AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #1 Del Skrevet 7. mai 2022 Hvordan får jeg bedre kondis? Prøver å gå i årevis uten å bli bedre i form? Jeg er så sliten. Helt utslitt. Anonymkode: 9cd1c...2ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #2 Del Skrevet 7. mai 2022 De siste to årene har kondisen min bare blitt værre og værre. Selv om jeg går. Eneste jeg må gjøre er å gå for å bli bedre i form. Men jeg er så sliten. Anonymkode: 9cd1c...2ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #3 Del Skrevet 7. mai 2022 Da må du ta tran og spise fisk. Det er kondis i flytende og fast form. Anonymkode: 70ff8...90c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #4 Del Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da må du ta tran og spise fisk. Det er kondis i flytende og fast form. Anonymkode: 70ff8...90c Men jeg prøver å få bedre kondis ved å gå Anonymkode: 9cd1c...2ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #5 Del Skrevet 7. mai 2022 Da må du øke intensiteten. Intervaller er beste måte å øke kondisjonen på. Hvis det er slik at det er gå du liker å gjøre kan du ta gå intervaller opp en bakke kjør 8 runder hvor du går opp i 2 minutter med litt tempo, legg inn 1-2 minutt pause i mellom. Gjør dette to ganger i uken + en litt lengre tur hvor du blir lett anpusten, men ikke slik at du trenger å stoppe opp. Pulsen skal bli høy når du går på i intervallene, og pausene skal hjelpe deg til å la den gå ned. Intervaller er styrketrening for hjertet ditt og hjelper det til å bli større og sterkere slik at det kan pumpe mer blod. Anonymkode: c280a...891 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #6 Del Skrevet 7. mai 2022 Du må få opp pulsen, bare rusler du vanlig i behagelig tempo gjør det ingen ting for kondisen. Anonymkode: 3260f...ccf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 7. mai 2022 #7 Del Skrevet 7. mai 2022 Du får ikke bedre kondis av å gå. Pulsen må opp. I starten kan du når du går tur ha på en treningsapp e.l og hver gang du passerer 1km så spurter du alt du kan 100 meter og gjenta 2,-3 ganger. Helt grunnleggende intervalltrening. Økes etterhvert med flere/lengre intervall. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #8 Del Skrevet 8. mai 2022 Kan være lurt å kontakte fastlegen. Om du har prøvd å gå i åresvis, og fortsatt blir helt utslitt av det, så bør det sjekkes nærmere hos lege for å utelukke at det ikke er noe annet galt fysisk. Anonymkode: 00e1d...880 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TLR Skrevet 8. mai 2022 #9 Del Skrevet 8. mai 2022 For å få bedre kondis. Spinning eller løpetimer på et treningssenter. Svømming er også bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TLR Skrevet 8. mai 2022 #10 Del Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): De siste to årene har kondisen min bare blitt værre og værre. Selv om jeg går. Eneste jeg må gjøre er å gå for å bli bedre i form. Men jeg er så sliten. Anonymkode: 9cd1c...2ce Har du tenkt på å melde deg inn på et treningssenter der de har gruppetimer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TLR Skrevet 8. mai 2022 #11 Del Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kan være lurt å kontakte fastlegen. Om du har prøvd å gå i åresvis, og fortsatt blir helt utslitt av det, så bør det sjekkes nærmere hos lege for å utelukke at det ikke er noe annet galt fysisk. Anonymkode: 00e1d...880 Svømme er en fin sport også gir det mindre belastning på kroppen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RedPimpernell Skrevet 8. mai 2022 #12 Del Skrevet 8. mai 2022 Selv fikk jeg betydelig bedre kondisjon av å gå mye noen måneder. Begynte med ca 30-40 minutter rask gange 4-6 ganger i uka, og økte på til 60-90 minutter etthvert som jeg orket mere. Til slutt hadde jeg en ganske bra hverdagskondis som var milevis bedre enn utgangspunktet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla Othea Skrevet 8. mai 2022 #13 Del Skrevet 8. mai 2022 Varier mellom økter med svært høy intensitet (f.eks. 4 min intervaller) og lavintensive økter (f.eks. rolig langkjøring) Et godt utgangspunkt er 2 økter med moderat\høy intensitet og 2 økter med lav intensitet per uke 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #14 Del Skrevet 10. mai 2022 Jeg gikk i mye oppoverbakker i starten. Så litt jogging og jogging i oppoverbakker. Men det som virkelig gjorde at jeg kunne begynne å løpe raskt og lenge var styrketrening. Anonymkode: 928a5...3af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 10. mai 2022 #15 Del Skrevet 10. mai 2022 (endret) Som andre sier må du gå så fort og/eller bratt at du får opp pulsen. Ellers har det ikke så stor effekt. Det @Embla Othea skriver er spot on, og akkurat sånn de proffe trener. En annen faktor er at kondis er oksygenopptak per kg kroppsvekt. Hvis man er overvektig får man bedre kondis av vektnedgang i seg selv. (NB: Det gjelder ikke hvis man er undervektig.) Endret 10. mai 2022 av Isambard Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå