og klarer ikke leve livet mitt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har så utrolig dårlig samvittighet for å eksistere og å leve. 

Når andre rundt meg f.eks blir sure på meg for de har barn og ikke jeg, får jeg dårlig samvittighet. 

Om jeg gjør noe positivt i livet som å studere eller være sosial, blir andre sure, og jeg får dårlig samvittighet. 

Jeg får generelt dårlig samvittighet, så syns det er vanskelig å leve livet som jeg vil. 

Ofte blir jeg veldig psykisk dårlig av å ha det sånn, og klarer ikke røre meg. 

Har jeg psykose? 

Anonymkode: da4cc...426

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det som gjør at du tror andre blir sure på deg? :) 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har så utrolig dårlig samvittighet for å eksistere og å leve. 

Når andre rundt meg f.eks blir sure på meg for de har barn og ikke jeg, får jeg dårlig samvittighet. 

Om jeg gjør noe positivt i livet som å studere eller være sosial, blir andre sure, og jeg får dårlig samvittighet. 

Jeg får generelt dårlig samvittighet, så syns det er vanskelig å leve livet som jeg vil. 

Ofte blir jeg veldig psykisk dårlig av å ha det sånn, og klarer ikke røre meg. 

Har jeg psykose? 

Neida, det er ikke psykose...

Du har kanskje ikke hatt den beste mamma og pappa? Ikke hatt den tryggeste oppveksten? Følt deg litt alene og fått endel kjeft? Skammet deg mye? 

Jeg hadde anbefalt psykolog og traumebehandling

Anonymkode: d8cdc...e71

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke psykose.

Har du hatt en vanskelig oppvekst?

Anonymkode: ee2b0...5a9

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke slik at andres følelser er ditt ansvar. Voksne mennesker må ta ansvar for sine egne følelser. Dette er ikke noe alle vet om og mange plages med dårlig samvittighet de ikke burde ha. Vet at det ikke forsvinner magisk ved at jeg sier det, men jeg ville at du skulle vite det likevel.

:klem:

Anonymkode: d682c...aef

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare du som ikke klarer lese andre mennesker.

Ingen er sure på DEG.

Du må lære deg at andres liv IKKE har plass til ditt.

Du har blitt veldig selvsentrert.

Meg meg meg.

Andre har nok med sitt! Og tenker ikke på deg!

Anonymkode: bd5d5...47a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke psykose. Men anbefaler deg å skaffe deg en god psykolog. Jeg hadde ofte dårlig samvittighet før (men ikke på langt nær så «ille» som du), og tok på meg skyld for alt mulig rart som folk gjorde mot meg. Og jeg klarte aldri å si nei til noe, selv hvor mye det gikk utover meg. Men så begynte jeg hos en god psykolog, og nå kan jeg ikke huske sist jeg hadde dårlig samvittighet for noe, eller tok på met skyld for noe som ikke var min skyld. Har fremdeles litt å jobbe med angående å si nei til ting, men har blitt mye bedre der også😊

Anonymkode: 83caf...fad

AnonymBruker
Skrevet

Hjelper ikke lenger med psykolog her.

TS må få hodet ut av sin egen ræv, og slutte tro hun er så spesiell at hun påvirker andre sitt liv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hjelper ikke lenger med psykolog her.

TS må få hodet ut av sin egen ræv, og slutte tro hun er så spesiell at hun påvirker andre sitt liv.

Jeg tror overhodet ikke at jeg er spesiell. Det er det siste jeg gjør. 

Syns det er vanskelig når andre viser at de er sure på meg og sier negative ting til meg. Får så dårlig samvittighet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er ikke psykose. Men anbefaler deg å skaffe deg en god psykolog. Jeg hadde ofte dårlig samvittighet før (men ikke på langt nær så «ille» som du), og tok på meg skyld for alt mulig rart som folk gjorde mot meg. Og jeg klarte aldri å si nei til noe, selv hvor mye det gikk utover meg. Men så begynte jeg hos en god psykolog, og nå kan jeg ikke huske sist jeg hadde dårlig samvittighet for noe, eller tok på met skyld for noe som ikke var min skyld. Har fremdeles litt å jobbe med angående å si nei til ting, men har blitt mye bedre der også😊

Hvor finner man er god psykolog? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er bare du som ikke klarer lese andre mennesker.

Ingen er sure på DEG.

Du må lære deg at andres liv IKKE har plass til ditt.

Du har blitt veldig selvsentrert.

Meg meg meg.

Andre har nok med sitt! Og tenker ikke på deg!

Du høres ut som en psykiater jeg gikk til for snart 15 år siden. Han sa "jeg hører bare meg, meg, meg" også bare satt jeg der og lurte på om vi heller skulle prate om han? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er ikke slik at andres følelser er ditt ansvar. Voksne mennesker må ta ansvar for sine egne følelser. Dette er ikke noe alle vet om og mange plages med dårlig samvittighet de ikke burde ha. Vet at det ikke forsvinner magisk ved at jeg sier det, men jeg ville at du skulle vite det likevel.

:klem:

Nei, jeg forstår at jeg ikke kan leve andres liv. Alle andre må leve sine liv, og jeg må leve mitt liv, men da er det vanskelig når andre skal plage meg med sine problemer... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor finner man er god psykolog? 

Må vel egentlig bare prøve og feile, så finner du en som matcher deg. Jeg var egentlig heldig og traff blink på andre forsøk. Første forsøk med psykolog var heller en kjip opplevelse, som førte til at jeg ikke ba om hjelp på flere år, selv om jeg burde. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er ikke psykose.

Har du hatt en vanskelig oppvekst?

Anonymkode: ee2b0...5a9

Ja, det var psykisk vanskelig i oppveksten, også måtte jeg bo hjemme med mamma og en narsisst av en stefar i voksen alder fordi jeg var psykisk syk, og da ble alt verre.... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må vel egentlig bare prøve og feile, så finner du en som matcher deg. Jeg var egentlig heldig og traff blink på andre forsøk. Første forsøk med psykolog var heller en kjip opplevelse, som førte til at jeg ikke ba om hjelp på flere år, selv om jeg burde. 

Hvordan klare du å gå til en psykolog og si etter en time eller to at det ikke fungerer? 

AnonymBruker
Skrevet
Danseskjørt skrev (1 time siden):

Hva er det som gjør at du tror andre blir sure på deg? :) 

De kan bli sure hvis jeg pynter meg, eller jeg får oppmerksomhet fra en mann, eller jeg gjør noe bra. 

Jeg merker det. De smiler ikke og bare ser alvorlige og sure ut. Noen kan komme med dumme kommentarer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Neida, det er ikke psykose...

Du har kanskje ikke hatt den beste mamma og pappa? Ikke hatt den tryggeste oppveksten? Følt deg litt alene og fått endel kjeft? Skammet deg mye? 

Jeg hadde anbefalt psykolog og traumebehandling

Anonymkode: d8cdc...e71

Ja, sint pappa som ikke viste omsorg, stille og konfliktsjy mamma, og i voksen alder bodde jeg med mamma og en stefar som var narsisst. 

Hvordan får man traumebehandling? Hva går det ut på? 

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, jeg forstår at jeg ikke kan leve andres liv. Alle andre må leve sine liv, og jeg må leve mitt liv, men da er det vanskelig når andre skal plage meg med sine problemer... 

Tror du misforstår hva jeg mener. Du tar på deg ansvar for deres følelser og lar det gi deg dårlig samvittighet. Hva de føler er ikke ditt problem. Det er deres problem.

AnonymBruker
Skrevet

Har du veldig dårlige mennesker runde deg eller noe sånt? Det er litt spesielt at folk skal bli sure om du har det bra 🤨

Anonymkode: 1d54d...44a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...