Gå til innhold

Nevlunghavn/Helgeroa, hvorfor bare en matbutikk (meny)?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er på en miniferie i Nevlunghavn/Helgeroa i Larvik. Utrolig vakkert her og vi koser oss. Men jeg stusser på, hvorfor bare en matbutikk? Det er en matbutikk her og det er meny. Den er til gjengjeld giga svær. Men som regel steder på lignende størrelse som dette stedet pleier å i det minste ha en kiwi eller Rema (i tillegg til meny). Så stusser over hvorfor ingen av de vil ha butikker her. Det kryr av mennesker ! Burde uten tvil vært kundegrunnlag 

vi er bare på besøk , så overlever å kjøpe dyre matvarer en helg. Men for de som bor her må det være slitsomt å kun ha en dyr butikk som alternativ 

Anonymkode: e3dba...fb1

AnonymBruker
Skrevet

Det er helg og fint vær. Du er på et kjent feriested. Til vanlig bor det under 2.000 mennesker der.

Anonymkode: 3a001...6c6

• Liker 9
Skrevet

Det er 15 min å kjøre til Stavern med både Extra, Rema etc. 

Det kryr ikke av folk hele året. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er helg og fint vær. Du er på et kjent feriested. Til vanlig bor det under 2.000 mennesker der.

I tillegg er det bare 15 minutter med bil til Larvik sentrum hvor det er flere butikker. Veldig mange som bor der kjører nok enten til eller forbi Larvik daglig.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ser svarene mine kan virke grinebiterske, det var ikke meningen :P

Skrevet

Helgeroa er nok dessverre ikke verdens navle i off-season. Som resultat er det kun Meny på Søndersrød.  Opprinnelig var det faktisk ikke Meny, det var en vanlig matbutikk "back in the day". Men ettersom de trengte mer plass og utvidet ble de en del av Meny franchisen når bygget Søndersrød stod ferdig.

De er igang med å bygge ut ganske voldsomt der borte, men alt er for øyeblikket privatboliger. Når inntektsgrunnlaget er der om en del år er det sannsynlig det kommer minst en butikk til der ute.

Meny der ute overlever hovedsaklig fordi de har søndagsåpent. Det er SMEKKFULLT på parkeringen hver søndag uavhengig av sesong.

AnonymBruker
Skrevet
Emmelise skrev (3 timer siden):

Helgeroa er nok dessverre ikke verdens navle i off-season. Som resultat er det kun Meny på Søndersrød.  Opprinnelig var det faktisk ikke Meny, det var en vanlig matbutikk "back in the day". Men ettersom de trengte mer plass og utvidet ble de en del av Meny franchisen når bygget Søndersrød stod ferdig.

De er igang med å bygge ut ganske voldsomt der borte, men alt er for øyeblikket privatboliger. Når inntektsgrunnlaget er der om en del år er det sannsynlig det kommer minst en butikk til der ute.

Meny der ute overlever hovedsaklig fordi de har søndagsåpent. Det er SMEKKFULLT på parkeringen hver søndag uavhengig av sesong.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts her

Så dere sier det egentlig ikke bor så mange her? Det kryr jo av flotte kyst hus, store hager , store boligfelt, stor skole så vi også . Det ser da ut som at mennesker bor i disse husene. Men til tross for fult av nydelige hus bor ikke de fleste eiere der? Kun sommerhus ? Så rart, men er vel ikke alt det er meningen man skal forstå seg på. Må sikkert være veldig dyrt 

AnonymBruker
Skrevet
Meadow skrev (3 timer siden):

Det er 15 min å kjøre til Stavern med både Extra, Rema etc. 

Det kryr ikke av folk hele året. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I tillegg er det bare 15 minutter med bil til Larvik sentrum hvor det er flere butikker. Veldig mange som bor der kjører nok enten til eller forbi Larvik daglig.

De som ikke har bil, da? Høres langt ut å sykle til butikken hvis det tar femten min med bil. 

Anonymkode: 1ef12...97a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her

Så dere sier det egentlig ikke bor så mange her? Det kryr jo av flotte kyst hus, store hager , store boligfelt, stor skole så vi også . Det ser da ut som at mennesker bor i disse husene. Men til tross for fult av nydelige hus bor ikke de fleste eiere der? Kun sommerhus ? Så rart, men er vel ikke alt det er meningen man skal forstå seg på. Må sikkert være veldig dyrt 

Det er kombinasjon av helårsboliger, fritidsboliger og hyttefelt. Svinger man ned mot Helgeroa og den lille havnen de har er det campingplass og hyttefelt et stenkast ved siden av. Det større bygget som ser ut som minileiligheter ved et av sideveiene er alle ferieleiligheter.

I Nevlunghavn er det faktisk boplikt, men håndheves særdeles dårlig skal man tro andre fastboende i lokalavisen om at det er mistenkelig mørkt i samtlige vinduer i nabolaget på vinterstid.

Men rett ved siden av Søndersrød har du sikkert lagt merke til at det bygges rekkehus. Etter de er ferdige vil nok beboerantallet gå fra 1800 til 2000. Men det er de færreste som jobber der ute, de jobber enten i Stavern eller rundt omkring Larvik et sted, og der er det ikke akkurat manko på butikkutvalg.

Forøvrig går det buss. Den har jeg selv tatt frem og tilbake i min ungdom da jeg hadde en kompis som bodde der ute.

Svarstad f. eks. er et lite tettsted i en annen retning. De har kanskje 700 innbyggere og den ene lille matbutikken som er der sliter med å overleve. Og de har ingen feriesesong å lene seg på. Kvelde har litt over 1100 innbyggere, heller ingen feriesesong og der er det også kun en matbutikk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

De som ikke har bil, da? Høres langt ut å sykle til butikken hvis det tar femten min med bil. 

Anonymkode: 1ef12...97a

På sånne steder har de aller, aller fleste bil. For de andre (for unge, for gamle, mistet lappen, helseutfordringer) går det buss. 

Anonymkode: 48bee...c75

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, vi har hytter der og handler alltid på rema på vei fra E18 og ut. Meny handler vi kun «kosemat» eller ting vi har glemt :) 

Anonymkode: 4ac06...172

• 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Nå må de åpne flere butikker i Helgeroa! Dette går ikke lenger!

Anonymkode: 9a475...d24

AnonymBruker
Skrevet

Stopper alltid på rema eller kiwi som ligger mellom E18 farriseide og Helgeroa ☺️ Søndersrød bruker vi til krisehandling og små ting vi mangler.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Stopper alltid på rema eller kiwi som ligger mellom E18 farriseide og Helgeroa ☺️ Søndersrød bruker vi til krisehandling og små ting vi mangler.

Har hytte her - bor ikke her, sikkert verre om man bor der, men regner med de fleste må inn til Larvik/Stavern osv for jobb uansett og kan ta det på veien.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2022 den 20.51):

Ts her

Det er et typisk feriested. Bor veldig få folk der. De du ser er der kun den helgen.

Anonymkode: 60dd5...0e5

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nå må de åpne flere butikker i Helgeroa! Dette går ikke lenger!

Hvorfor kan du ikke dra med buss/sykkel/bil til Larvik eller Stavern og handle?

AnonymBruker
Skrevet
Emmelise skrev (På 7.5.2022 den 22.54):

Det er kombinasjon av helårsboliger, fritidsboliger og hyttefelt. Svinger man ned mot Helgeroa og den lille havnen de har er det campingplass og hyttefelt et stenkast ved siden av. Det større bygget som ser ut som minileiligheter ved et av sideveiene er alle ferieleiligheter.

I Nevlunghavn er det faktisk boplikt, men håndheves særdeles dårlig skal man tro andre fastboende i lokalavisen om at det er mistenkelig mørkt i samtlige vinduer i nabolaget på vinterstid.

Men rett ved siden av Søndersrød har du sikkert lagt merke til at det bygges rekkehus. Etter de er ferdige vil nok beboerantallet gå fra 1800 til 2000. Men det er de færreste som jobber der ute, de jobber enten i Stavern eller rundt omkring Larvik et sted, og der er det ikke akkurat manko på butikkutvalg.

Forøvrig går det buss. Den har jeg selv tatt frem og tilbake i min ungdom da jeg hadde en kompis som bodde der ute.

Svarstad f. eks. er et lite tettsted i en annen retning. De har kanskje 700 innbyggere og den ene lille matbutikken som er der sliter med å overleve. Og de har ingen feriesesong å lene seg på. Kvelde har litt over 1100 innbyggere, heller ingen feriesesong og der er det også kun en matbutikk.

I svarstad er det vel både rema og spar, med mindre det har skjedd noe siden i vinter?

Så er det vel både kiwi og spar i Hvittingfoss, som ikke er langt unna?

Anonymkode: e63e5...4d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor kan du ikke dra med buss/sykkel/bil til Larvik eller Stavern og handle?

Skal jeg sykle to timer for å handle?!?

Men nå hørte jeg på campingen at det skal komme en Extra. Håper det stemmer!

AnonymBruker
Skrevet

Menybutikken holder lenge for min del, helårsbeboer vel å merke.

Hva er galt med den, siden det etterlyses flere? Lokasjonen, eller at det tidvis er mange folk der?

Anonymkode: 758f7...5c9

Skrevet

Det må da være bedre med én butikk enn ingen butikk? Det er nok ikke kundegrunnlag for mer enn én butikk om vinteren. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...