AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #1 Skrevet 7. mai 2022 Jeg er nyutdannet og har jobbet å arbeidsplassen i snart ett år og for en måned siden så ble det ansatt en mellomleder i avdelingen min som jeg virkelig ikke kommer overens med. Hun kommer med slibrige kommentarer omtrent hver gang jeg åpner munnen (uavhengig om jeg prater til henne eller ei), som f.eks. at det ser ut som jeg skal på søndagsmiddag (hun er den eneste på kontoret i joggebukse og hettegenser), om jeg forteller noen at jeg har vært på hyttetur i helga så sier hun "selvfølgelig har du det" og himler med øynene, og iblant så kommer hun med irriterte kommentarer som "ja, dette har du ikke jobbet med tidligere ser jeg" for å så smile tidenes falske smil, forteller meg surt hva jeg skal bestille inn til henne av kontorrekvisita (ikke min jobb i det hele tatt). Hun får meg til å føle meg dum og usikker. Jeg har prøvd å ignorere kommentarene mot meg, men nå har hun klart å delvis splitte meg fra teamet mitt slik at jeg ikke lengre har noen til å kontinuerlig gi meg informasjon om prosjekter og annen hjelp om jeg skulle trenge det. De ukentlige møtene teamet mitt har har jeg nå ikke lengre fått invitasjon til å være med på fordi hun visstnok har overbevist lederen min (snill, men veldig tilbøyelig type) om at resten av teamet må jobbe mer spesifikt med noen prosjekter, og at oppgaver som ikke er rettet mot disse prosjektene kan jeg ta meg av. Jeg sitter altså nå med enda flere oppgaver (hvor flere av de nye oppgavene er tidkrevende og hjernedrepende manuell datalagring som ingen egentlig vil gjøre, dette på toppen av de andre arbeidsoppgavene mine), jobber helt alene uten noe følelse av team, og får for lite informasjon til å utføre disse oppgavene på en effektiv måte siden resten av teamet ikke lengre er tilgjengelig for meg. Jeg vet at jeg må prate med lederen min og overbevise ham at jeg må komme meg mer "inn" i teamet igjen, men jeg vil helst ta den samtalen uten å dra inn denne kollegaen i tilfelle det kan slå tilbake på meg. Dama gir generelt en uggen aroma på arbeidsplassen, tar mye plass, og ser virkelig ikke ut til å like meg. Hvordan håndterer jeg henne? Anonymkode: d85ee...b32 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #2 Skrevet 7. mai 2022 Bytt jobb. NÅ. Har hatt samme type leder og innså det for sent.... Anonymkode: 20587...d64 9 1 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #3 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bytt jobb. NÅ. Har hatt samme type leder og innså det for sent.... Anonymkode: 20587...d64 Jeg liker arbeidsplassen veldig godt og ønsker ikke å bytte jobb (det ser heller ikke helt bra ut å bytte jobb etter 1 år som nyutdannet), men etter at denne kollegaen begynte (hun er ikke lederen min, vi bare jobber parallelt) så har det vært en del stress med å beholde plassen min i teamet mitt og jeg stresser litt over hvordan jeg skal håndtere henne. Nå føler jeg meg jo nesten som et irritasjonsmoment av en støttefunksjon istedenfor teammedlem. Jeg og denne kollegaen er veldig forskjellige personlighetsmessig, så det er nok derfor det ble clash. Jeg tar liten plass og er mer "flink pike", mens hun tar mye plass og dundrer i vei uten noe særlig hensyn ovenfor andre ts Anonymkode: d85ee...b32
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #4 Skrevet 7. mai 2022 Gjør to ting: 1. snakk med lederen din om at du ikke vil miste plass i teamet osv. Det er lederen din som kan gjøre noe for din arbeidssituasjon. 2. se på det som læring å forholde seg til kollegaen du ikke liker. Du vil garantert møte andre kollegaene du ikke liker så det er greit å trene på det. Jeg ville forsøkt å ignorere det meste av det hun sa/gjorde, men sagt ifra til henne hvis det var noe du reagerte veldig på/ som går utover dine grenser. Feks om hun kritiserer din jobbing. Anonymkode: ca567...8a5 7
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #5 Skrevet 7. mai 2022 Hun føler seg muligens truet av deg, ung, fremadstormende, og sikkert pen og rynkefri. Hun skal selvfølgelig oppføre seg som alle dere andre. Vær tøff og innkalle henne pluss din leder og konfrontere henne med denne oppførselen, og hvordan du opplever dette. Anonymkode: 2607f...db8 3 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #6 Skrevet 7. mai 2022 Her må du bytte jobb. Du er garantert ikke den eneste som utsettes for dette, hun høres helt uspiselig ut. Problemet er forøvrig ikke alderen her - og jeg er usikker på hvordan flertallet var relevant i overskriften 😅 Overskriften er «sur leder». Anonymkode: d1325...887 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #7 Skrevet 7. mai 2022 Spør henne om hun føler seg så truet av deg at hun er tvunget til å behandle deg som dritt ? Anonymkode: a34b4...f24 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #8 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun føler seg muligens truet av deg, ung, fremadstormende, og sikkert pen og rynkefri. Hun skal selvfølgelig oppføre seg som alle dere andre. Vær tøff og innkalle henne pluss din leder og konfrontere henne med denne oppførselen, og hvordan du opplever dette. Anonymkode: 2607f...db8 Men er det nødvendig å innkalle til møte? Jeg føler at å irriteres over at hun kommer med små stikk mot meg som f.eks. "selvfølgelig skal/gjør/er du det" og himling med øynene når jeg prater til andre kolleger om noe fort kan bortforklares og ende opp med at jeg som lager et problem her. Da jeg har prøvd å håndtere lignende personer før så blir all skylden lagt over på meg, de stiller seg totalt uforstående til problemet, er mye mer "høylytt" i saken enn hva jeg er, og det tror jeg vil være en vond opplevelse når jeg ikke bare kan kutte ut vedkommende totalt fra hverdagen min. ts Anonymkode: d85ee...b32
AnnePåLande Skrevet 7. mai 2022 #9 Skrevet 7. mai 2022 Hadde ikke orket å dette og søkt meg bort. Etter mange år i arbeidslivet har jeg både erfart og observert at den type overordnede ikke er villig til å endre seg da de ikke innehar selvinnsikt. Det er en del av deres personlighet. 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #10 Skrevet 7. mai 2022 AnnePåLande skrev (1 minutt siden): Hadde ikke orket å dette og søkt meg bort. Etter mange år i arbeidslivet har jeg både erfart og observert at den type overordnede ikke er villig til å endre seg da de ikke innehar selvinnsikt. Det er en del av deres personlighet. Dårlig selvinnsikt er skikkelig bæd for bizznizz. Anonymkode: ad71b...533
AnnePåLande Skrevet 7. mai 2022 #11 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men er det nødvendig å innkalle til møte? Jeg føler at å irriteres over at hun kommer med små stikk mot meg som f.eks. "selvfølgelig skal/gjør/er du det" og himling med øynene når jeg prater til andre kolleger om noe fort kan bortforklares og ende opp med at jeg som lager et problem her. Da jeg har prøvd å håndtere lignende personer før så blir all skylden lagt over på meg, de stiller seg totalt uforstående til problemet, er mye mer "høylytt" i saken enn hva jeg er, og det tror jeg vil være en vond opplevelse når jeg ikke bare kan kutte ut vedkommende totalt fra hverdagen min. ts Anonymkode: d85ee...b32 «Jeg observerer at du himler med øynene når jeg prater med kollegene mine» Hva med å bare poengtere det? Si det rett ut! «Alle» vet at det er en form for hersketeknikk. 8
AnnePåLande Skrevet 7. mai 2022 #12 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dårlig selvinnsikt er skikkelig bæd for bizznizz. Anonymkode: ad71b...533 Ja, er destruktivt
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #13 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men er det nødvendig å innkalle til møte? Jeg føler at å irriteres over at hun kommer med små stikk mot meg som f.eks. "selvfølgelig skal/gjør/er du det" og himling med øynene når jeg prater til andre kolleger om noe fort kan bortforklares og ende opp med at jeg som lager et problem her. Da jeg har prøvd å håndtere lignende personer før så blir all skylden lagt over på meg, de stiller seg totalt uforstående til problemet, er mye mer "høylytt" i saken enn hva jeg er, og det tror jeg vil være en vond opplevelse når jeg ikke bare kan kutte ut vedkommende totalt fra hverdagen min. ts Anonymkode: d85ee...b32 Neste gang hun himler med øynene spør du helt rolig, men med høy stemme, "hvorfor himler du med øynene, Randi?". Anonymkode: 777ea...49c 9 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #14 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her må du bytte jobb. Du er garantert ikke den eneste som utsettes for dette, hun høres helt uspiselig ut. Problemet er forøvrig ikke alderen her - og jeg er usikker på hvordan flertallet var relevant i overskriften 😅 Overskriften er «sur leder». Anonymkode: d1325...887 Jeg ønsker ikke å bytte jobb pga jeg egentlig liker arbeidsplassen godt og det ser virkelig ikke bra ut for jobbmuligheter om jeg bytter jobb etter ett år siden ferdigutdannet (i alle fall ikke i yrket mitt). Hun er forresten ikke lederen min, vi bare jobber parallelt. Overskriften var vel rettet mot at det tydeligvis er flere her inne som opplever vanskelige kvinnelige kolleger litt oppi årene. Jeg har kolleger på 50+ på arbeidsplassen som er helt fantastiske, men disse er selvsagt ikke av den sure mugne typen ts Anonymkode: d85ee...b32
AnnePåLande Skrevet 7. mai 2022 #15 Skrevet 7. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Neste gang hun himler med øynene spør du helt rolig, men med høy stemme, "hvorfor himler du med øynene, Randi?". Anonymkode: 777ea...49c Himler du mer med øynene dine nå er det fare for at de setter seg fast oppi pannen 🤣 måtte bare.. Endret 7. mai 2022 av AnnePåLande 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #16 Skrevet 7. mai 2022 Og så må du snakke ordentlig med sjefen din. Be om et eget møte med dette som eneste tema. Vær 100 % konkret på hva du ønsker av endringer, f.eks. at du skal inviteres til teammøtene igjen og at de manuelle oppgavene skal fordeles bedre. Anonymkode: 777ea...49c 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #17 Skrevet 7. mai 2022 Her er du dømt til å tape. En 50 år gammel gretten Gerd som selvfølgelig ikke takler at en ung duggfrisk kvinne med rynkefri hud hver dag skal minne henne om at hun er gammel. Du slår meg ikke som en type som har bein i nesa til å si ifra. Gerd senser selvfølgelig dette.. Eller er det futt i deg ts? Anonymkode: 1bdb7...877 2
Nothingarrived Skrevet 7. mai 2022 #18 Skrevet 7. mai 2022 Snakk med lederen din og gi eksempler på det du opplever, slik du gjør her. Si også fra direkte når det skjer, eller still spørsmål ("Hva mener du med det?") slik at hun må forklare seg, noe som er vanskelig når du bruker hersketeknikker. 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #19 Skrevet 7. mai 2022 Gerd mener at Linda må lære seg å åpne kjeften. Men det kommer med alder og erfaring. Anonymkode: c8398...47d
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #20 Skrevet 7. mai 2022 Prøv skjult smisk. Ta med litt kake etter noe hjemme. Server i kaffepause, sett den midt foran nesa hennes osv. Mulig det hjelper..... Iallefall vanskeligere å være kjip når man har fått kake foran alle de andre. Det er dessuten bare en hyggelig gest for alle og bra for team. Så i denne settingen er det vel innafor å håpe det også løser et problem. Hun ser nok deg som en ung kvinne med hele livet sitt. Begynnelsen på hennes tapte liv. Hadde 6 stk sånne på jobben jeg. Var alltid bare hyggelig mot de. De satte ut rykter og div om meg. Ingen turte å si noe, i frykt for at det skulle ramme de selv. 6 rotter i sammen på en gruppe på 20 er hardt. Det løsna på et julebord jeg ikke var med på. Da hadde folk fått litt innabords. Og fikk høre etterpå at denne gjengen på 6 stk hadde dratt kritikken mot meg ganske langt iht usannheter ol. Til slutt var det noen som sprakk. Og fortalte de hvor skapet skulle stå. Fordi jeg gjorde jobben min og jeg var flinh. Og hadde faktisk ikke ligget med noen av karene på jobb, som de bla hevdet. De påsto at jeg hadde bla ligget med alle. Og at de kunne passe sine giftige tunger. Vips var det 14 mot 6. De andre ser det, de bare tør ikke blande seg. Så prøv kake. Jeg kunne ikke bruke kake da, siden dette var på kakefabrikk 🤣 Eller vær litt smart. Ta en samtale med sjefen over. Vær saklig og åpen for at du ønsker en god løsning. Og at du i første omgang har mest behov for å lufte hva og hvorfor det plager deg. Si at hun er nedlatende iht alt du sier og forteller. Og at du opplever å bli satt til jobber du ikke er ansatt for eller utdannet til en , og opplever at du blir skøvet ut av gruppen av henne. Ved bla at du ikke får være med på fellesmøter ol, som hindrer deg i å få oversikt på jobben. Du kan også be om å ikke ha noe oppvask møte, men råd iht hvordan du skal forholde deg til dette. Å prøve det før man evnt tar det opp med henne. For det blir neppe bedre av det. Fikk løst en me too sak på den måten. For da ble ledelsen klar over det. Og gikk inn å ga meg støtte så han turte ikke gjøre noe mer galt. Og klarte å bygge godt arb miljø uten å konfrontere han. Du kan feks nevne til sjefen, at du er redd det blir dårlig arb miljø om hun gjør sånt mot flere også nå eller etter deg Anonymkode: 1d4e0...ab0 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå