AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #1 Skrevet 7. mai 2022 Vet ikke helt om det kan kalles mobbing, men gutten min har en i barnehagen som har startet med å ekskludere han. Sier til andre at de ikke skal leke med han (skjer ikke hele tiden, men kan fort skje). Har bedt gutten min om å finne seg andre å leke med, men også den nye «bestekompisen» har fått beskjed om «kom vi går fra xxx» også har dem løpt sin vei. det som er rart er at sønnen min ikke ser ut til å bry seg nevneverdig. Han løper etter og tror det hele er lek/tøys. tydeligvis blir han lei seg siden han har nevnt at dette skjer, men samtidig så snakker han kun positivt om denne gutten og ønsker å være med han hjem og få han på besøk. senest i dag var vi tre barn ute på plassen, og han løper bort hånd i hånd med en annen gutt, min sønn løper etter og ler. De sitter på en haug med småsteiner og kaster disse på hverandre og min sønn spør om de også kan kaste på han. «Nei» svarer dem og da sier sønnen min «okei, jeg bare kaster på dere jeg også da» og er kjempefornøyd og ler høyt. nå er sønnen min en som smiler og er stolt når han kommer sist i langrennsløpet, så han blir ikke fort lei seg av ting. Men jeg lurer på om det er en forsvarsmekanisme at han later som han ikke forstår at han blir ekskludert? Eller så kan det hende det er jeg som overtenker? et annen konkret eksempel jeg har sett selv er under en bursdag i barnehagen. To gutter sitter å leker villkatten, min sønn løper til og setter seg, da står denne gutten som jeg mener ekskluderer sønnen min opp og løper fra. Den andre gutten følger etter og sønnen min sitter å spiller villkatten alene. Vet ikke helt hva jeg vil med denne tråden, men føler meg ganske alene om dette så måtte bare få skrevet det et sted. Anonymkode: c0a23...753
Bondenisse Skrevet 7. mai 2022 #2 Skrevet 7. mai 2022 Prat med de barnehageansatte. Eller foreldrene til gutten som ekskluderer 1
AnnePåLande Skrevet 7. mai 2022 #3 Skrevet 7. mai 2022 Du må ta dette opp med de ansatte på avdelingen. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #4 Skrevet 7. mai 2022 Bondenisse skrev (7 minutter siden): Prat med de barnehageansatte. Eller foreldrene til gutten som ekskluderer AnnePåLande skrev (2 minutter siden): Du må ta dette opp med de ansatte på avdelingen. Har nylig gjort det, og de voksne sa de skulle passe mer på. mor til barnet har også snakket med gutten og hun «tror» det fremover ikke vil skje mer fordi hun har snakket med han. takk for svar! 🙂 Anonymkode: c0a23...753
AnnePåLande Skrevet 7. mai 2022 #5 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har nylig gjort det, og de voksne sa de skulle passe mer på. mor til barnet har også snakket med gutten og hun «tror» det fremover ikke vil skje mer fordi hun har snakket med han. takk for svar! 🙂 Anonymkode: c0a23...753 Bra at du har tatt det opp. Håper at det ordner seg 😊
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #6 Skrevet 7. mai 2022 Forsvarsmekanisme eller at han ikke forstår det og hvis det er det siste så er det jo noe galt. Men dette finner de nok raskt ut av på skolen. Ting som skjer i barnehagen må tas med de ansatte. Anonymkode: 578e1...52c 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #7 Skrevet 7. mai 2022 Hei! Jeg kjenner meg igjen. Denne gutten du beskriver, er som mange på sin alder, umoden. Det å leke 2 og 2 er mye lettere enn 3. Dette MÅ jobbes med! Det holder ikke å "prate om det" for med så små barn er det forskjell på teori og praksis. Samtidig er taktikken til denne gutten brutal, og bevisst vet han å stenge ute. Dette skal ikke godtas, og jeg håper du tar en samtale m barnehagen om at de jobber med dette. Stå på! Du har en god gutt som har empati og sosiale koder! Anonymkode: 47a9b...ced
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #8 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vet ikke helt om det kan kalles mobbing, men gutten min har en i barnehagen som har startet med å ekskludere han. Sier til andre at de ikke skal leke med han (skjer ikke hele tiden, men kan fort skje). Har bedt gutten min om å finne seg andre å leke med, men også den nye «bestekompisen» har fått beskjed om «kom vi går fra xxx» også har dem løpt sin vei. det som er rart er at sønnen min ikke ser ut til å bry seg nevneverdig. Han løper etter og tror det hele er lek/tøys. tydeligvis blir han lei seg siden han har nevnt at dette skjer, men samtidig så snakker han kun positivt om denne gutten og ønsker å være med han hjem og få han på besøk. senest i dag var vi tre barn ute på plassen, og han løper bort hånd i hånd med en annen gutt, min sønn løper etter og ler. De sitter på en haug med småsteiner og kaster disse på hverandre og min sønn spør om de også kan kaste på han. «Nei» svarer dem og da sier sønnen min «okei, jeg bare kaster på dere jeg også da» og er kjempefornøyd og ler høyt. nå er sønnen min en som smiler og er stolt når han kommer sist i langrennsløpet, så han blir ikke fort lei seg av ting. Men jeg lurer på om det er en forsvarsmekanisme at han later som han ikke forstår at han blir ekskludert? Eller så kan det hende det er jeg som overtenker? et annen konkret eksempel jeg har sett selv er under en bursdag i barnehagen. To gutter sitter å leker villkatten, min sønn løper til og setter seg, da står denne gutten som jeg mener ekskluderer sønnen min opp og løper fra. Den andre gutten følger etter og sønnen min sitter å spiller villkatten alene. Vet ikke helt hva jeg vil med denne tråden, men føler meg ganske alene om dette så måtte bare få skrevet det et sted. Anonymkode: c0a23...753 Jeg synes du skal være forsiktig med å overdramatisere det om sønnen din faktisk ikke føler at det er et stort problem. Anonymkode: db372...a6c
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #9 Skrevet 8. mai 2022 Når sønnen din har snakket om dette, betyr det at han forstår det som skjer. Når han likevel setter opp en glad mine og prøver å glatte over det, kan det komme av at han synes det er flaut og ekkelt, og så later han som at alt er bra selv om han har det vondt inne i seg. Det er fint at du følger med, for mobbingen kan eskalere om han som står i fronten for ekskluderingen får med seg flere. Anonymkode: 433dd...8b9
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #10 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hei! Jeg kjenner meg igjen. Denne gutten du beskriver, er som mange på sin alder, umoden. Det å leke 2 og 2 er mye lettere enn 3. Dette MÅ jobbes med! Det holder ikke å "prate om det" for med så små barn er det forskjell på teori og praksis. Samtidig er taktikken til denne gutten brutal, og bevisst vet han å stenge ute. Dette skal ikke godtas, og jeg håper du tar en samtale m barnehagen om at de jobber med dette. Stå på! Du har en god gutt som har empati og sosiale koder! Anonymkode: 47a9b...ced Huff, vet ikke hva mer jeg kan gjøre/forvente. Må bare stole på barnehagen gjør som de sier. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg synes du skal være forsiktig med å overdramatisere det om sønnen din faktisk ikke føler at det er et stort problem. Anonymkode: db372...a6c Ja enig, en av grunnene til at jeg skrev innlegget. Men når vi skulle pusse tenner i dag så spurte jeg om han hadde lekt med den nye vennen sin? Og da svarte han «nei, han vil ikke. Ingen vil leke med meg». Og så vil han ikke snakke mer om det. Så vet ikke helt om det er et rop om hjelp skjult bak en som «ikke føler det er et stort problem». Anonymkode: c0a23...753
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #11 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når sønnen din har snakket om dette, betyr det at han forstår det som skjer. Når han likevel setter opp en glad mine og prøver å glatte over det, kan det komme av at han synes det er flaut og ekkelt, og så later han som at alt er bra selv om han har det vondt inne i seg. Det er fint at du følger med, for mobbingen kan eskalere om han som står i fronten for ekskluderingen får med seg flere. Anonymkode: 433dd...8b9 Takk. Dette jeg føler i mammahjertet, men er redd jeg overdramatiserer / overtenker. Han er kjekk, full av empati og har genuint gode egenskaper som i tillegg er ekstrovert. Alt tilsier at han ikke skal bli ekskludert, men så er det denne gutten da.. vet ikke helt hvordan jeg skal løse denne floken 😖 Anonymkode: c0a23...753
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #12 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Takk. Dette jeg føler i mammahjertet, men er redd jeg overdramatiserer / overtenker. Han er kjekk, full av empati og har genuint gode egenskaper som i tillegg er ekstrovert. Alt tilsier at han ikke skal bli ekskludert, men så er det denne gutten da.. vet ikke helt hvordan jeg skal løse denne floken 😖 Anonymkode: c0a23...753 Denne floken må løses i barnehagen, og de må virkelig på banen her og jobbe kontinuerlig med samholdet mellom barna/guttene. Be om et møte med ped.leder. Anonymkode: e622c...869
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå