Gå til innhold

Hva er negativt med antidepressiva

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er negativt med å gå på antidepressiva? 
og hva er positivt?

Anonymkode: 0ec58...e6b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på det to år.

Det positive for meg var at jeg fikk roet ned hodet nok til å ha nytte av terapi. Jeg hadde mindre svingninger i humøret, og klarte gjøre vanlige daglige gjøremål.

Det negative var at jeg ble ganske flat i humøret. Jeg slapp unna de mørke stundene, men jeg hadde heller ikke like mye glede av de gode stundene. Og jeg mistet matlyst og matglede.

Anonymkode: bd20e...63e

• Liker 1
Skrevet

Gikk på det i nesten tre år. På den positive siden så ble jeg mer meg selv igjen. Jeg orket å gjøre en del ting som f.eks husarbeid og det å ivareta personlig hygiene var ikke lenger et stort ork. Ble også i stand til å gå utenfor huset og delta i ting innimellom. Jeg ble også roligere. Ting som før (også før depresjonen slo inn) ville trigget engstelse gikk ikke så lett innpå meg mer. 

Hadde ingen negative effekter, bortsett fra litt munntørrhet som lett kunne fikses ved å drikke noen slurker vann innimellom. 

AnonymBruker
Skrevet

Vektøkning var en av to fæle bivirkninger. Sammen med avflatning av ALLE følelser, ikke bare de triste og deprimerte. Alle. Det vil si at også glede og fornøyelse ble "flatt" og avstumpet. Man blir på en måte følelsesløs. I alle fall ble jeg det, og var nødt til å slutte med medisinen til slutt. Jeg prøvde flere forskjellige merker og typer, men alle hadde de to bivirkningene på meg.

Da jeg sluttet, gikk jeg raskt ned i vekt igjen. Og følelsene kom tilbake. Jeg kunne le igjen.

Anonymkode: 01c32...55d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som er negativt for min del er vektøkning (Cipralex).

Tar litt lengre tid å oppnå orgasme, men ikke noe som uteblir.

Ellers ingenting negativt enda, men jeg vet av erfaring at nedtrapping kan bli slitsomt. 

Positivt: at de helt åpenbart virker på meg. 

Anonymkode: 68413...6f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg: alt var negativt.

For venninna mi: alt var positivt.

Anonymkode: 26344...b87

Gjest Ghostface
Skrevet

Kan hende folk liker deg bedre med anidepressiva enn uten. Derfor valgte jeg å slutte med det.

Skrevet

Tisseluren din slutter å virke eller dåsa di blir tørrere enn flatbrød. Noen tar livet av seg selv.

Andre blir fornøyde med å være middelmådige, så det er vel positivt. Selv om dåsa blir som tørre rosiner eller kuken blir som bommulstaul. 

Hvis man ser bort fra impotensen, plutselig død eller selvomord  virker det jo veldig positivt. Mon tro hvorfor ikke alle tar det.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
On 5/7/2022 at 11:00 PM, ajarRun said:

Tisseluren din slutter å virke eller dåsa di blir tørrere enn flatbrød. Noen tar livet av seg selv.

Andre blir fornøyde med å være middelmådige, så det er vel positivt. Selv om dåsa blir som tørre rosiner eller kuken blir som bommulstaul. 

Hvis man ser bort fra impotensen, plutselig død eller selvomord  virker det jo veldig positivt. Mon tro hvorfor ikke alle tar det.

Sant. I tillegg kjenner man den kjemiske endringen i kroppen og blir mer likegyldig. Å være likegyldig kan være bedre enn å være på sitt mest depressive, men det er jo fortsatt ikke en gøy følelse. 

Anonymkode: 62247...c22

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble feit, impulsiv og suicidal. 

Anonymkode: 50393...3b5

• Nyttig 1
Skrevet

Cipralex fungerte ikke for meg. 

Gikk på zoloft i to omganger, har bare hatt bra opplevelser med det. De tok meg gjennom studier og større overganger i livet som jeg ikke hadde klart uten.

Hadde ingen bivirkninger på zoloft

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sant. I tillegg kjenner man den kjemiske endringen i kroppen og blir mer likegyldig. Å være likegyldig kan være bedre enn å være på sitt mest depressive, men det er jo fortsatt ikke en gøy følelse. 

Anonymkode: 62247...c22

Jeg opplever ikke plagsom likegyldighet, bare mer ro og mindre desperat triste følelser/gråte hele dagen gjennom. 

Har fortsatt humor og glede. 

Tar lengre tid med orgasme, men det skjer innenfor normal tid. 

Bruker kun 10 mg da, mulig det er derfor. 

Anonymkode: 68413...6f1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mindre angst, mindre deppa.

Begynte på p piller flere år senere, da ble jeg flatere i humøret og det var vanskeligere å få orgasme. 
totalt verdt fordelelene..

Anonymkode: 00f34...415

AnonymBruker
Skrevet

Merkelig at ingen nevner det som faktisk er det verste med piller. Man endrer ikke adferd. Veldig ofte er årsaken til depresjon at man har traumer, og problemer i psyken som bør fikset. 

Piller er krykker man går på for å klare å fikse de problemene, ikke late som de ikke eksisterer.

Anonymkode: 77839...a54

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Merkelig at ingen nevner det som faktisk er det verste med piller. Man endrer ikke adferd. Veldig ofte er årsaken til depresjon at man har traumer, og problemer i psyken som bør fikset. 

Piller er krykker man går på for å klare å fikse de problemene, ikke late som de ikke eksisterer.

Anonymkode: 77839...a54

I tillegg så gis det også for å få folk til å bli velfungerende nok til at de kan ha et liksom liv. Ikke et lykkelig liv, men nok at de kan sette "frisk" i journalen og slipper å bruke ytterligere ressurser. Trist, men det er sannheten. Piller og psykiatri er den moderne beskrivelsen av helvete.

Anonymkode: c60d2...47c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg la på meg 20 kg på 2 måneder. Jeg mistet all sans for kontroll, og var konstant sulten og sugen. 

Jeg ble også en skummel følelsesløs og dødstrøtt zombie som kunne finne på hva som helst fordi jeg ga f... i alt og alle, også meg selv! 

Cipralex var det største makkverket jeg noensinne har puttet i munnen, og holdt på å ødelegge meg på 2 måneder. Legen ba meg fortsette, men jeg hoppet av. Hadde jeg ikke gjort det aner jeg ikke hvor jeg hadde vært og om jeg hadde vært her i dag. 

Anonymkode: 247d0...507

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk først på Cipralex og Remeron. Jeg var konstant trøtt og følte meg fyllesyk. La på meg 20 kg på 10 uker. Gikk konstant sulten, var grusomt. 

Gikk over på Wellbutrin, det var noe helt annet. Fikk ikke noen grusom sultfølelse og følte meg normalt opplagt. Var ikke flat i humøret. Den hjalp meg opp av hullet jeg levde i. Da klarte jeg å nyttiggjøre meg av samtaleterapien også. Gikk på dem i to år. Veldig fornøyd.

Anonymkode: 2cf0e...bf0

AnonymBruker
Skrevet

Forsøkt det tre ganger, to forskjellige typer. 

Negativt:
Vektøkning og ulvehunger. Flat og likegyldig. Føler ingen glede. Klaustrofobisk følelse av å ikke være i stand til å føle ting. I en gitt situasjon så ville jeg ha følt meg trist og å gråte av tristhet. Men på grunn av tablettene så evnet jeg ikke å føle de følelsene. Var helt flat og nummen. Denne mangelen på kontakt og kontroll av følelsene ga meg mer angst og enda mer panikkangst. Sexlivet og lysten forsvant.

Positivt:

Antidepressiva funker ikke for meg. Det fjerner heller ikke årsaken til depresjonen. Så når jeg da slutter på pillene så kommer depresjonen tilbake og jeg er tilbake til start. 

Anonymkode: a365d...5cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sexlivet og lysten forsvant.

Ja, dette! Underlivet mitt var steindødt når jeg gikk på Cipralex. Null bevegelse og null lyst. Fryktelig! 

Anonymkode: 247d0...507

AnonymBruker
Skrevet

Cipralex: lykkefølelse, synes alt var morsomt og ble superpositiv. Tankekjøret, mørket og angsten forsvant, levde i en lykkeboble. 
Men jeg fikk økt appetitt, og “treat yourself” holdning til mat, koste meg masse, og la på meg 10kg. Mistet også sexlysten. Det kunne naturligvis ikke forsette, så da sluttet jeg på Cipralex og begynte på Wellbutrin.

Wellbutrin: tilbake på jorda, kjenner på mørket og de vonde følelsene men klarer å jobbe aktivt med dem. De er der, men de styrer ikke livet mitt. Kjenner normal glede, men ikke lykkerus som på Cipralex. Appetitten er tilbake til normalen, og sexlysten er økt! 

Anonymkode: 4f7e9...0d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...