Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg, kvinne 45,har levd med voldelig ektemann i 7 år og nå lurer jeg på om det å leve i vold kan skade følelseslivet (sjelen?)? 

Jeg spør fordi at etter jeg er ute av forholdet, så gjør jeg ting jeg aldri ville gjort tidligere:jeg har hatt mitt første one night stand, jeg kan gå på date og kline med menn uten å føle noe, jeg har bidratt til utroskap mot en venninne (min kompis og jeg har ligget sammen)... 

Jeg lurer på om det er volden som har endret meg for jeg er sjokkert over hva jeg gjør. Og jeg er på en måte likegyldig. Det er skremmende. 

Jeg har jo aldri blitt hørt, elsket slik man bør elskes, aldri respektert, mine grenser har blitt utslettet og jeg har blitt fortalt at jeg ikke er verdt noe. Selvfølelsen er elendig og selvrespekt like så. 

Jeg skylder ikke på volden, men noe må jo ha skjedd med meg for jeg hadde aldri aldri gjort dette før. 

Noen tanker? 

Anonymkode: f010b...5b8

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du blir sterkt påvirket av å leve med vold. Det høres ut som om du søker anerkjennelse hos andre gjennom å få bekreftelse på at de vil ha deg - og så gir du deg til dem selv om du ikke vil. Anbefaler traumeterapi på det sterkeste! Og les deg opp på hva vold gjør med både evne til å sette grenser, selvfølelse osv.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Og ta også ansvar for dine egne handlinger. Du kommer til å ende opp i mange vonde konflikter og miste mange venner om du fortsetter slik du gjør nå. Du er en voksen person og du har faktisk et valg, du MÅ ikke ligge med mannen til venninnen din.

Anonymkode: 7f385...402

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og ta også ansvar for dine egne handlinger. Du kommer til å ende opp i mange vonde konflikter og miste mange venner om du fortsetter slik du gjør nå. Du er en voksen person og du har faktisk et valg, du MÅ ikke ligge med mannen til venninnen din.

Enig - og første skritt er jo å anerkjenne at det du gjør er skadelig - da har du tatt første skritt - ta neste også 💕

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du er skada. Du må jobbe med deg selv, gå i terapi, gjøre et eller annet så du ikke ødelegger andre. Du var offeret, men om du fortsetter slik blir fort du også en voldsutøver (psykisk). 

Anonymkode: e0a84...44f

AnonymBruker
Skrevet
Diezel skrev (1 time siden):

Ja du blir sterkt påvirket av å leve med vold. Det høres ut som om du søker anerkjennelse hos andre gjennom å få bekreftelse på at de vil ha deg - og så gir du deg til dem selv om du ikke vil. Anbefaler traumeterapi på det sterkeste! Og les deg opp på hva vold gjør med både evne til å sette grenser, selvfølelse osv.

Ja jeg gjør nok det. En av dem vil jeg virkelig ha men kan ikke få. Likevel tullet jeg det til. Er ikke lenge siden jeg er ute av dette og jeg merker jeg er helt utsultet på alt som er av det gode. Men det er jo ikke bra det jeg driver med, jeg har liksom ikke respekt for meg selv lenger. Og nesten ikke for andre mennesker heller, jeg er blitt grenseoverskridende på dette feltet, det er ikke bra og jeg liker ikke meg selv. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt sant dette. Det er det dummeste jeg kunne ha gjort og nå er jeg midt i en floke. Men jeg ble revet med og klarte ikke stoppe/sette grenser, antakelig. Jeg ga han alt han ville og det er det som er problemet, jeg gir og gir og gir og gir....det er det jeg kan. 

Diezel skrev (1 time siden):

Enig - og første skritt er jo å anerkjenne at det du gjør er skadelig - da har du tatt første skritt - ta neste også 💕

og det anerkjenner jeg fullt og helt. Men jeg trenger hjelp...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, du er skada. Du må jobbe med deg selv, gå i terapi, gjøre et eller annet så du ikke ødelegger andre. Du var offeret, men om du fortsetter slik blir fort du også en voldsutøver (psykisk). 

Vet. Jobber med å finne noen som kan hjelpe meg, må ha rett psykolog/traumeterapeut. Jeg tror derimot ikke du har rett i at jeg blir en voldsutøver. Jeg øser ut alt jeg har og alt jeg er til folk (menn) fordi det er det jeg er vant til, jeg er alltid på giversiden og gir altfor mye. Men dette kan jeg, det er det eneste jeg vet om, i et forhold. Så da fortsetter det slik antakelig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja jeg gjør nok det. En av dem vil jeg virkelig ha men kan ikke få. Likevel tullet jeg det til. Er ikke lenge siden jeg er ute av dette og jeg merker jeg er helt utsultet på alt som er av det gode. Men det er jo ikke bra det jeg driver med, jeg har liksom ikke respekt for meg selv lenger. Og nesten ikke for andre mennesker heller, jeg er blitt grenseoverskridende på dette feltet, det er ikke bra og jeg liker ikke meg selv. 

Helt sant dette. Det er det dummeste jeg kunne ha gjort og nå er jeg midt i en floke. Men jeg ble revet med og klarte ikke stoppe/sette grenser, antakelig. Jeg ga han alt han ville og det er det som er problemet, jeg gir og gir og gir og gir....det er det jeg kan. 

og det anerkjenner jeg fullt og helt. Men jeg trenger hjelp...

Vet. Jobber med å finne noen som kan hjelpe meg, må ha rett psykolog/traumeterapeut. Jeg tror derimot ikke du har rett i at jeg blir en voldsutøver. Jeg øser ut alt jeg har og alt jeg er til folk (menn) fordi det er det jeg er vant til, jeg er alltid på giversiden og gir altfor mye. Men dette kan jeg, det er det eneste jeg vet om, i et forhold. Så da fortsetter det slik antakelig. 

Det er dessverre vanskelig å finne gode terapauter - anbefaler seg å funne noen som har traumeerfaring - det finnes mange rundt om i Norge og i disse dager er online et godt alternativ

Et sted å begynne er å lese/lære selv også, les artikler, hør podcaster osv. kan anbefale disse podcastene;

- Terri Cole Show

- The divorce survival guide

- Break down to break through 

Les bøker - Finn it hvorfor du tiltrekker deg menn som ikke er greie og jobb med deg selv - og jeg ville ikke gått inn i et nytt forhold før du har kommet et stykke - ellers finner du bare menn som er ute etter i kvinner som gir og gir..

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Diezel skrev (7 minutter siden):

Det er dessverre vanskelig å finne gode terapauter - anbefaler seg å funne noen som har traumeerfaring - det finnes mange rundt om i Norge og i disse dager er online et godt alternativ

Et sted å begynne er å lese/lære selv også, les artikler, hør podcaster osv. kan anbefale disse podcastene;

- Terri Cole Show

- The divorce survival guide

- Break down to break through 

Les bøker - Finn it hvorfor du tiltrekker deg menn som ikke er greie og jobb med deg selv - og jeg ville ikke gått inn i et nytt forhold før du har kommet et stykke - ellers finner du bare menn som er ute etter i kvinner som gir og gir..

Tusen takk for godt innspill og nyttig informasjon. Jeg kjenner ikke til noen av disse podcastene, jeg skal sjekke dem ut! Og jeg jobber med å gå i meg selv og prøve finne ut hvorfor jeg er en sånn som bare gir og gir, og hvorfor jeg tiltrakk meg denne ene mannen som brøt meg helt ned...Det med terapeuter vet jeg, jeg er på jakt etter en, men har ikke funnet en enda...

Håper jeg finner en som er god og som kan hjelpe meg. Er hvertfall motivert, og har anerkjent at jeg trenger hjelp. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er bra :) Du ser ikke deg selv som en voldsutøver, men du har allerede gjort din venninne urett. Å bli bedratt av sin partner og sin venninne, det er veldig vondt. Håper du klarer å gjøre det rette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har påvirket dine verdier og selv respekt. Pluss en dråpe med «gir faen» mentalitet. Hadde du drukket alkohol når hendelsene skjedde?

Jeg ble lik som deg. Var som at jeg følte jeg trengte utløse på noe. Jeg vet ikke helt hva. Jeg selv prøvde ikke få noe bekreftelse fra dem. 

Jeg tror det handler mer om hva du tenker om deg selv, enn at du bryt deg om hva de tenker om deg

Anonymkode: a3583...3ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...