Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mor sitter i uskiftet bo. Arvet mye etter faren våres/felles, det er snakk om veldig mange millioner. Dette utnytter søsteren min. Hun har fått bil, konfirmasjon til eldste, turer, dyre merkeklær, folkehøyskole til barnet sitt, leilighet, aktiviteter til barna, mat, drivstoff osv av moren våres samt får disponere hytta hennes fritt. Hun lever på moren våres. Nå skal hun også forsørge eldstemann til søsteren min. Vi andre søsken får ikke dette og ikke like manipulerende som søsteren vår heller. Men vi synes jo det er en smule urettferdig og ikke minst slemt av søsteren våres, selv om moren våres tillater dette. 

Det spiser også av arven våres. Faren våres har ofret mye av livet sitt for å bygge opp en formue. Noe som har gjort at det har gått utover våres tid med han og hans helse. Nå brukes det opp på dumme tingene på en søsken. Jeg og de andre søskene hadde heller brukt det til å bygge opp noe, spart eller investert slik faren våres lærte oss. 

Vi ønsker jo heller ikke å ta fra moren våres deler av pengene, vi ønsker jo at hun har det greit økonomisk. Vi har tatt dette opp med henne flere ganger, men er som å snakke til en vegg. 

Anonymkode: d1398...f39

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den gjenlevende ektefellen som sitter i uskifte kan ikke gi gaver eller fast eiendom som står i misforhold til boet, jf. arveloven § 23 første ledd.

Anonymkode: 55b31...640

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Arva dere ingenting etter faren deres? Uansett, om det er hennes penger så kan jo hun bestemme hvordan hun bruker dem. Det blir litt ufølsomt å kommentere at hun må spare for at du kan arve etter henne. 

Anonymkode: 369c7...b6a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun sitter i uskiftet bo kan hun ikke gi bort av farsarven. Ville kontaktet advokat jeg.

Hvis dere ikke kan snakke med henne om dette da.

Anonymkode: ef001...358

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Arva dere ingenting etter faren deres? Uansett, om det er hennes penger så kan jo hun bestemme hvordan hun bruker dem. Det blir litt ufølsomt å kommentere at hun må spare for at du kan arve etter henne. 

Nei, arvet ikke noe. 

Vi sier ikke at moren våres må spare, men ikke å kun gi til ene søsken når vi har krav på like mye fra farsarven alle søskene. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis hun sitter i uskiftet bo kan hun ikke gi bort av farsarven. Ville kontaktet advokat jeg.

Hvis dere ikke kan snakke med henne om dette da.

Anonymkode: ef001...358

Går ikke an å snakke med henne om det desverre. 

Ville helst unngått advokat så lenge moren våres lever. Familien vår er betent nok fra før av, og hadde vi gjort det hadde moren våres kuttet oss ut 😔

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Vår. Ikke våres.

Anonymkode: 9f3c8...757

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det går bra det gjør jeg også! Tar tilbake alt jeg ikke har fått! XD

Anonymkode: 18c0d...282

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver det ikke er mulig å snakke med henne. Du vil ikke gå rettens vei heller. Det er jo mulighetene man har. Da er det ikke noe mer du kan gjøre. Kanskje ta det opp med søsteren direkte og true henne med advokat - rett og slett skremme henne slik at hun tar ut klørne hun har i mora deres.

Anonymkode: 7eb38...75c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det går bra det gjør jeg også! Tar tilbake alt jeg ikke har fått! XD

Anonymkode: 18c0d...282

Tenkte du på at du manipulerer?

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du skriver det ikke er mulig å snakke med henne. Du vil ikke gå rettens vei heller. Det er jo mulighetene man har. Da er det ikke noe mer du kan gjøre. Kanskje ta det opp med søsteren direkte og true henne med advokat - rett og slett skremme henne slik at hun tar ut klørne hun har i mora deres.

Anonymkode: 7eb38...75c

Nei, er kanskje ikke mer vi kan gjøre 🤔 Vi har ingen kontakt med søsteren vår og ingen av oss ønsker å prate med henne og motsatt. Truer vi henne med advokat så anmelder hun oss sikkert. 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei, er kanskje ikke mer vi kan gjøre 🤔 Vi har ingen kontakt med søsteren vår og ingen av oss ønsker å prate med henne og motsatt. Truer vi henne med advokat så anmelder hun oss sikkert. 

Ts 

Hva skal hun anmelde dere for?

Anonymkode: a989c...155

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts 

Hvorfor har dere ingen kontakt da? Tydelig at det ligger noe mer bak her.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Ts 

Hva så? Hun kommer da ingen vei med å anmelde?

Anonymkode: 0012e...a42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Pga hvordan hun oppfører seg og utnytter andre. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva så? Hun kommer da ingen vei med å anmelde?

Anonymkode: 0012e...a42

Det er helt riktig, men likevel unødvendig at det skjer. Og mor vil nok støtte henne og snu ryggen til oss. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Deres mor kan ikke bare dele ut slik til en av søsken om hun sitter i uskiftet bo

Deres mor må også tenke igjennom og gjøre det skriftlig om gaver til dette ene søskenet skal fratrekket ved endelig arv, der begge foreldre er døde, eller ei.

Anonymkode: 5cc22...cc5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Deres mor kan ikke bare dele ut slik til en av søsken om hun sitter i uskiftet bo

Deres mor må også tenke igjennom og gjøre det skriftlig om gaver til dette ene søskenet skal fratrekket ved endelig arv, der begge foreldre er døde, eller ei.

Anonymkode: 5cc22...cc5

Les deg opp på arveloven før du uttaler deg.

TS, i utgangspunkt gjør moren din som hun vil, med noen begrensninger som er nevnt i arveloven. Hvis du vil finne ut om det hun gjør er lov må du kontakte advokat, dette kan vi ikke rådgi på over nett.

Du må først bestemme deg for om du vil gjøre noe med dette. Et alternativ til å gå rettens vei (hvis det i det hele tatt er grunnlag for det) er at du begynner å nevne at du hadde satt pris på de samme tingene som søster får. Når mor sier at hun skal betale for det ene barnebarnets konfirmasjon så sier du at det kunne du også tenkt deg når ditt barn konfirmeres neste år. Når det kommer fram at moren din betaler en ferietur for søster så sier du at det høres kjempehyggelig ut, det kunne du også tenkt deg. Osv. Jeg tror dette er det du helt realistisk har best sjanse til å lykkes med.

Anonymkode: dae98...2a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når hun sitter i uskiftet bo kan hun ikke gjøre som hun vil med midlene. Dere bør ta kontakt med advokat 

Anonymkode: 1ce1a...563

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke bidra med noe lurt når det gjelder arv sånn sett, det eneste jeg alltid har hørt er at boet ikke skal forringes. Og det skjer vel ikke med en konfirmasjon, ferieturer osv hvis det er flere millioner. Mannen min mener derimot at gaver over 10000 er en del av boet. Er det gjort bo opptelling?

Jeg fikk dermed en annen tanke her. Dette er tydeligvis en godt voksen mor du har med voksne barn. Og ut fra det du skriver  får jeg kanskje et inntrykk av at søsteren din er vanskelig på en eller annen måte siden ingen andre har kontakt med henne.

Er det slik at dere mistenker at hun manipulerer moren din, og at dette ikke er helt stuerent kan du for eksempel få råd av vern for eldre. Det er veldig vanligere enn man skulle tro at eldre misbrukes av sine barn ofte emosjonelt/økonomisk, og det er IKKE greit!! Kanskje du får deg en tankevekker hvis du søker litt om emnet, https://www.vernforeldre.no

Personlig ville jeg kanskje undersøkt nærmere hvilken rettigheter jeg har ift boet. Har lært meg opp gjennom årene at det ikke lønner seg å gå stille i dørene for å beholde husfreden. 

Anonymkode: 3e018...95c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Veldig relevant for tråden🙄

Hvis ett søsken har lite eller ingen kontakt med de andre søskenene (-samtidig som de andre er venner med hverandre), så sier det seg selv at det er det ene søskenet det er noe galt med. Søsteren er ko-ko

Anonymkode: cd49f...79f

AnonymBruker
Skrevet

Bare for å få det inn med teskje:

har mor fått tydelig beskjed om at slike store gaver ikke er lov å bruke av selve arven? 

Rent juridisk? Og at dette vil skape problemer for alle den dagen hun går bort? 

Anonymkode: c4648...1fd

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...