AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #1 Skrevet 7. mai 2022 Jeg og mannen er uenig om konfirmasjon. Vi har 2 gutter. En ble konfirmert for 4 år siden og sistemann skal konfirmeres neste år. For 4 år siden inviterte vi søskenbarnet til mannen pga at han er fadder til gutten. Mannen vil invitere søskenbarnet med familie i neste konfirmasjon også. Jeg er uenig. Sisen han var fadder i døpen har vi truffet de 3 ganger. 2 ganger i begravelse og og i konfirmasjonen for 4 år siden. Jeg mener at i en konfirmasjon bør vi invitere de vi har kontakt med. Konfirmanten kjenner jo ikke de. Hva mener dere? Konfirmanten sier : det er samme for meg 😉 Anonymkode: 7d134...fa7 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #2 Skrevet 7. mai 2022 Hos oss har vi forskjell i hvem som blir invitert fra hvilen side. Min mann inviterer sine søskenbarn fra faren sin side i alle sammenkomster og noen ganger ett søskenbarn fra moren sin side. Dem voks opp i nabohuset nesten som en stor søskenflokk. Jeg inviterer ingen av mine søskenbarn, bortsett fra 2 stk som var faddere til min sønn for noen år siden. Anonymkode: 0d574...491
Ullvott Skrevet 7. mai 2022 #3 Skrevet 7. mai 2022 Var yngstemanns faddere til stede i eldstemanns konfirmasjon? Hvis ikke, har du i alle fall et greit argument for ikke å invitere eldstemanns fadder nå.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #4 Skrevet 7. mai 2022 Har mannen bare dette ene søskenbarnet, eller har de vært mye sammen i oppveksten og har et spesielt bånd eller noe sånt, sånn at det er naturlig å invitere ham og ikke de andre? I såfall hadde jeg nok tenkt at det er greit med én ekstra familie om mannen gjerne vil det, men hvis ikke så synes jeg det blir feil å invitere ett søskenbarn og ikke de andre, og da kan det fort bli altfor mange. Her inviteres ingen av våre søskenbarn, men vi har mange begge to og ikke noe særlig kontakt med noen av dem. Anonymkode: e9092...232
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #5 Skrevet 7. mai 2022 Jeg mener bestemt at slike anledninger som konfirmasjon, dåp, 80-årsdager, bryllup og begravelser er nettopp de anledningene man treffer slektninger man ellers ikke ser, og det er superhyggelig (eller i hvertfall ganske ok). Er fetteren fadder, er de selvskrevne gjester. Hvorfor ber dere inn til konfirmasjon hvis dere ikke ønsker gjester? Når og på hvilken måte skal man opprettholde et minimum av kontakt og la barna treffe slekt hvis det ikke er i konfirmasjoner og lignende? Støtter din mann 100%. Anonymkode: 5b341...afa 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #6 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg mener bestemt at slike anledninger som konfirmasjon, dåp, 80-årsdager, bryllup og begravelser er nettopp de anledningene man treffer slektninger man ellers ikke ser, og det er superhyggelig (eller i hvertfall ganske ok). Er fetteren fadder, er de selvskrevne gjester. Hvorfor ber dere inn til konfirmasjon hvis dere ikke ønsker gjester? Når og på hvilken måte skal man opprettholde et minimum av kontakt og la barna treffe slekt hvis det ikke er i konfirmasjoner og lignende? Støtter din mann 100%. Anonymkode: 5b341...afa Fetteren er ikke fadder til dette barnet. Jeg tenker at det er konfirmanten sin fest, så selvsagt bør man høre på konfirmanten med tanke på gjester. Anonymkode: c8648...c6d
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #7 Skrevet 7. mai 2022 Det kommer jo helt an på hvor stor familie en har. Vi er fem søsken og er delvis spredt utover landet, men vi (far og mor) inviterer søsken med familie, besteforeldre og faddere. Har en familie på ene siden så kan det jo åpnes for søskenbarn på den siden av slekta. At en ikke har like mye kontakt med alle er helt vanlig i de fleste familier . Det er alltid en gjensidig forpliktelse, og en må ikke være tett på allei slekta Anonymkode: 9e2f3...0d7
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #8 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg og mannen er uenig om konfirmasjon. Vi har 2 gutter. En ble konfirmert for 4 år siden og sistemann skal konfirmeres neste år. For 4 år siden inviterte vi søskenbarnet til mannen pga at han er fadder til gutten. Mannen vil invitere søskenbarnet med familie i neste konfirmasjon også. Jeg er uenig. Sisen han var fadder i døpen har vi truffet de 3 ganger. 2 ganger i begravelse og og i konfirmasjonen for 4 år siden. Jeg mener at i en konfirmasjon bør vi invitere de vi har kontakt med. Konfirmanten kjenner jo ikke de. Hva mener dere? Konfirmanten sier : det er samme for meg 😉 Anonymkode: 7d134...fa7 Ville såklart invitert Anonymkode: 78883...6ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå