Hjertefisk Skrevet 8. mai 2022 #61 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du finner ikke en ettroms til den prisen i Oslo. Du må også legge på fellesutgifter, rundt 3/4000 i måneden. Jeg sparer alt fra 5000 til 10.000 i måneden. Ifjor sparte jeg 100.000, samtidig som jeg fikk leve det livet jeg ville. Det gjør at jeg føler meg friere. Så langt i år har jeg spart 30.000 Samtidig brukte jeg 66.000 på leiligheten. Så jeg kommer billig ut/i pluss fordi jeg betaler mindre for å bo her enn det fellesutgifter og 50% av rentene vil koste meg ved å eie... Anonymkode: 9873e...778 Ja jeg er enig. Selv om mitt regnestykke ikke nødvendigvis matchet prisene i Oslo, så er 2,2 fortsatt rimelig for en ettroms nesten uansett hvor i landet man bor tror jeg? Fellesutgifter er også noe som vil variere enormt. Her jeg bor (liten by) så har jeg bemerket meg enkle leiligheter til 2,2 med felleskostnader rundt 6000/8000,- i måneden. Og jeg fatter og begriper ikke hvordan man da kan hevde at det lønner seg å eie vs å leie? Det som inngår i disse fellesutgiftene er også vage ting som f.eks kontingenter og "diverse utgifter" og andre rare ting. Lukter litt suspekt spør du meg. Jeg har konkludert med at man må være to for at det skal være verdt å kjøpe noe. Er man bare en person så går det fint ann å leie seg noe lite og rimelig og heller spare pengene. Og: Uansett hva boligen øker i verdi så er det fortsatt ufattelig mye penger for en enkelt person å betale for en leilighet. 14.000,- i måneden er MYE. Plusser man på litt mer i fellesutgifter så ender man jo opp på 16.000,- +/- Hva slags liv lever man da? Jeg spør meg selv: Hvem er disse folka som hevder de har tjent så mye på å selge boliger og føler det har lønnet seg så mye? Hvem er de, hvor mye egenkapital hadde de og hva gjorde de? Nysgjerrig. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #62 Skrevet 8. mai 2022 17 minutter siden, Hjertefisk said: Ja jeg er enig. Selv om mitt regnestykke ikke nødvendigvis matchet prisene i Oslo, så er 2,2 fortsatt rimelig for en ettroms nesten uansett hvor i landet man bor tror jeg? Fellesutgifter er også noe som vil variere enormt. Her jeg bor (liten by) så har jeg bemerket meg enkle leiligheter til 2,2 med felleskostnader rundt 6000/8000,- i måneden. Og jeg fatter og begriper ikke hvordan man da kan hevde at det lønner seg å eie vs å leie? Det som inngår i disse fellesutgiftene er også vage ting som f.eks kontingenter og "diverse utgifter" og andre rare ting. Lukter litt suspekt spør du meg. Jeg har konkludert med at man må være to for at det skal være verdt å kjøpe noe. Er man bare en person så går det fint ann å leie seg noe lite og rimelig og heller spare pengene. Og: Uansett hva boligen øker i verdi så er det fortsatt ufattelig mye penger for en enkelt person å betale for en leilighet. 14.000,- i måneden er MYE. Plusser man på litt mer i fellesutgifter så ender man jo opp på 16.000,- +/- Hva slags liv lever man da? Jeg spør meg selv: Hvem er disse folka som hevder de har tjent så mye på å selge boliger og føler det har lønnet seg så mye? Hvem er de, hvor mye egenkapital hadde de og hva gjorde de? Nysgjerrig. Jeg har akkurat kjøpt i Bergen. Tre soverom for 2 490 000. Dette er min første bolig. Tenker ganske likt som deg egentlig, men er kjempelei av å bo i kollektiv og ser at prisene for å leie noe alene som er ok, er veldig høye. Kjøper for å bo, ikke for å tjene. Har en plan om å kanskje leie litt ut på AirBnB for å kaaanskje gå litt i pluss etter hvert. Men ellers håper jeg å havne ca. på null egentlig, stort sett. Anonymkode: 5b637...e48
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #63 Skrevet 8. mai 2022 Hjertefisk skrev (1 time siden): Ja jeg er enig. Selv om mitt regnestykke ikke nødvendigvis matchet prisene i Oslo, så er 2,2 fortsatt rimelig for en ettroms nesten uansett hvor i landet man bor tror jeg? Fellesutgifter er også noe som vil variere enormt. Her jeg bor (liten by) så har jeg bemerket meg enkle leiligheter til 2,2 med felleskostnader rundt 6000/8000,- i måneden. Og jeg fatter og begriper ikke hvordan man da kan hevde at det lønner seg å eie vs å leie? Det som inngår i disse fellesutgiftene er også vage ting som f.eks kontingenter og "diverse utgifter" og andre rare ting. Lukter litt suspekt spør du meg. Jeg har konkludert med at man må være to for at det skal være verdt å kjøpe noe. Er man bare en person så går det fint ann å leie seg noe lite og rimelig og heller spare pengene. Og: Uansett hva boligen øker i verdi så er det fortsatt ufattelig mye penger for en enkelt person å betale for en leilighet. 14.000,- i måneden er MYE. Plusser man på litt mer i fellesutgifter så ender man jo opp på 16.000,- +/- Hva slags liv lever man da? Jeg spør meg selv: Hvem er disse folka som hevder de har tjent så mye på å selge boliger og føler det har lønnet seg så mye? Hvem er de, hvor mye egenkapital hadde de og hva gjorde de? Nysgjerrig. Ja, jeg er helt enig i det. Det er derfor jeg velger å leie. Ja, jeg vet at jeg går glipp av prisvekst. Men har aksjefond og endel sparepenger tilgjengelig så.. Anonymkode: 9873e...778
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #64 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har akkurat kjøpt i Bergen. Tre soverom for 2 490 000. Dette er min første bolig. Tenker ganske likt som deg egentlig, men er kjempelei av å bo i kollektiv og ser at prisene for å leie noe alene som er ok, er veldig høye. Kjøper for å bo, ikke for å tjene. Har en plan om å kanskje leie litt ut på AirBnB for å kaaanskje gå litt i pluss etter hvert. Men ellers håper jeg å havne ca. på null egentlig, stort sett. Anonymkode: 5b637...e48 Du kan jo leie ut et eller to rom da hvis du vil det. Tjene litt på det Anonymkode: 9873e...778
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #65 Skrevet 8. mai 2022 2 hours ago, Hjertefisk said: Har forsøkt meg på et lite regnestykke. Kommenter gjerne om det er noe jeg har glemt eller gjort feil. Prøver å sette meg inn i dette litt grundigere. Hva må en person regne med å betale for en ettroms leilighet i noenlunde ok stand? Jeg har brukt 2,2mill som utgangspunkt. Og med tanke på renteøkningene som kommer så har jeg brukt 4% nom. rente. 25 år nedbetalingstid. Skattefradraget på 22% er trukket fra regnskapet. Pris: 2.200.000. Egenkapital 15%: 330.000. Ønsket lånebeløp: 1.870.000 Avdrag: 3800 Renter og gebyrer: 4800 Kommunale avgifter: 1100 Forsikring: 450 Renovasjon: 450 Internett: 850 Strøm: 1200 Totalte utgifter: 12.650,- Men så bør man plusse på noen tusenlapper til generell vedlikehold og andre utgifter. Så la oss runde det opp til 14.000,- Av dette beløpet går 10.200,- rett ut av vinduet. Eller 122.400,- i året. Dette er kun utgifter. Hvor mye vil denne boligen stige i verdi i året? Mest sannsynlig vil vi oppleve at verdistigningen synker litt (men hvem vet?) Jeg har tatt utgangspunkt i 5% verdistigning per år. Det tilsvarer en verdistigning på 110.000,- i året. Plusser du på avdragene så har du spart 3800 x 12 = 45.600 Totalt spart/tjent på å eie: 155.600,- i året. Trekker man ifra de generelle utgiftene så har man et overskudd på 33.200,- i året på å eie kontra leie. Stemmer ikke det? MEN: Hva koster det å selge boligen den dagen du bestemmer deg for det? Litt googling her og der tilsier at man må regne med å punge ut med ihvertfall 120.000 til å innhente alle dokumenter, provisjon til eiendomsmegler, foto, innredning osv. Dette er også penger som flyr rett ut av vinduet. Da spørs det. Hvor mange år må du bo i boligen før det begynner å bli verdt det? 4-5 år? Nå begynner det å bli vanskelig for meg så kanskje noen andre kan bryne seg på det regnestykket. Uansett. Korriger meg om jeg tar feil nå, men hvis en person dermed leier en bolig til under 10.200 inkl strøm og internett, og heller sparer og investerer seg til ca 155.600 i året, (f.eks via fond og bsu) så har det ikke så mye å si om man leier kontra å eie i årene som kommer? Enig med deg. Det som evt mangler i regnestykket ditt slik jeg ser det er gearingeffekten av å låne penger for å investere. Om man investerer 155 600 kr i fond med x verdistigning i året utgjør det mindre enn 2 2000 000 kr med 5% verdistigning i året. Anonymkode: d55b7...8bc
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #66 Skrevet 8. mai 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan jo leie ut et eller to rom da hvis du vil det. Tjene litt på det Anonymkode: 9873e...778 Jepp, det er også mulig. I alle fall i et kort perspektiv, f.eks. en - to måneder om gangen for de som trenger å leie noe i kort tid. Men tror jeg er kommet dit at jeg aldri orker å "binde meg" til å bo med en ukjent person over lang tid. Anonymkode: 5b637...e48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå