Gå til innhold

Hjelp! Står i et vanskelig valg. Brudd med kjæresten. Usikker på om jeg skal kjøpe eller leie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uten for å komme med for mye informasjon, så har vi bodd sammen en stund og nå skal vi selge og flytte til hvert vårt. Vi vil med salget sitte igjen med ca 500.000 hver.

Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre nå. Det står mellom å flytte i et kollektiv, spare mer, eller å flytte til en liten 1-roms i Oslo.

Jeg heller mer mot å flytte til et kollektiv, faktisk. Men ser at prisene på kollektiv har blitt mye dyrere siden jeg bodde i et sist, for flere år siden. Hvis jeg velger dette valget vil jeg kunne spare mer og jeg vil bli litt friere. Ulempen er jo at nå koster kollektiv rundt 6000+ og det blir mye penger på et år.... Men er også usikker på om jeg vil binde meg til en egen leilighet i den fasen jeg står i. Det vil også koste meg mer med avdrag, renter og typisk fellesgjeld. Jeg får da mindre penger i måneden med dette valget.

Innspill tas gjerne imot! Jeg har ca 24.000 utbetalt etter skatt.

Anonymkode: ca069...c15

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg hadde kjøpt fremfor leie når som helst. Jeg hadde kjøpt med tanke om å bo i boligen 3-5 år og kjøpt et lett salgbart objekt.

Skrevet

Jeg hadde kjøpt. Hadde ikke orket tanken på kollektiv, du er helt prisgitt de du havner hos om du trives eller ikke. Bor du i egen leilighet kan du gjøre hva du vil, når du vil, hvordan du vil. 

Skrevet

Hadde heller slått opp et telt i Sofienbergparken, fremfor å bo i kollektiv. Så ja, jeg hadde kjøpt:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sier som de andre: kjøp.

Anonymkode: 4889c...41b

Skrevet (endret)

Du bør kjøpe. Ja, rentehevninger vil nok skje, men å leie i Oslo er å kaste penger rett ut av vinduet. Det er så stor etterspørsel etter små leiligheter at den vil du enkelt få solgt i fremtiden. Husk at å ha penger i bolig er en form for langsiktig sparing. Har du et boliglån betaler du ned til deg selv, og selv om det månedlige beløpet kanskje er noe høyere enn 6000+, så vil det komme deg selv til gode. I teorien sparer du mer ved å eie enn å leie, fordi du høyst sannsynlig får verdistigning på boligen om du bor der noen år. 

Endret av Lacuna
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (1 time siden):

Jeg hadde kjøpt fremfor leie når som helst. Jeg hadde kjøpt med tanke om å bo i boligen 3-5 år og kjøpt et lett salgbart objekt.

Man får ikke ett-roms engang til 2,5mill. i Oslo. 

Anonymkode: 71ae7...ac9

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man får ikke ett-roms engang til 2,5mill. i Oslo. 

Anonymkode: 71ae7...ac9

Det gjør man, men ikke midt på grünerløkka😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde helt klart kjøpt. Du kan jo og risikere at prisene på bolig stiger, så har du om noen år, fortsatt bare råd til en liten 1 roms, selv om du har vært flink til å spare.

Anonymkode: 8b494...56d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du?

Anonymkode: 727aa...dfe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...