AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #1 Skrevet 7. mai 2022 Jeg og samboeren prøver å planlegge slik at vårt barn ikke «må» ha en iPhone og være på sosiale medier allerede ved 11-12 års alderen. Får de ikke og «alle andre har» blir jo det bare vondt. Så hvordan gjøre han til til en del av ett miljø hvor dette ikke er normen? Er det fortsatt mulig å sende barnet på offentlig skole uten at de trenger iPhone så tidlig? Eller har «alle» på 11-13 år iPhone? Han kan gjerne få en annen type telefon og/eller en sånn klokke, men vi ønsker ikke å utsette han for de negative effektene en iPhone og sosiale medier vil gi ham. Ser for meg at hvis man går på offentlig skole og har en typ Nokia ettellerannet blir man raringen? Ser ikke så mange andre muligheter enn å vurdere Steinerskolen. Noen som har erfaringer? Anonymkode: 5ca8d...55e 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #2 Skrevet 7. mai 2022 En ting til; mener ikke at all teknologi er dumt, vil gjerne at han skal kunne lære for eksempel koding og bruke nyere teknologi i læring for eksempel, med akkurat det der med å skulle ha sin egen telefon og være på sosiale medier tror jeg er skikkelig skadelig. Det er en grunn til at de som jobber med dette innenfra nekter barna sine å ha det.. TS. Anonymkode: 5ca8d...55e 1
Rosatoast Skrevet 7. mai 2022 #3 Skrevet 7. mai 2022 (endret) Hva har dette noe med Steinerskolen å gjøre? Absolutt ingenting si. Endret 7. mai 2022 av Rosatoast 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #4 Skrevet 7. mai 2022 Hæ? Nevøen min går på Steinerskolen og har hatt iPhone og lesebrett siden har var 6. synes dette « skjerm» problemet har tatt litt av. Skadelig og ha sin egen telefon ? Får få opp telefonkiosker igjen da. Anonymkode: 34911...d3b 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #5 Skrevet 7. mai 2022 Rosatoast skrev (59 minutter siden): Hva har dette noe med Steinerskolen å gjøre? Absolutt ingenting si. Jo det har det. Offentlig skole bruker mer skjerm i skoletiden enn Steinerskolen gjør, da blir også holdningene rundt dette litt annerledes. Anonymkode: 40f85...5c2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #6 Skrevet 7. mai 2022 Gi han i-phone, men ikke sosiale medier før han er over aldersgrensen. Et barn på 11 - 13 år er mer enn gammelt nok til å ha en skikkelig mobiltelefon man faktisk kan bruke og spille på. YouTube, Netflix, NRK etc er en helt annen verden på en telefon med minimale forhold av kvalitet (noe flipphones mangler). Anonymkode: 92d21...1e0
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #7 Skrevet 7. mai 2022 Mine unger på 10 og 11 har fått telefon på 10årsdagen. Det er omtrent snittet på når de i Steinerskolen her får mobil. Fortsatt et par som ikke har fått, og noen som fikk tidligere. Ingen av mine får sosiale medier før de er 13. Kan fint gi telefon med foreldrekontroll og restriksjoner. I snitt så har de vennen deres som går på offentlig skole fått telefon mye tidligere. Det ser vi i forbindelse med idrettene ungene går på. Vil du ungen skal lære koding og PC, må du ta ansvaret for det selv når du sender dem på Steinerskolen, for dette lærer de ikke der. Anonymkode: c2fc0...fab 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #8 Skrevet 7. mai 2022 Rosatoast skrev (4 timer siden): Hva har dette noe med Steinerskolen å gjøre? Absolutt ingenting si. Eh jo det har det. Har to tantebarn på Steinerskolen og der brukes det mye mindre skjerm enn på vanlig skole. Anonymkode: 94eb7...2aa
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #9 Skrevet 7. mai 2022 Det kommer veldig an på hvor du bor om barna på Steinerskolen har skjerm eller ikke. Vi har barn på Steinerskolen og der ble mobilbruk tatt opp på foreldremøte i høst. (3. klasse) mange ønsker å vente. Vi har gitt han en telefon (min gamle iPhone) som han bruker til å høre lydbok og musikk. Jeg har foreldrekontroll og han har tider for skjermtid. Ingen sosiale apper. Anonymkode: 3b3eb...b5a
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #10 Skrevet 7. mai 2022 Vi har barn på steinerskolen. Det er lettere å være restriktiv med skjerm for barn når de går der. Du får drahjelp fra skolen, og det er flere «særingfamilier» der, rett og slett. Anonymkode: b5e74...c82
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #11 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 7.5.2022 den 13.37): Jeg og samboeren prøver å planlegge slik at vårt barn ikke «må» ha en iPhone og være på sosiale medier allerede ved 11-12 års alderen. Får de ikke og «alle andre har» blir jo det bare vondt. Så hvordan gjøre han til til en del av ett miljø hvor dette ikke er normen? Er det fortsatt mulig å sende barnet på offentlig skole uten at de trenger iPhone så tidlig? Eller har «alle» på 11-13 år iPhone? Han kan gjerne få en annen type telefon og/eller en sånn klokke, men vi ønsker ikke å utsette han for de negative effektene en iPhone og sosiale medier vil gi ham. Ser for meg at hvis man går på offentlig skole og har en typ Nokia ettellerannet blir man raringen? Ser ikke så mange andre muligheter enn å vurdere Steinerskolen. Noen som har erfaringer? Anonymkode: 5ca8d...55e Steinerskolen bruker ikke skjerm i undervisningen med mindre det er en del av kompetansemålene. Bortsett fra det bruker barna på steinerskolen like mye skjerm som andre barn, på fritiden. MEN du finner nok flere skjerm-motstandere blandt foreldrene der enn på en offentlig skole. Anonymkode: cab22...6e8 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #12 Skrevet 8. mai 2022 Godt spørsmål, og jeg ser gjerne at en tråd opprettes om dette der folk kan sammenlikne erfaringer. Det er flere som er på jakt etter skoler med mindre skjermbruk. Det jeg vet av erfaring er at Bærumsskolene (som ellers er gode) er "verstinger" når det gjelder skjerm i skolen. Bærum kommune gjorde tidlig en avtale om innkjøp av iPader og begynte å bruke disse veldig tidlig. Det er (dessverre) få skoler som er bevisst på dette, men mitt råd er å søke seg til skoler der du kan alliere deg med likesinnede foreldre. Selv om skolen ikke har noen slik policy, så er det viktigste at barna kommer inn i rett vennekrets. Steinerskolen kan være fin sånn sett, sammen med flere private skoler. Alle som har søkt seg vekk fra det offentlige har jo ofte noen motforestillinger om hvordan ting gjøres der, og skjermbruk kan være en av dem. I Oslo vet jeg at det er noen foreldre på Bolteløkka som er ganske skjermkritiske også. Anonymkode: 600c5...375
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå