AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #1 Skrevet 7. mai 2022 Har en gutt på 9 år. Jeg synes at i den alderen skal man kunne ha litt oversikt over hva som foregår på mobilen. Samtidig vil jeg selvfølgelig at han skal få ha privatliv. Dette er andre gang jeg tar en liten titt på sms han skriver til de i klassen. I dag så jeg at han hadde skrevet i en sms til ei jente "zuck dick." Og lenger ned; Hva blir dette ordet, første bokstav i hvert bilde. (Og det ble penis.) Dette synes jeg absolutt ikke er greit for en 9-åring å skrive til andre. Men hvordan tar jeg det opp? Anonymkode: f274f...038 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #2 Skrevet 7. mai 2022 9 år gammel gutt her også. Jeg leser og følger med, det må han bare godta når han er en liten gutt!! Ingen protester heller da. Anonymkode: a30d2...9c1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #3 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har en gutt på 9 år. Jeg synes at i den alderen skal man kunne ha litt oversikt over hva som foregår på mobilen. Samtidig vil jeg selvfølgelig at han skal få ha privatliv. Dette er andre gang jeg tar en liten titt på sms han skriver til de i klassen. I dag så jeg at han hadde skrevet i en sms til ei jente "zuck dick." Og lenger ned; Hva blir dette ordet, første bokstav i hvert bilde. (Og det ble penis.) Dette synes jeg absolutt ikke er greit for en 9-åring å skrive til andre. Men hvordan tar jeg det opp? Anonymkode: f274f...038 Du tar fra han mobilen og snakker til han selvsagt!! Små barn trenger ikke privatliv på internett - de må følges med! Anonymkode: b5ed1...71b 4 6
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #4 Skrevet 7. mai 2022 Følger med og det syntes barnet er fint, ser innimellom gjennom sammen også. Gjør det minst en gang i uka Anonymkode: 095d6...fbf 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #5 Skrevet 7. mai 2022 Til info så er du juridisk ansvarlig for alt barnet ditt gjør på mobilen og internett! noe alle foreldre bør tenke på. Så ja, jeg sjekker mobilen til barnet mitt, tilogmed han på 17. Anonymkode: 6de7d...97d 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #6 Skrevet 7. mai 2022 Selvsagt skal man følge med når barna er så unge! Grensen for fratagelse av mobil dersom de driver med slikt er også lav. Denne gutten trenger en kraftig gjennomgang av hvordan man snakker til jenter og har tydeligvis allerede startet opp på denne trakaserende sjargongen som preger mange guttemiljøer. Her må dere foreldre inn Anonymkode: 5c53f...2b4 3 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #7 Skrevet 7. mai 2022 Takk for svar. Jeg skal selvsagt ta dette opp med han. <han er ikke hjemme akkurat nå. Anonymkode: f274f...038
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #8 Skrevet 7. mai 2022 Han skal si unnskyld til jenta!!! Ikke glem det! Anonymkode: b7bb4...3dc 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #9 Skrevet 7. mai 2022 En 9 åring har rett på 0 privatliv på telefonen. Den skal kunne sjekkes uten protester. Anonymkode: b4c49...5b3 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #10 Skrevet 7. mai 2022 Pust, enda ett argument for at det ikke blir mobil til 8-års dagen i år. Anonymkode: 0eb3b...7a8 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #11 Skrevet 7. mai 2022 Eldste blir ni år i juli. Jeg har full foreldrekontroll, skjermtid og makstid for apper. Han får ikke ta den med på skolen eller på besøk. Jeg sjekker jevnlig om han skriver sms til noen, men han gjør stort sett ikke det. Egentlig synes jeg han er for liten til mobil, men han bruker den til storytel og tidal. Og det synes jeg jo er greit Anonymkode: ca525...13d 1
Hannah80 Skrevet 7. mai 2022 #12 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): En 9 åring har rett på 0 privatliv på telefonen. Den skal kunne sjekkes uten protester. Anonymkode: b4c49...5b3 Kunne ikke ha vært mer enig👍
GammelKaktus Skrevet 7. mai 2022 #13 Skrevet 7. mai 2022 Jeg har full oversikt over telefon og pc'er og ipader og det hele, jeg er jo IT ansvarlig i hjemmet. 😄 Min gutt har ikke noe behov eller ønske om privatliv når det komme til meldinger og slikt. Han bruker egentlig telefonen veldig lite...og jeg har spurt om det er greit jeg leser meldinger og slikt hvis jeg havner innpå og det er ikke noe problem. Vi styrer på med pogo og da popper jo meldinger opp så jeg for jo med meg hva de skriver men altså de greie i tonen med hverandre. Min sønn er ikke typen som hadde skrevet noe slikt til noen andre heller, og hadde han gjort det så hadde det blitt månelyst. Man må jo prate med barna om hva som er ok å gjør og si, selv om det hører andre gå rundt slikt så må man jo forklare de at det ikke er en akseptabel oppførsel. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #14 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Til info så er du juridisk ansvarlig for alt barnet ditt gjør på mobilen og internett! noe alle foreldre bør tenke på. Så ja, jeg sjekker mobilen til barnet mitt, tilogmed han på 17. Anonymkode: 6de7d...97d Du tuller nå? Hvilken 17-åring går med på dette? Han er vel strafferettslig myndig også. Anonymkode: 5ba90...6f0 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #15 Skrevet 7. mai 2022 Jeg snakket med sønnen min om dette, og han skjønte at det ikke er ok å skrive sånt, og han skjønte at vi som foreldre må kontroll på hva som skjer på mobilen. Ser flere av de andre guttene skriver mye stygt, som de sikkert har lært av eldre søsken. Min har ikke søsken, og er egentlig litt forsiktig av seg. Lurer på om de andre foreldrene har kontroll på sine, ser egentlig ikke sånn ut. Anonymkode: f274f...038
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #16 Skrevet 7. mai 2022 Her er dealen at så lenge jeg betaler mobil og abo til de, så kan jeg sjekke telefonen. Det hender jeg sjekker inninellom, og tar noen samtaler om hvordan man oppfører seg via mobilen. Hadde de skrevet noe ille, så hadde jeg tatt det opp med en gang ieg så det, og begrenset telefon de neste dagene. Anonymkode: 6ab2d...37f 1
NiceOrNothing Skrevet 7. mai 2022 #17 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har en gutt på 9 år. Jeg synes at i den alderen skal man kunne ha litt oversikt over hva som foregår på mobilen. Samtidig vil jeg selvfølgelig at han skal få ha privatliv. Dette er andre gang jeg tar en liten titt på sms han skriver til de i klassen. I dag så jeg at han hadde skrevet i en sms til ei jente "zuck dick." Og lenger ned; Hva blir dette ordet, første bokstav i hvert bilde. (Og det ble penis.) Dette synes jeg absolutt ikke er greit for en 9-åring å skrive til andre. Men hvordan tar jeg det opp? Anonymkode: f274f...038 Du betaler for telefonen og har selvsagt fullt innsyn. Hvis han ikke tolererer det, må tlf inndras. Å du har helt rett, det er absolutt ikke greit å skrive sånn du refererer til . 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #18 Skrevet 7. mai 2022 Har full kontroll og glad for det. Tok jenta i hus å være frekk mot ei venninne. Da mistet hun tlf med en gang uten advarsel. Null toleranse for sånt. Anonymkode: fae6a...646
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #19 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Eldste blir ni år i juli. Jeg har full foreldrekontroll, skjermtid og makstid for apper. Han får ikke ta den med på skolen eller på besøk. Jeg sjekker jevnlig om han skriver sms til noen, men han gjør stort sett ikke det. Egentlig synes jeg han er for liten til mobil, men han bruker den til storytel og tidal. Og det synes jeg jo er greit Anonymkode: ca525...13d Hva skal han med mobil hvis han ikke får ta den med noen steder? Er ikke hele poenget at han kan få tak i deg og du kan ringe han?? Anonymkode: 13d11...8ac
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #20 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva skal han med mobil hvis han ikke får ta den med noen steder? Er ikke hele poenget at han kan få tak i deg og du kan ringe han?? Anonymkode: 13d11...8ac De fleste barn vil bare ha tlf for spill/apper. Anonymkode: 0ed03...86a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå