Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Min erfaring også. Jeg bor selv i et nabolag hvor man må ha ganske grei økonomi for å få kjøpt seg hus, så nabolaget er fullt av folk med god inntekt/god forretningsteft/god arv. Jo mer penger og jo "bedre" etternavn de har, jo lavere profil holder de. Selv flyttet jeg til byen uten å vite om hvem eller hva eller hvordan, men fant ei god venninne i ei av mine nye naboer. Jordnær, sminkefri og glad i skogsturer med hunden. Viste seg at hun var den rikeste av alle i nabolaget (arv). Det har hun aldri nevnt selv, men andre liker jo å snakke. Jeg har møtt foreldrene henne også, som eier et stort rederi, men også de er så jordnære som man kan bli. Kjører vanlige biler, bor i ganske vanlig hus. Oppfører seg hyggelig og varmt mot andre.

...og så har man dem som flasher; kjøper ny Porsche/Tesla årlig, inviterer til overdådige Instagramvennlige hagefester, gir iPhones i kalendergave til barna osv osv. Har som oftest ufordragelige barn, men alt ser veldig bra ut på Instagram og ellers i media. Noen har forsvunnet helt stille fra nabolaget da konkursen tok til eller pengefesten tok slutt, mens andre tviholder så godt de kan på imaget sitt (selv om man kan skimte sprekkene i fasaden). Til syvende og sist er det bare fasade, og ikke et lykkelig og vakkert liv. Det ser egentlig litt stusselig ut å ha det slik. Denne streben etter å se fantastisk ut. Slitsomt. 

Takk og lov for at jeg er såpass trygg i meg selv at jeg slipper det jaget. Jeg kan tasse til postkassen i pysjen og tresko, med håret i en tutt og et morratrøtt tryne. Møter kanskje på hun perfekt sminkede wannabeen som har outfit-of-the-day-bekledning allerede på, og likevel kan jeg stå rakrygget og ønske henne en god dag. Selv om jeg innerst inne tror min dag blir bedre, for jeg slipper all staffasje og skuespillet.

Anonymkode: 7b577...59b

Så enig med deg. De fleste rike er ydmyke og liker ikke å vise seg frem. 
jeg er lik deg, tusler til postkassa uten sminke og i slipperser jeg også. Her jeg bor er de fleste helt alminnelig. 
ingen bryr seg om naboens bil. 
Jeg bryr meg ikke om dyre ting som står til pynt. Det eneste jeg har som er dyrt er lampene mine, jeg har en elsk på lamper. 
Mange vet at pappa har mye penger, men han var alltid vært folkelig og jordnær, De lever i et helt normalt og  vanlig hus. Opptatt av bil, men det er alt liksom. 
penger er til for å brukes skriver mange? Vel, alt ettersom hva man har behov for. 
Hadde jeg gått rundt å vist flashet med penger og luksus hadde mine kollegaer spydd av meg 🤮 

folk i min omkrets står med begge beina på jorda 

Anonymkode: ca614...fd9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så enig med deg. De fleste rike er ydmyke og liker ikke å vise seg frem. 
jeg er lik deg, tusler til postkassa uten sminke og i slipperser jeg også. Her jeg bor er de fleste helt alminnelig. 
ingen bryr seg om naboens bil. 
Jeg bryr meg ikke om dyre ting som står til pynt. Det eneste jeg har som er dyrt er lampene mine, jeg har en elsk på lamper. 
Mange vet at pappa har mye penger, men han var alltid vært folkelig og jordnær, De lever i et helt normalt og  vanlig hus. Opptatt av bil, men det er alt liksom. 
penger er til for å brukes skriver mange? Vel, alt ettersom hva man har behov for. 
Hadde jeg gått rundt å vist flashet med penger og luksus hadde mine kollegaer spydd av meg 🤮 

folk i min omkrets står med begge beina på jorda 

Ingen i gata di bryr seg om naboens bil? Haha bortsett fra deg mener du? Å bry seg om at naboen bryr seg om bilen, er fortsatt å bry seg.

Kollegaene dine spydd? Det er noe utrolig ufint over deg? Du har kanskje mye penger, faren din også (du poengterer dette så mye at jeg nå snart begynner å tro at dette er en trolletråd)  men god oppdragelse har du ikke. Venninnen din, som du omtaler så fint, er ikke hun i omgangskretsen din? 

Om ikke dette er en trolletråd, burde du kikke litt innover. Kos deg med lampene dine, så kan venninnen din kose seg på tur med familien sin.

Anonymkode: 38a73...d67

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg tror ikke du er misunnelig på pengene de har, men jeg tror du er misunnelig på at de har samvittighet til å bruke dem. Av en eller annen grunn har du et syn om at det er "galt" å bruke penger med mindre det er strengt nødvendig. Sånn er det ikke, selv om det er mange i Norge som føler det som deg. Men det er fullt lov å bruke penger, og det er ikke noe å skamme seg over. "Venninnen" din (som du tydeligvis ikke liker, skjønner ikke hvorfor du later som dere er venner?) sliter ikke med det samme, og har frigjort seg fra den undertrykkende antiluksusmoralen du veldig hardt prøver å forfekte.

Er poenget med tråden at du vil ha anerkjennelse fordi du er "flink" og måteholden? Det er fine prinsipper, for all del, men det er dine prinsipper, i så fall. Og det virker som du jobber veldig hardt for å overbevise oss om at du virkelig har disse prinsippene, og at de er bedre enn venninnen din sine.

Anonymkode: 078fb...6d6

Det finnes ikkje noen dokumentasjon på at folk med mye penger er så mye lykkligere en andre, men snarere tvert imot.  

Putin, og han omgangskrets av  oligarker er  folk med penger, men er slett ikkje så sikker  om mange av dem er så  lykkelig idag. 

Norge har fått en økning i klasseskille de senere årene, og pandemien har sett  fokus på samfunnkritiske jobber, og lønnsvilkårene deres.  Eg har problem med å skjønne at  div.lederlønninger skal ligge langt over det en  sykepleier har i lønn, og mange får høye sluttpakker, bonuser når det får sparken.  

Krigsutbruddet i Ukrania vil på sikt komme til å endre på mye, også i Norge, og mange må belage seg på endret forbruksmønster.  Norge har vert begavet med stor arbeidsinnvandring fra øst, men mange av desse vil troleg pendle til Ukrania når igjennoppbyggingen en gang begynner.  I Norge vil det bli stor mangel på håndtverkere med fagkunnskap, og norge har  mer en nok med byråkratere, økonomer, boligmeglere.     

Anonymkode: 925ed...c96

Gjest Adobyen
Skrevet

De fleste kunne vel ha kost seg med mer penger. Det er ikke noe rart i det.

selv trenger jeg trygghet ved å vite at det går rundt, og gjerne noe ekstra.  Jeg er ikke misunnelig på de som har mer, men irritert når jeg forstår at forskjellene i samfunnet blir stadig større. Det siste er politikk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen i gata di bryr seg om naboens bil? Haha bortsett fra deg mener du? Å bry seg om at naboen bryr seg om bilen, er fortsatt å bry seg.

Kollegaene dine spydd? Det er noe utrolig ufint over deg? Du har kanskje mye penger, faren din også (du poengterer dette så mye at jeg nå snart begynner å tro at dette er en trolletråd)  men god oppdragelse har du ikke. Venninnen din, som du omtaler så fint, er ikke hun i omgangskretsen din? 

Om ikke dette er en trolletråd, burde du kikke litt innover. Kos deg med lampene dine, så kan venninnen din kose seg på tur med familien sin.

Tydelig at denne tråden traff en nerve hos deg. En typisk « blir sint og bitter når andre har mer enn meg» 

skjerp deg! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De fleste skulle ønske de hadde litt mer penger. Og det er en ærlig sak. 
men lykke og glede finnes ikke i for mye penger å vasse i. 
Å være fattig gir heller ikke lykke. Det gir bare bekymringer og begrensninger.

Det patetiske er når folk med penger liker å vise at de har penger. Desperate bilder og oppdateringer 5-6 ganger om dagen der de viser gourmet mat, merkeklær, design og dyre ting. For meg blir det bare flaut.. hva er det de vil oppnå? 

I min omngangskrets er det de som har minst som er ivrigst på å dra frem telefonen når noe først skjer. Selv en middag på egon må deles. 

Jeg trur bare man lettere oppfatter det som skryt når bildene kommer fra eksotiske strender, eller påskefjellet, i og med at man ikke gjør slikt selv, selv om personen som sender bare ser på dette som en normal dag i året. 

Anonymkode: c4fe4...c1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sånt har ingenting å si. Min bolig står det og mange millioner i pant på, men huslånet er snart nedbetalt. Pantet blir ikke endret før lånet er nedbetalt/refinansiert eller flyttet til en annen bank. 

Anonymkode: ac386...be1

Samme her. Lånet er bare 1/4 av hva det er oppgitt pant på i grunnboken. 

AnonymBruker
Skrevet

Herregud. For et trist liv du har TS. Så fiksert på denne venninnen. Kan du ikke bare la henne leve livet sitt da?

For det første så er det pinlig åpenbart at du lyver/overdriver. Hele familien spiser på gourmetrestaurant minst tre ganger i uken, hun ute med venninner flere ganger i uken og det samme er han? Du ser vel selv at det ikke går opp? Her er det din irritasjon og misunnelse som har forblindet deg. 

Du virker også veldig stolt av at du sparer mye og har nesten nedbetalt hus. Beklager, men det lønner seg nok ofte mer å gjøre som din venninne. Ved å lånefinansiere dyrt hus og hytte vil prisstigningen nok gjøre at de sitter igjen med mye mer til slutt enn deg. Hvis de kan leve gode liv samtidig, så er vel det bare fint.

At du klarer å irritere deg sånn over friske blomster og heiskort er bare tragisk. 

Skryting i sosiale medier er vel aldri så classy, men det er det jaggu mange som driver med. Friluftsfolk, hagefolk, treningsfolk, selfiefolk,  fiskere, strikkere… kommer bare an på hva man vil ha skryt for det. Du kan jo gi din venninne et vennlig tips om å roe ned på delingen. Eller bare slutte å følge.

Anonymkode: 6eb83...ff1

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det hørtes en smule hektisk ut det livet der, men ellers så lever jeg ganske likt - uten unger!

Det er vel det som er hemmeligheten min da, dropp unger så får du luksuslivet lett 😅

Folk prioriterer jo også forskjellig, noen sparer mye eller putter mye i boligen, andre putter mye i hobbyene sine, andre igjen bruker mye på restaurant, fine reiser, mer "typiske" luksusvarer. Det er ikke så mystisk, spesielt ikke når de tjener godt.

Anonymkode: b708d...191

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at dette går begge veier:de som har og bruker mye penger forstår ikke de som velger å leve nøkternt heller. Å komme med ting som at "du hadde vel vært lykkeligere med mer penger", viser at de har ikke skjønt det. 

Anonymkode: c620c...4b6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tydelig at denne tråden traff en nerve hos deg. En typisk « blir sint og bitter når andre har mer enn meg» 

skjerp deg! 

En nerve hos meg? Sier hun som startet et innlegg om venninnen som lever i luksus. Sier hun som har gått inn å sjekket skatten til venner.

Du prøver å «ta» meg for det du startet et innlegg om? Sjarmerende. 
Kanskje det ikke traff noen nerve? Kanskje jeg er «venninnen din»? Er to personer som har sjekket skatten min, og den ene har en «rik» pappa… men dette kan være tilfeldig, kanskje det er flere av dere? Jaja, kos deg her inne. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En nerve hos meg? Sier hun som startet et innlegg om venninnen som lever i luksus. Sier hun som har gått inn å sjekket skatten til venner.

Du prøver å «ta» meg for det du startet et innlegg om? Sjarmerende. 
Kanskje det ikke traff noen nerve? Kanskje jeg er «venninnen din»? Er to personer som har sjekket skatten min, og den ene har en «rik» pappa… men dette kan være tilfeldig, kanskje det er flere av dere? Jaja, kos deg her inne. 

Prøv å les innlegget.. har ikke skrevet en eneste plass at jeg har skjekket skatten 😅 denne tråden må jo ha truffet en nerve siden du er aktiv og aggressiv på dag nr 2 😅 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Herregud. For et trist liv du har TS. Så fiksert på denne venninnen. Kan du ikke bare la henne leve livet sitt da?

For det første så er det pinlig åpenbart at du lyver/overdriver. Hele familien spiser på gourmetrestaurant minst tre ganger i uken, hun ute med venninner flere ganger i uken og det samme er han? Du ser vel selv at det ikke går opp? Her er det din irritasjon og misunnelse som har forblindet deg. 

Du virker også veldig stolt av at du sparer mye og har nesten nedbetalt hus. Beklager, men det lønner seg nok ofte mer å gjøre som din venninne. Ved å lånefinansiere dyrt hus og hytte vil prisstigningen nok gjøre at de sitter igjen med mye mer til slutt enn deg. Hvis de kan leve gode liv samtidig, så er vel det bare fint.

At du klarer å irritere deg sånn over friske blomster og heiskort er bare tragisk. 

Skryting i sosiale medier er vel aldri så classy, men det er det jaggu mange som driver med. Friluftsfolk, hagefolk, treningsfolk, selfiefolk,  fiskere, strikkere… kommer bare an på hva man vil ha skryt for det. Du kan jo gi din venninne et vennlig tips om å roe ned på delingen. Eller bare slutte å følge.

Anonymkode: 6eb83...ff1

Jada, det lønner seg å låne opp til pipa og leve i sus og dus uten å betale avdrag. 
Det lønner seg også å gi iPhone i kalendergave og spa hotell i helgene. 
det må da lønne seg noe voldsomt! Så lærer barna samtidig at alt under 1000 kr er First price dritt. 
har også heiskort hvert år, men det er summen av alt jeg (og mange andre) reagerer på. Mange som snakker om de, og ler av de. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jada, det lønner seg å låne opp til pipa og leve i sus og dus uten å betale avdrag. 
Det lønner seg også å gi iPhone i kalendergave og spa hotell i helgene. 
det må da lønne seg noe voldsomt! Så lærer barna samtidig at alt under 1000 kr er First price dritt. 
har også heiskort hvert år, men det er summen av alt jeg (og mange andre) reagerer på. Mange som snakker om de, og ler av de. 

Og du bidrar tydeligvis.

Det er lavmål å oppføre seg slik mot andre, bare fordi de prioriterer annerledes. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Prøv å les innlegget.. har ikke skrevet en eneste plass at jeg har skjekket skatten 😅 denne tråden må jo ha truffet en nerve siden du er aktiv og aggressiv på dag nr 2 😅 

Hjelpes…
du starter en tråd som i utganspunktet er ufin, så går du til angrep på den ene etter den andre her….

Du skrev… 

«kan en ikke diskutere noen ting her inne før ts blir angrepet, da er det Misunnelse og bitterhet med en gang.»

Og så angriper du meg for å være bitter og misunnelig som  kommenterer 😅?  

Du kan umulig se deg selv.

Og naboer og venner ler? Snakker du om voksne mennesker? 

Hva vil du fram til her? At du og Pappa har mye penger, at dere er flinke til å spare? Og at de som ikke sparer ikke er så bra som dere?

Jeg forstår bare ikke tråden din og hva du vil oppnå? Annet enn å baksnakke og rakke ned på mennesker du kaller venner?

Og vær nå endelig forsiktig før du en gang til kaster «er du sjalu» kortet på meg…. For du har jo poengtert selv at sånn snakker man ikke  

Jeg vil mye heller være enn en som flasher LV veska mi på insta, enn en som bruker dager på å kritisere en som gjør det. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en fjern bekjent som lever sånn og de har IKKE gode inntekter.

Helt ærlig så har jeg tenkt at de kanskje selger narkotika. 

Sier ikke at de gjør det ... men tanken har streifet meg. 

Anonymkode: 10463...ced

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.5.2022 den 17.03):

Jeg skjønner heller ikke hvordan folk har råd til stort hus, hytte, dyre møbler og bare luksusklær. Jeg fatter ikke hvor folk får pengene fra.

Jeg er singel, har en vanlig inntekt og unner meg selvsagt masse fint - men da på bekostning av f eks dyr mat eller tannlegeregning.

Jeg ser noen fordeler med å ikke ha det største huset og fullt av barn også: mye mindre å vaske, mer egentid og frihet (som faktisk er den ekte luksusen for meg).

Anonymkode: 6030d...eb7

Vi går på jobb og får pengene på lønningsdagen liksom 🤷🏼‍♀️ utover det er vi flinke til å investere og å bruke pengene riktig. 

Anonymkode: 5de6e...b9c

AnonymBruker
Skrevet

Kvalmt med så miljøfiendtlig forbruk...

Anonymkode: 2d289...612

AnonymBruker
Skrevet

https://forskning.no/okonomi/ssb-forskere-det-er-de-aller-rikeste-som-betaler-minst-skatt-i-norge/1747382

Penger, og akademisk utdannelse har  gjitt  maktposisjoner i Norge siste 20-30 årene, og det er er forlengst slutt å lytte til "vanleg folk på gølvet" med lang ærfaring.   Ser ein på samansettningen på stortinget idag så består den av  blåsruss, og folk med akademisk utdannelse. 

Stormannsgalskapen har økt i omfang i takt  med velstandsøkningen  i Norge de senere årene og  dette har  skapt mange familiekonflikter.    

Anonymkode: 925ed...c96

AnonymBruker
Skrevet

Hvis de er ute og spiser med barna tre ganger i uken og hun også spiser ute med venninner flere ganger i uken, høres det jo ikke ut som de spiser hjemme i det hele tatt, og akkurat det har jeg litt vanskelig for å tro. Når du to ganger i HI må skrive at du ikke er misunnelig, så høres det jo også ut som det er akkurat det du er. 

Anonymkode: 0d628...c4e

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...