Gå til innhold

Påvirker ADHD økonomisk sans? - splittet fra Voksent barn uten jobb, med forbrukslån

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 6.5.2022 den 22.53):

Så lei situasjon du er i... Vi kan ikke helt vite om det er riktig å betale eller ikke betale gjelda hans. Jeg ville gjetta på at det er best å ikke blande seg i hans økonomiske situasjon med to unntak. Om han prøver å ta tak i de økonomiske problemene og har en plan, kan du være med å hjelpe ham. Eller om han trenger økonomisk verge han du melde deg. 

Det viktigste du kan gjøre er å støtte ham sosialt og være der når han trenger noen å snakke med. 

Kan hende ting tar litt tid for ham. Har en bror med ADHD som var litt lik når han var yngre. Det hjalp å bli eldre. 

Anonymkode: 49f14...6aa

Ja, mulig dette er vanlig ved ADHD? En del av sykdommen? Jeg håper på at det skal bli bedre  

Splittet fra tråden ''Voksent barn uten jobb''

Anonymkode: d0f8b...cae

Endret av Rhodiola
for å lenke til tråden emnet ble splittet fra - Rhodiola, mod.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, mulig dette er vanlig ved ADHD? En del av sykdommen? Jeg håper på at det skal bli bedre  

Man kan kanskje være litt spontan og kjøpe mye greier, og ha litt dårlig økonomisk sans ja. Feks handle masse og glemme at det kommer regninger. :)

Men typ luksusfellen forbrukslån og ingen jobb, det er ganske spesielt. De som er deprimerte og har angst tar ikke nødvendigvis opp mye i forbrukslån. Lurer på hva han har handlet? Er det noe dere kan selge?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

ADHD er ingen sykdom. Men mange med ADHD blir litt seinere utvikla (usikker på om det faktisk er hjernen som utvikler seg litt seinere, eller om de bare trenger lengre tid for å lære seg teknikker for å få til livet). Det er typisk å få ekstra problemer som rus og depresjoner. Absolutt ikke alle med ADHD har det vanskelig, men økt sjanse. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Og økonomiske problemer er også litt vanligere. Litt vanligere å tenke kortsiktig enn langsiktig med ADHD.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Og økonomiske problemer er også litt vanligere. Litt vanligere å tenke kortsiktig enn langsiktig med ADHD.

Han kan ikke ha penger uten at han bruker de opp. Så jeg må styre pengene som jeg hjelper han med. Sikkert en del av diagnosen ja. 

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Han kan ikke ha penger uten at han bruker de opp. Så jeg må styre pengene som jeg hjelper han med. Sikkert en del av diagnosen ja. 

Nei, det er ikke en del av diagnosen, bare økt sjanse for økonomisk rot. Har selv ADHD og er veldig god med penger. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke en del av diagnosen, bare økt sjanse for økonomisk rot. Har selv ADHD og er veldig god med penger. 

Fins gjerne ulike typer av ADHD ? 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Fins gjerne ulike typer av ADHD ? 

Alle med ADHD er forskjellige. Vi er først og fremst individer. Det er noen fellestrekk, som dårlig oppmerksomhet og impulsivitet, og for de fleste hyperaktivitet. Hvordan disse trekkene arter seg varierer fra person til person. 

Tileggsproblemer som rus, psykiske lidelser, vold og økonomiske problemer er det økt sjanse for ved ADHD, men absolutt ikke noe kriterie, og de fleste fungerer jo tross alt nokså bra. 

Kanskje det kunne vært nyttig for deg å lese litt om ADHD? Det virker som du ikke har så mye kunnskap, og det kan være lettere å forstå sønnen din etter å ha lest litt ordentlig litteratur om temaet (ikke bare nettsider).

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle med ADHD er forskjellige. Vi er først og fremst individer. Det er noen fellestrekk, som dårlig oppmerksomhet og impulsivitet, og for de fleste hyperaktivitet. Hvordan disse trekkene arter seg varierer fra person til person. 

Tileggsproblemer som rus, psykiske lidelser, vold og økonomiske problemer er det økt sjanse for ved ADHD, men absolutt ikke noe kriterie, og de fleste fungerer jo tross alt nokså bra. 

Kanskje det kunne vært nyttig for deg å lese litt om ADHD? Det virker som du ikke har så mye kunnskap, og det kan være lettere å forstå sønnen din etter å ha lest litt ordentlig litteratur om temaet (ikke bare nettsider).

Ja, jeg har forsøkt å lese litt om det. Men sønnen er nok ganske uvanlig tilfelle. Er veldig tungt. Men jeg vet ikke om han egentlig skulle hatt andre diagnoser som han ikke har fått. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere bør gå gjennom legen hans og søke om økonomisk verge for ham. Vi har en som har alt du skriver om din sønn bortsett fra at han ikke har prøvd å ta livet sitt med det vi vet. Og han har samboer og et barn i tillegg. 

Barnevernet er inne og vi har trukket oss ut for vår lege anbefaler at familien ikke tar slikt ansvar , er ikke bra for relasjonene.

Anonymkode: a52fd...1ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...