AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #1 Skrevet 7. mai 2022 Har en ettåring i hus, og et hav av husarbeid som må gjøres. Hvordan løser dere slikt uten å bure ungen inne i lekegrinda for lenge? Anonymkode: 1b259...519
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #2 Skrevet 7. mai 2022 Bæresele/gi ungen oppgaver. Har aldri vært noe problem her, hun sitter enten fornøyd på ryggen, eller i slynge med puppen inne mens jeg gjør ting som ikke krever at jeg bøyer meg så mye. Eller så får hun en klut og hjelper til med vaskingen, "bretter klær", rydder leker oppi kasser osv. Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer foreldrerollen uten bæretøy og pupp da. Anonymkode: 588dd...afb 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #3 Skrevet 7. mai 2022 Er du alene hele døgnet? Hvorfor er det så mye husarbeid som må gjøres? Har dere mange andre barn? Med mindre du faktisk er alene til en hver tid ville jeg lagt alt av husarbeid til kveld og helg når man er 2 voksne hjemme. Er du helt alene ville jeg tatt det meste når barnet sover, med mindre det er ting barnet kan være med på. Ville også sett på hva som kan gjøres for å minimere så det ikke er så mye som må gjøres.. kanskje bedre rutiner for rydding og litt lavere prestasjonsnivå (feks ser jeg her på KG at mange skifter sengetøy veldig ofte, vasker håndklær etter 1 bruk, vasker badet daglig og mye annet unødvendig). Kanskje noe nytt utstyr feks robotstøvsuger og trådløs støvsuger, sånn fancy vindusvaskegreier og annet som letter rengjøring. Vaskehjelp. Går jo også an om mulig hos deg å barnesikre en del av huset og stenge av med grinder osv så barnet får mer plass enn en lekegrind som det kan leke på mens du gjør noe annet. Anonymkode: 3caa2...114 1
Dynetrekket Skrevet 7. mai 2022 #4 Skrevet 7. mai 2022 Tar med ungen på det 😊 Det meste tar litt lengre tid da, men det er ikke mye ungen ikke kan delta i på ett eller annet vis 2
GammelKaktus Skrevet 7. mai 2022 #5 Skrevet 7. mai 2022 Hadde min hjemme til han var 2.5, var ikke noe stress. Enten så var han "med" eller så lekte han rundt meg når jeg holdt på, var veldig koselig egentlig, da hadde jeg godt selskap. Jeg var alene så han vendte seg jo til å enten være med eller leke for seg selv mens jeg holdt på. Lekegrind og slikt brukte jeg ikke, barnesikret stikkontakter og slike ting så var det trygt, og han tok som regel med en leke og krabbet etter meg uansett. 🥰 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #6 Skrevet 7. mai 2022 Barnet sover jo på dagen og kvelden. Da er det masse tid. Anonymkode: 457c9...064 1
Hannah80 Skrevet 7. mai 2022 #7 Skrevet 7. mai 2022 Han var med å "hjalp til", ellers så ventet jeg til etter leggetid med det han ikke kunne "hjelpe til" med🤭 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #8 Skrevet 7. mai 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Har en ettåring i hus, og et hav av husarbeid som må gjøres. Hvordan løser dere slikt uten å bure ungen inne i lekegrinda for lenge? Anonymkode: 1b259...519 Min regel; alt som kan gjøres med ungen våken gjøres,da. Så,får,man tatt seg litt igjen når ungene sover. Anonymkode: 3f7e5...55a 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #9 Skrevet 7. mai 2022 Jeg er alene med fire barn, og yngste er 1,5 år. Akkurat hvor lett det er å få gjort husarbeid sammen m ungen spørs veldig på ungen😅 yngste her nå er propell og eventyrer av rang, som ikke alltid vet sitt eget beste dessverre. Så for å få gjort alt jeg skal iløpet av en dag må det både brukes en god del iPad, storesøsken til å passe og en god porsjon tålmodighet (f,eks la henne rote rundt i klesskapets nederste hylle mens jeg bretter klær, hun «vasker» oppvask/ søler vann all over the place mens jeg setter inn i oppvaskmaskin osv). En god del dobbeltarbeid, en liten porsjon stress, men også mange koselige små stunder og «samtaler» underveis. Anonymkode: 37188...596
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #10 Skrevet 7. mai 2022 Er alene med en baby og en på 3 år. Minstekaren tar jeg med meg, eller finner noe spennende han kan leke med. Eldste motiverer jeg til å bli med, eller så styrer han med sine egne prosjekter. Går nå helt fint. Tar resterende på kvelden, men går helt fint om det venter til neste Dag også. Går fint at man ser det bor barn her! Selvom jeg trives best med å ha det ryddig. Anonymkode: 8494a...5c3
Månestjerne Skrevet 9. mai 2022 #11 Skrevet 9. mai 2022 Det er da vel ikke noe problem? Det er bare å gjøre det... Ungen kan leke i samme rommet som du er, evt. "hjelpe til".
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #12 Skrevet 9. mai 2022 Dersom dere kun har et barn og du er hjemme så burde det ikke være noe stort problem. En ettåring roter ikke mye (sammenlignet med litt eldre barn) og dere er jo to foreldre slik at den ene kan leke med barnet mens den andre rydder. Ellers er det å være med å rydde og vaske alltid stas. Anonymkode: 4d527...33e
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #13 Skrevet 9. mai 2022 Hvor mye husarbeid har man med «bare» ett barn? Dere er to voksne regner jeg med. Har selv 4 under 4 år, og de to minste er tvillinger. 1 år. Jeg legger de på lekematte hvor de blir distrahert. Så rydder jeg litt, men så lenge man rydder litt hele tiden blir det aldri mye å gjøre. Når ungene sover på kvelden så tar jeg en runde da også. Ja man er sliten, men jeg orker ikke å ha masse husarbeid stående. Så litt hver dag gjør susen. Har aldri så mye stående at de må leke alene i mer enn 10-15 min av gangen. Anonymkode: d9aa7...2c5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #14 Skrevet 9. mai 2022 I starten hadde jeg han i bæresjal/sele. Nå som han er 1,5 år har han lyst å hjelpe. Så nå tar han sokker inn og ut fra vaskemaskinen mens jeg henger opp. Løper rundt med en liten kost mens jeg støvsuger osv... Noen dager fungerer dette, andre dager ikke. Det får bli som det blir Anonymkode: 6fca3...277 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #15 Skrevet 9. mai 2022 Hjemme med en på 11 mnd. Jeg gjør minst mulig, særlig nå som vi er masse ute. Vaske og brette klær gjør jeg da, og støvsuger. Badene tar vi heller i helger eller på kvelden. Har tre barn, men ikke masse husarbeid. Anonymkode: 6380a...1cb
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #16 Skrevet 9. mai 2022 Det kommer helt an på standarden og hvor mye «hjelp» du vil ha. Jeg angrer i ettertid på at jeg har lagt meg til å ville rydde og vaske ifred, da lærer jo ikke ungene hvor mye jobb det er å ha hus. Hvis ungene alltid er med når du går og rydder litt og litt så lærer barna etterhvert å faktisk se hva som er rot. Klesvask, den kan likegodt brettes et annet sted enn vaskerommet. Jeg tok gjerne brettejobben foran tven eller mens ungene lekte ved siden av meg.? Støvsuging. Mine barn fikk lekestøvsuger som de holdt på ved siden av når jeg støvsugde. Når jeg moppet gulv hadde de egen. Å henge opp litt klær tar ikke mange minutter, ei heller sette på en vask. Ofte er det mer tanken på at mye som må gjøres og ikke hver enkelt del og alt må ikke gjøres samtidig og samme standard som før. Anonymkode: 45f93...a50 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå