AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #1 Skrevet 7. mai 2022 Jeg har vanligvis stabil syklus på 26-28 dager, med unntak av mnd jeg ble gravid. Der må el være rundt en uke forsinket, ettersom jeg vet 100% når vi hadde samleie. Da blir det jo litt feil å regne første dag i siste mens? Alle apper osv ber jo bare om det, og da er jeg jo ifølge dem, lengre på vei enn det som egentlig stemmer? Vanligvis får man jo positiv test på IKM dagen, mens her var alt rundt en uke senere da. Noen som vet hvordan man regner da? Anonymkode: 7e7ab...87c
Pølsevann Skrevet 7. mai 2022 #2 Skrevet 7. mai 2022 Du bruker fortsatt første mens. Det er en foreløpig dato som blir justert ved ordinær ultralyd. 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #3 Skrevet 7. mai 2022 Jeg visste når eggløsning var, og regnet 2 uker før det som første dag av siste mens for å få mer riktig ultralyd, så jeg ikke ble satt flere uker tilbake på oul. Anonymkode: 896a8...71e
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #4 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg visste når eggløsning var, og regnet 2 uker før det som første dag av siste mens for å få mer riktig ultralyd, så jeg ikke ble satt flere uker tilbake på oul. Anonymkode: 896a8...71e Jeg har også en ca aning, siden vi kun hadde sex én gang. Dermed vet jeg at el skjedde mye senere enn hva den ville gjort på 28 dagers syklus..😳 Anonymkode: 7e7ab...87c
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #5 Skrevet 7. mai 2022 Eg hadde såpass lang syklus at det var snakk om 2-3 veker seinare eggløysing enn dei fleste. Eg testa for eggløysing, så visste akkurat når det var, og la inn en falsk dato for siste mens to veker før dette. Når syklus passerer 6-7 veker, så er det snakk om Pitt tid, så greit å styre. Nokre app'er har også slik at du evt kan legge inn termindato, også rekner den baklengs frå det. Men eg synes det var enklare å berre legge inn to veker før. Anonymkode: f8b33...b4b
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #6 Skrevet 7. mai 2022 Hvis du vet hvor mye for lang syklusen var, regner du ut termin på vanlig måte og så trekker fra antall dager lengre enn 28 dager syklusen din var. Man opererer med 28 dager som standard når man regner ut termin. Hvis syklusen din var f.eks 35 dager, regner du deg 7 dager bakover fra terminen du fikk. Anonymkode: 4c221...cf5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #7 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du vet hvor mye for lang syklusen var, regner du ut termin på vanlig måte og så trekker fra antall dager lengre enn 28 dager syklusen din var. Man opererer med 28 dager som standard når man regner ut termin. Hvis syklusen din var f.eks 35 dager, regner du deg 7 dager bakover fra terminen du fikk. Anonymkode: 4c221...cf5 Jeg vet at eggløsning må ha vært mellom dag 21-23 fremfor dag 13/14 som er vanlig. Dermed er jeg jo ikke like langt på vei som appen vil ha det til. I tillegg vil jo da termin bli noen dager senere enn hva den blir hvis jeg legger inn første dag i siste mens. Altså terminen skal være senere, pga senere el? Anonymkode: 7e7ab...87c
Amatariel Skrevet 7. mai 2022 #8 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet at eggløsning må ha vært mellom dag 21-23 fremfor dag 13/14 som er vanlig. Dermed er jeg jo ikke like langt på vei som appen vil ha det til. I tillegg vil jo da termin bli noen dager senere enn hva den blir hvis jeg legger inn første dag i siste mens. Altså terminen skal være senere, pga senere el? Anonymkode: 7e7ab...87c Ja riktig. Du kan bruke denne kalkulatoren og legge inn tidspunkt for befruktning i stedet for siste mens. To av mine barn er unnfanget rundt syklusdag 30, så ble helt feil med "siste mens" for min del. Opptatt av datoer og kontroll, ville ha riktig i papirene, ikke minst få innkalling til div. UL på riktige uker. Så når legen og andre spurte "når var første dag i siste mens" så oppga jeg alltid 14 dager før det jeg visste var EL-tidspunktet. Og da ble det helt riktig.
myMa Skrevet 7. mai 2022 #9 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet at eggløsning må ha vært mellom dag 21-23 fremfor dag 13/14 som er vanlig. Dermed er jeg jo ikke like langt på vei som appen vil ha det til. I tillegg vil jo da termin bli noen dager senere enn hva den blir hvis jeg legger inn første dag i siste mens. Altså terminen skal være senere, pga senere el? Anonymkode: 7e7ab...87c Ja. Dette blir normalt sett justert ved ordinær ultralyd men du kan jo oppgi den datoen som gir deg mest mulig korrekt termin. Altså siste mens + 8-10dager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå