Gå til innhold

Dyspraksi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en voksen mann som har fått diagnosen asperger for mange år siden. Utenom det har jeg alltid vært veldig klossete og klumsete. Store vanskeligheter med motorikk og gjør ofte ting feil selv om jeg ofte (men ikke alltid) i teorien vet hvordan det skal gjøres. Har i grunnen følt meg totalt mislykket hele livet som aldri har klart noe som helst. Andre mekker, fikser og skrur alt mulig, men jeg klarer så vidt å fylle luft i dekkene på sykkelen min selv.

Leste nå om noe som heter dyspraksi og føler at det var akkurat som å lese om meg så lurer på om jeg har det.

Vurderer å kontakte legen for å høre hva han mener.

Se link om hva det er hvis ikke du vet hva det er. Er det noen her som har den diagnosen eller kjenner noen som har den og vet noe om det? Eventuelt noen som har andre tips?

Jeg er mann, men skriver på Kvinneguiden fordi jeg liker bedre å snakke med jenter / damer enn med menn på en måte. Håper ikke det er et problem.

http://www.dyspraksi.no/voksne-dyspraktikere.html

Anonymkode: d6aca...c71

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ingen som har noe å si om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Norske leger har ekstremt lite kunskap om dyspraksi. 

Du finner mye informasjon om du søker på engelske sider.

Symptomer på dyspraksi er høy intelligens, klumsete (de vet ikke hvor hendene er, hvor langt det er fra hånden og feks bort til glasset på bordet, de kan ikke svømme på ryggen for de vet ikke/kjenner ikke ryggen sin). Mange av de har motoriske vansker. Noen av de har dårlig uttalelse da de ikke kjenner og vet hvor tungen legger seg i munnen. Jeg er usikker om en kan ha aspergers og dyspraksi.

Ved mistanke ville jeg tatt med skriv om diagnosen til legen og bedt legen sett på det.

Jeg kjenner til ett tilfelle av dyspraksi. Jeg er lærer og har jobbet i skolen i 25 år, og vet om ett tilfelle. Veldig sjeldent, men kanskje underapportert?

Lykke til!

Anonymkode: f6cce...618

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok. Tusen takk for svaret.

I følge det som står på den siden jeg linket til i første innlegg kan man ha asperger og dyspraksi samtidig i hvert fall.

Ja skal snakke med fastlegen, men var litt på jakt etter om noen her kanskje har erfaring med det på en eller annen måte og kunne fortelle. Men hvis det er så få som du sier skal det vel mye til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ADD. Kjente meg igjen i neeeesten alt. Samboern min sa alt jeg leste opp var meg🙈

Anonymkode: 2cc8b...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ok. Tusen takk for svaret.

I følge det som står på den siden jeg linket til i første innlegg kan man ha asperger og dyspraksi samtidig i hvert fall.

Ja skal snakke med fastlegen, men var litt på jakt etter om noen her kanskje har erfaring med det på en eller annen måte og kunne fortelle. Men hvis det er så få som du sier skal det vel mye til.

Jeg vet at dyspraksi er lettera å "få" i utlandet og da spesielt England. Norske leger har svært lite kunnskap. Av alle kursene jeg har vært på har det alltid vært nevrologer fra England som har forelest.

Erfaringsmessig må foreldre "belære" fastlegen sin om dette. 

"Grunnregelen" for dyspraksi er høy intelligens og lav motorisk evne. 

Anonymkode: f6cce...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Stedatter har asperger og div annet jeg ikke går inn på her. Hun sliter med mye av det som listes opp under dyspraksi. Hun er voksen, men måtte bare la hull i ørene gro igjen fordi hun ikke klarer skifte øredobber selv (klarer ikke sette på bakpart når man må gjøre det uten å kunne se hvor man skal treffe), klarer av samme grunn ikke flette eget hår, kan bruke en halv time på å ta skallet av en kiwi, sliter med å bruke kniv og gaffel "normalt" ved måltidet, bruker laaaang tid på å renske potet, dårlig på å sykle og å gå tur i steinur, mestrer ikke ballspill m.m. 

Anonymkode: c4cca...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...