Gå til innhold

3 åring som bare tøyser ved bordet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

3 åringen har nå begynt å bare tøyse når vi skal spise middag! Vi lager alltid middag som inneholder i hvert fall en ting han liker. Men nå vil han ikke komme å sette seg, vi må fysisk hente ham. Sitter bare å tøyser og nekter å begynne å spise, vil helst bare drikke. Får en kopp med drikke så sier jeg at når den er tom må han spise før han får mer. Han bråker, vil åle seg av stolen, later som han slår oss, hakker med gaffel i bordet, roper, the list goes in!! 
har prøvd å gjøre det hyggelig, snakke rolig til ham og fortelle hva jeg forventer ved bordet og er veldig tydelig på hva som er lov og ikke men til ingen nytte virker det som..

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hold ut :fnise: Men du kan prøve å ha en lek rundt bordet, eks. «Kongens bord». 

Leken går ut på at man later som man sitter ved kongens bord og har nødt til å oppføre seg skikkelig. 

Anonymkode: 8d508...766

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tipset?

Si EN gang at det er mat (vær sikker på at han hører beskjeden). Kommer han ikke, sett dere og spis, snakk rolig og hyggelig sammen og lat som om dere bryr dere null og niks om at han ikke er ved bordet.

Komme han, inviter ham til bords og forsyn ham med mat og drikke. Begynner han å tulle/ville gå, så la ham gå - men gi beskjed om at da er han ferdig med måltidet, og maten hans ryddes bort. Også må dere holde på det selv om han påstår han har ombestemt seg, kommer tilbake og lager leven fordi han vil ha maten sin osv.... Si rolig at han var ferdig, og at han må gå og leke i stua til dere er ferdige. 

Det dere har begynt nå er en maktkamp. Små barn kan ikke bestemme mye over seg selv, men han har merket at dette har han kontroll på. Og dere lar dere rive med, ved å hente ham, lirke, lure og "tvinge" ham til å sitte ved bordet osv. Dere er ikke alene om det, for man vil jo ha i ungen mat, ha det hyggelig ved bordet osv. Men det lureste dere gjør her er å avslutte maktkampen umiddelbart. Har han spist tre riskorn og sier at han er ferdig, så si "okei" og slipp ham fra bordet. Men han får ikke løpe til dere og mase, sutre osv, dere sitter og koser dere med maten og fører en hyggelig samtale. Tenn gjerne et lys og snakk med rolige, lave stemmer. Gi ham positiv oppmerksomhet når han gjør noe dere ønsker, uten å direkte rose. Kommer han ikke når det er mat, ignorer det.

Du vil ha et barn som ønsker å komme til bordet fordi han synes det er hyggelig, og som spiser fordi han skjønner at det er lurt, hvis ikke så blir han sulten. Du vil ikke ha en unge som skjønne at mamma vil dette så veldig, men jeg kan faktisk protestere selv om jeg kanskje egentlig er sulten, så da gjør jeg det fordi det er et området jeg har skjønt at jeg kan gjøre det på....

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...