Gå til innhold

Best å leie billig eller eie dyrt? Jeg syns det er best å leie billig! Tror det er smartest

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det er best å leie noe billig, fordi da får jeg spart mer i måneden. Jeg har ikke så høy lønn og nå betaler jeg 5500 for å bo, mens skulle jeg eid noe, hadde jeg sikkert måtte betalt 15000 i måneden med fellesutgifter og alt.

Også må man plusse på andre kostnader som mat og andre utgifter.

Det at jeg leier så billig gjør at jeg får spart mer og sitter derfor med mer igjen i måneden, enn hvis store deler av lønna skulle gått til bolig.

Joda, du sparer når du betaler ned gjeld, men jeg mener det ikke er verdt det. Du sitter jo ikke på de pengene, med mindre du selger da.. Og da kjøper du gjerne noe annet? Jeg har jo faktisk pengene på konto...

Anonymkode: 9873e...778

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mener det er best å leie noe billig, fordi da får jeg spart mer i måneden. Jeg har ikke så høy lønn og nå betaler jeg 5500 for å bo, mens skulle jeg eid noe, hadde jeg sikkert måtte betalt 15000 i måneden med fellesutgifter og alt.

Det at jeg leier så billig gjør at jeg får spart mer og sitter derfor med mer igjen i måneden, enn hvis store deler av lønna skulle gått til bolig.

Joda, du sparer når du betaler ned gjeld, men jeg mener det ikke er verdt det. Du sitter jo ikke på de pengene, med mindre du selger da.. Og da kjøper du gjerne noe annet? Jeg har jo faktisk pengene på konto...

Det tenker jeg du har helt rett i, i din situasjon med dine prioriteringer.

Anonymkode: d55b7...8bc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du har rett. Jeg har etter nøye budsjettering kommet til den samme konklusjonen.
Mange sier at man kaster penger ut av vinduet med å leie, men det gjør man jammen med å eie også.
Renter + gebyrer, kommunale avgifter, skatt, renovasjon, vedlikehold, forsikring, strøm, internett, andre fellesutgifter osv er også enorme summer som går rett ut av vinduet. Det eneste som gjør det å eie gunstig er boligens verdiøkning. Men selv da utgjør det ikke store forskjellen hvis man heller har mulighet til å leie noenlunde rimelig.

Det blir noe annet da om man er to. Da lønner det seg å eie. Men som singel og barnløs: nje, ikke så mye.

Anonymkode: 5eb68...c04

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enslig,ufør og leier til 4750 i mnd.+Strøm.60kvm.Jeg har bodd her i mange år og stortrives.Aldri mer eget hus på meg.

Anonymkode: 3e02a...b78

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du greier å finne noe ordentlig som er billig å leie så sier det seg selv at det er billigere å leie enn å eie. Men i de store byene får man leie høl eller kollektiv til den prisen du nevner og jeg som eier betaler MINDRE enn 15K pr måned i boligkostnader (inkludert, alarm, komm.avgifter, strøm og oppvarming, internett og felleskostnader). 

Man betaler ca 4.500/mnd i avdrag og rente pr million man låner (25 år, 2,5 % nom. rente). I tillegg kommer de andre boligkostnadene jeg har nevnt.

Skrevet

Det er noe man må vurdere konkret i hvert enkelt tilfelle. Jeg har bodd steder der det utvilsomt har vært billigst å leie og steder der det utvilsomt har vært billigst å eie.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på prisstigningen der man bor. Er den høy, vil det være gunstig å eie. Er den lav, eller til og med flat/negativ, kan regnestykket være et helt annet. 

Anonymkode: 2e6c9...234

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kommer an på prisstigningen der man bor. Er den høy, vil det være gunstig å eie. Er den lav, eller til og med flat/negativ, kan regnestykket være et helt annet. 

Men.. Hva skal man med den prisstigningen? Du får jo ikke mer penger i hverdagen. Den dagen du skal selge påtar du deg jo bare mer lån.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Men.. Hva skal man med den prisstigningen? Du får jo ikke mer penger i hverdagen. Den dagen du skal selge påtar du deg jo bare mer lån.

Trenger jo ikke selge, vi kjøpte en utleieleilighet da vi nesten hadde betalt ned lånet. Leies ut for 14000 i mnd, selv om vi skatter er det en fin ekstra inntekt :)

For oss var det mye billigere å kjøpe enn å leie. 

Anonymkode: 2bd92...0f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Trenger jo ikke selge, vi kjøpte en utleieleilighet da vi nesten hadde betalt ned lånet. Leies ut for 14000 i mnd, selv om vi skatter er det en fin ekstra inntekt :)

For oss var det mye billigere å kjøpe enn å leie. 

Anonymkode: 2bd92...0f1

Kjekt å høre☺️jeg sitter selv på rundt 800 000 i verdistigning, men banken vil ikke refinansiere😏Har lav inntekt, men trenger en bil😬Blir dyrt billån da😭

Anonymkode: b1e2f...80a

AnonymBruker
Skrevet

Det beste må vel være å eie 'billig'. Men det kommer jo først etter å ha leid billig i noen år. 

Selv leide jeg en drittleilighet i en årrekke for å spare ek (mye ek, så jeg slapp så mye lån). Deretter kjøpte jeg hus, og betalte hardt ned. Nå har jeg refinansiert, og betaler ca 4000 i måneden på lånet (det er igjen under en million), for å få det litt romsligere nå som jeg studerer. Når jeg er ferdig med studiene, er planen å betale hardt ned igjen. :)

Anonymkode: 7df9c...6a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man tjener i lengden på å eie bolig. Til slutt eier man huset selv og har men stor sannsynlighet fått verdistigning på boligen. Vi eier enebolig, betaler 8000 i måneden på lånet, og har på tre år en verdistigning på 750.000, uten for store utgifter på vedlikehold. 

Anonymkode: 827a1...274

Skrevet

I noen tilfelle lønner det seg og eie, som mange sikkert har fortalt deg tusen ganger, men i andre tilfeller lønner det seg faktisk å leie.

Det fordrer selvfølgelig at man leier billig. For meg og samboer lønner det seg å leie, fordi leien koster oss mindre enn det hadde kostet å ha et lån. Alt av vedlikehold på huset betaler huseier, og vi kan bruke pengene på andre ting eller sette det i aksjer og fond. Historisk sett har det alltid lønt seg å investere i aksjer foran bolig, med unntak av de siste 20 årene, og da menes det bolig med utleiedel, i vekstområder som Oslo. Videre vekst inn i fremtiden er man uansett ikke garantert, så boligkjøp er like mye gambling som andre investeringer.

Vi er ikke interessert i leietakere, og å bo i Oslo er vi ferdig med en gang for alle. Derfor leier vi.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bare hvis du kjøper deg opp.

Vi opplevde 3 000 000 i prisstigning på 5 år. Og ble med det gjeldsfrie da vi kjøpte ny bolig. 

Anonymkode: f5498...59b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er to ting som alltid gjør det verd det å eie for meg.

1. Ingen kan kaste deg ut fordi de skal bruke boligen selv.

2. Du kan innrede, pusse opp og endre slik du selv ønsker.

Dette får du ikke når du leier.

Anonymkode: a5d1a...61a

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ok hvis du bor i småby eller tettsted. Men leien kan fort øke mye i storby. Da sitter du med katta i sekken. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Man tjener i lengden på å eie bolig. Til slutt eier man huset selv og har men stor sannsynlighet fått verdistigning på boligen. Vi eier enebolig, betaler 8000 i måneden på lånet, og har på tre år en verdistigning på 750.000, uten for store utgifter på vedlikehold. 

Anonymkode: 827a1...274

Det er ikke sånn overalt. Jeg bor i en småby. Vårt hus har gått opp ca 1 million i verdi på 10 år. Og hvis vi begynner å legge sammen alt vi har brukt på (mindre) oppussing og nødvendig vedlikehold, er vi ikke veldig langt unna den summen. Vi har først og fremst tjent penger på at vi har nedbetalt lån (sparing) i en periode med lav rente, ikke prisstigningen. Ikke alle bor i Oslo! Min søster tjente til sammenligning 1 million på litt over to år på en LITEN leilighet i Oslo, og da hadde hun brukt under 100k på vedlikehold. Enorm kontrast fra oss! I Oslo kan man akkumulere stor boligformue pga prisstigning, i mer landlige områder… not so much. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke det er verdt å ha mindre å leve for i måneden ved å eie fordi "du bor i en sparegris som du blir rikere av" Man merker jo ikke til de pengene i hverdagen. Hjelper ikke meg å tenke at jeg har mye å rutte med når mesteparten av lønnen går til bolig og lån.

Skrevet

Det virker som at ingen tenker på boutgifter når boliglånet er nedbetalt.

Eier enebolig (ingen fellesutgifter), betaler 10.400 kr i måneden på lånet.

Når det er nedbetalt vil mine boutgifter kun være strøm, vann, renovasjon, forsikring og vedlikehold.

På det tidspunktet kan vel ingen være i tvil om hva som lønner seg?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Guppy88 skrev (1 minutt siden):

Det virker som at ingen tenker på boutgifter når boliglånet er nedbetalt.

Eier enebolig (ingen fellesutgifter), betaler 10.400 kr i måneden på lånet.

Når det er nedbetalt vil mine boutgifter kun være strøm, vann, renovasjon, forsikring og vedlikehold.

På det tidspunktet kan vel ingen være i tvil om hva som lønner seg?

Synd det bare tar 20+ års tid som regel å komme dit. Kontra å kan spare mer i måneden i løpet av samme periode.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...